«قاسم افغان» بنیان‌گذار موسیقی معاصر افغانستان-بخش اول
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴


«قاسم افغان» بنیان‌گذار موسیقی معاصر افغانستان-بخش اول

استاد «قاسم افغان» که روحیه استقلال‌خواهی از بیگانگان در او موج می‌زد، موسیقی معاصر افغانستان را در یک قرن قبل بنیان گذاشت و برای اولین بار ترانه استقلال این کشور از انگلستان را اجرا کرد.

 

13940220000185_PhotoA

به گزارش راه نوا به نقل از سایت افغانستان خبرگزاری فارس، استاد «قاسم افغان» که روحیه استقلال خواهی از بیگانگان در او موج می زد، موسیقی معاصر افغانستان را در یک قرن قبل بنیان گذاشت و برای اولین بار ترانه استقلال این کشور از انگلستان را اجرا کرد.

با شکل گیری کشوری به نام افغانستان، موسیقی این کشور که تا قبل از آن بیشتر تحت تاثیر موسیقی هندی بود نیز هویتی مستقل یافت و استاد قاسم افغان به عنوان بنیان گذار موسیقی معاصر افغانستان، به موسیقی این کشور هویتی مستقل بخشید.

استاد افغان در سال 1262 خورشیدی‌، در کابل به دنیا آمد. «ستارجو» پدر استاد قاسم از جمله اساتید هندی اهل «کشمیر» بود که در زمان «امیر شیرعلی خان» از هندوستان به افغانستان آمد و در کابل اقامت گزید. وی بعد از اقامت در کابل در همان شهر ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختری بود به نام «سید بی‌بی» و 5 پسر به نام‌های «قاسم‌»، «محمد رستم‌»، «شیرمحمد»، «محمد شفیع» و «جبار» که از میان این 5 پسر فقط قاسم پیشرفت کرد و بعدها بنیان‌گذار موسیقی افغانستان شد.

البته ناگفته نماند که 3 برادر دیگر قاسم نیز مدتی به فراگیری موسیقی مشغول بودند ولی بعدها موسیقی را کنار گذاشتند.

استاد قاسم زبان فارسی را از مادرش که کابلی بود و زبان اردو را از پدرش که کشمیری بود آموخت‌.

 وی سال‌های سال برای فراگیری علم موسیقی نزد اساتید بزرگ هندوستان زانو زد. نخستین معلم و مربی افغان‌، ستارجو پدر وی بود. نخستین کاری که ستارجو به پسرش آموخت‌، سه‌تارنوازی بود، زیرا ستارجو از نوازندگان برجسته سه‌تار بود.

سه‌تار که از اختراعات «امیرخسرو بلخی» می‌باشد، در گذشته و حال نوازندگان محدود داشته که ستارجو استاد سه‌تارنوازان بوده و در گذشته دیگر کسی به ستارجو نرسید.

پدر قاسم دوست داشت که پسرش نیز از این هنر بی‌بهره نماند و بدین منظور قاسم نوجوان سال‌های سال نزد پدر رنج آموختن را بر خود هموار کرد و بعد از آن که در سه‌تارنوازی مهارت کامل پیدا کرد در نزد استاد «قربان‌علی» شاگردی کرد و بر اطلاعات هنری خود افزود.

بعد از قربان‌علی آخرین کسی که قاسم از محضر او کسب فیض کرد استاد «پیاراخان» بود. وی از جمله اساتید هندی بود که در زمان «امیر حبیب‌الله خان» از هند به کابل آمد و به تربیت شاگردان بی‌شماری همت گمارد که از آن جمله می‌توان از قاسم نام برد.

13940219000186_PhotoL

 

ورود قاسم به دربار

ستارجو پدر استاد قاسم از هنرمندان دربار «امیرعبدالرحمان» نیز بود که همراه گروه خود بزم‌های دربار را گرم می‌ساخت‌. در آن زمان قاسم بیش از 13 سال نداشت‌، ولی همیشه گروه موسیقی پدرش را همراهی می‌کرد، اگرچه کار خاصی انجام نمی‌داد. باری در یکی از روزها، امیر عبدالرحمان به هنرمندان دربار امر کرد که غزلی از حافظ را به نوا درآورند.

