«شتک» به زودی منتشر می شود
به گزارش راه نوا، علی فردوسی از شعرای جوان انقلاب و شاعر ترانه های هم آواز طوفان، جرم پرواز، زخم قدس و لبیک و… از انتشار جدید ترین کتاب خود خبر داد. این اثر که چهارمین مجموعه شعر او پس از «همین که عشق علم شد»، «دست گل رو به آب»، «دق الباب» می باشد به زودی روانه بازار خواهد شد. به همین مناسبت علی فردوسی در مصاحبه خود با «راه نوا» پیرامون این کتاب می پردازد.
– چرا شتک را به عنوان اسم کتاب انتخاب کرده اید؟ اسم یکی از شعرهای کتاب است؟
کتاب با عنوان «شتک» به معنی پاشیده شدن شامل سی غزل و یک مثتوی است از مجموعه شعرهایی که با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سروده ام می باشد. این مجموعه دارای بخش های مختلف با رویکرد های متفاوتی است. برخی از شعر ها به چهره ها و شخصیت های انقلاب همچون حضرت امام خمینی (ره) و شهید مطهری و برخی از شهدای جنگ مثل شهید مهدی باکری می پردازند.
در بخشی از آثار این کتاب به مقوله دفاع مقدس پرداخته ام. بخشی از آثار اشعار دارای رویکرد انتقادی نه به معنای سیاه نمایی که بیشتر بررسی به شراط پس از دفاع مقدس توجه دارد. موضوعاتی که بیشتر به شرایط ایثارگران و جانبازان پرداخته ام. در قسمتی دیگر از کتاب شامل آثاری می باشد که برای وقایع مختلف همچون طوفان طبس سروده ام خواهد بود.
شعر هایی که حال رجز گونه دارند و خط و نشان برای دشمن می کشند. برای نمونه “شعر هم آواز طوفان” که قطعه موسیقی آن توسط باشگاه ترانه و موسیقی راه تولید شده است. گزینش آثار این مجموعه شعر نیز بر عهده بنده بوده است.
«شتک» به همراه دو اثر از اشعاری که در ترانه های موسیقی امروزانقلاب بکار گرفته شده است با حمایت مالی حوزه هنری اصفهان و انتشارات «فهمیده» در اواخر مرداد ماه منتشر خواهد شد.
– با توجه به تعداد بالای تولیدات در بازار موسیقی، وضعیت اشعار موسیقی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
متاسفانه یکی از انتقادات به این وضعیت مربوط به محدود شدن استفاده از سروده های شاعران پایتخت نشین است. شاعرانی که در شهرستان فعالیت می کنند دسترسی مناسبی به امکانات، محافل هنری و مراکز تولیدکننده آثار موسیقایی ندارند، و یک حالت انحصار شکل گرفته است. البته این وضعیت برای موسیقی انقلابی بسیار کمتر است و ما شاهد چنین وضعیتی نیستیم.
شاید در ابتدا نسبت به موسیقی ارزشی اقبال چندانی نبود اما خوشبختانه یک سری از دوستان دست به اقدامات خط شکانه ای زدند که موجب رشد و تقویت سطح موسیقی امروز انقلاب گردیده است.
در بحث محتوایی خوانندگان از ارزش ترانه اطلاع ندارند و تنها به سوار کردن ملودی بر شعر توجه دارند و اینکه شاعر چقدر دارای اسم و رسم است؛ همان شاعرانی که در حلقه انحصار پایتخت حضور دارند. فکر می کنم آن چیزی که باید اصلاح بشود سلیقه مخاطب است. متاسفانه اگر آثار ضعیف تولید می شود به دلیل این است که کارهای ضعیف از سوی مخاطب در داخل و خارج پذیرفته می شود.
خوشبختانه وضعیت ترانه و ملودی موسیقی امروز انقلاب از سطح موسیقی کشور بسیار بالاتر است. اگر چه در ابتدا ما شاهد این وضعیت نیستیم اما سال های اخیر به دلیل حمایت از شاعران و تولیدات ارزشمند اتفاقات خوبی در موسیقی انقلاب شاهد بوده ایم. شاید در ابتدا نسبت به موسیقی ارزشی اقبال چندانی نبود اما خوشبختانه یک سری از دوستان دست به اقدامات خط شکانه ای زدند که موجب رشد و تقویت سطح موسیقی امروز انقلاب گردیده است. شاعران جوان بسیاری بودند که تنها در شعر عاشقانه فعالیت می کردند که با این توجهات، به مضامین انقلاب بیشتر پرداختند. روش های پسندیده تر در بیان مفاهیم انقلاب موجب اقبال عمومی به این موسیقی شد.
– شما در آثار موسیقی انقلاب به خصوص در آثار خودتان به چه قطعاتی بیشتر علاقمند هستید؟
بنده اشعار حماسی به سبک رجز مقابل دشمن را بیشتر می پسندم. آثاری که به دور از سفارش و بصورت جوشش شخصی هنرمند حاصل شود. قطعاتی همچون هم آواز طوفان و لبیک که بصورت حماسی هستند از آثار خودم را می پسندم.
نظرات