البته در آن روزگار، غزلخوانی هنوز مرسوم نشده بود و اگر هم بود به شیوه امروزی رواج نداشت‌. آری باید امر امیر اجرا می‌شد. چشم ها به سوی یکدیگر برگشتند، نفس‌ها در سینه‌ها زندانی ماند و چهره‌ها با عرق نارسایی و رعب‌، مرطوب شدند.

همة زبان ها ساکت شده بود. قاسم کوچک که در آن وقت بیش از 13 سال نداشت و همیشه با گروه هنری پدرش همراه بود، از میان گروه برخاست که من این غزل را می‌خوانم‌. امیر با غضب و تحکم پرسید: پدرت یاد ندارد، تو چطور یاد داری‌؟» قاسم کوچک که دیوان حافظ را خوانده بود، یک غزل حافظ را با ساز و سرود خواند و تحسین همه را برانگیخت‌.

از داستان حافظ خوانی استاد قاسم در دربار عبدالرحمان نقل‌های فراوان شده است‌. «یعقوب قاسمی» بزرگترین پسر استاد قاسم که خود از بزرگترین هنرمندان افغانستان بود در این باره چنین می‌گوید: ستارجو، پدر بزرگ من با گروه خود در دربار امیر عبدالرحمان خان بود و در یکی از روزها امیر به خوانندگان دربار امر کرد که غزلی از حافظ را که با این بیت شروع می‌شود «غلام نرگس مست تو تاجداران‌اند» بخوانند. آواز خوان‌ها همه مات ماندند. زیرا این غزل یا سایر غزل‌های فارسی را بلد نبودند.

13940219000189_PhotoL

در این موقع قاسم در همان سن کمی که داشت جرأت کرده به پا ایستاد و گفت‌: اگر حضور مبارک اجازه بدهند من این غزل را می‌خوانم‌. امیر پرسید: پدرت یاد ندارد تو چطور یاد داری‌؟ و وی گفت‌: من چون نزد «ملا صاحب» (معلم مکتب خانگی‌) کتاب حافظ را خواندم این غزل را یاد دارم‌.

و امیر اجازه داد که قاسم بخواند و او برای اولین بار با ساز این غزل را خوانده و خوب خواند… و بخششی هم دریافت کرد.

امیر عبدالرحمان خان از ستارجو پرسید: خواندن را تو به او یاد دادی‌؟ گفت‌: خیر، این اولین بار است که من صدای او را می‌شنوم‌…

بعد از زمامداری عبدالرحمان خان نوبت به پسرش «امیر حبیب‌الله» رسید. در همین موقع بود که «پیاراخان» از هند به کابل آمد و اینجا بود که افغان هنر موسیقی خود را نزد وی تکمیل کرد.

وی سال‌ها نزد پیاراخان رنج آموختن را بر خود هموار کرد. در همین زمان بود که استاد قاسم برای آنکه بیشتر بداند راهی کشور هندوستان شد و سفرهای متعددی به آنجا داشت‌، چنان‌که خود در یکی از آهنگهای خود می‌خواند:

ناله از نی گریه از ابر بهار آموختیم‌

ما ز هر صاحبدلی یک شمه کار آموختیم‌

 

 

نظرات

    مصطفی
    یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام. با تشکر از معرفی این استاد بزرگ
    با توجه به اینکه او موسیقی استقلال افغانستان از استعمار انگلستان را خوانده است، حیف است که یک خط بیشتر از آن نگفته باشید و این همه مطلب درباره اولین غزلخوانی او در دوره کودکی ردیف کنید.
    به نظرم آقای محمدسرور رجایی در این زمنیه بتوانند کمک شایانی بنمایند.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...