شاعری که تکرار نمی‌شود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵


گزیده اشعار «علی معلم دامغانی»؛

شاعری که تکرار نمی‌شود

زبان علی معلم و نازک خیالی او باعث شده تا فهم اشعارش بسیار مشکل باشد. بخشی از این دیرفهمی ریشه در تنبلی و بی حوصلگی مخاطب امروز دارد و بخشی دیگر به دشوارسرایی علی معلم باز می گردد. این مسئله در ترانه ها بر طرف شده هرچند در همه ترانه‌ها به این مسئله دست نیافته، اما به هر حال می توان گفت علی معلم در ترانه‌هایش با مخاطب عام آشتی کرده و توانسته با آن ارتباط برقرار کند.

 

 

۱راه‌نوا- علی معلم از شاعرانی است که نامش در تاریخ ادبیات مانا خواهد بود چرا که با وجود عدم اهتمام ایشان به انتشار اشعارشان همیشه مورد توجه اهل ذوق و هنر بوده است. قریب به سه دهه مجوعه «رجعت سرخ ستاره» تنها مجوعه شعر از علی معلم بود که در دسترس علاقمندان بود. طبیعتاً اشعاری که در این سه دهه توسط وی سروده شده بود به صورت مجموعه‌ای جامع در اختیار نبود و چاپ این کتاب که حاوی این اشعار منتشر نشده است، مبارک اتفاقی برای مشتاقان اشعار وی محسوب می‌شود.

 

این کتاب که دارای چهار بخش است (مثنوی‌های رجعت سرخ ستاره، مثنوی‌های پس از رجعت سرخ ستاره، قصیده‌ها، گزیده ترانه‌ها) با پاورقی‌هایی از دشواری‌های شعر معلم گره گشوده.

 

علی معلم دامغانی شاعری پیشرو از لحاظ تکنیکی و محتوایی است. اندیشه او مدام درحال گسترده‌تر شدن است و در یک تکنیک و فرم خاصی گرفتار نمی شود و مدام در حال تغییر فرم در اشعار جدید خود است.

 

قالب اصلی و مهم علی معلم مثنوی است. مثنوی‌های علی معلم با وزن بلند سروده می‌شود که این کار در شعر فارسی کم‌سابقه بوده هرچند پیش از این هم تجربه‌هایی از این دست وجود داشت، اما این علی معلم است که این کار را به نحوی جدی پیگیری کرده و از ظرفیت‌های جدید آن به خوبی استفاده کرده است. برای مثال بیت: «به دریا های بی پایاب برگردان صدف ها را / به ماهی ها، به شهر آب، برگردان صدف ها را» نسبت به مثنوی های معمول دیگر وزن بلند تری دارد.

 

علی معلم از جهت فخامت و پختگی زبان یادآور سبک خراسانی است و حتی در بیت‌هایی می بینیم که از سه قافیه تشکیل شده است و از جهت موسیقی درونی و کناری بسیار غنی است. برای مثال به این بیت توجه کنید: «تفنگی عطسه کرد از بام، رشکی توخت بر خشمی/ دوتاری ضجه کرد از کوه، اشکی سوخت در چشمی» همانطور که ملاحظه می کنید این بیت از سه قافیه تشکیل شده است. یا نحوه تکراری که در این بیت وجود دارد نیز یادآور سبک خراسانی است: «سفته ناسفته، ناسفته سفته / گفته نا گفته، نا گفته گفته». و یا این بیت: «هِزار مرغ در این عرصه زار می‌خوانند / از این هِزار یکی را هَزار می خوانند».

 

از جهت نازک خیالی و ریزبینی و مضمون سازی قرابتی با سبک هندی دارد و همانطور که از غزل های معلم که یادگار جوانی های شاعر است زبان و تخیل بیدل کامل مشهود است و در بعضی ابیات خود معلم به این مساله اذعان دارد.

 

اما از لحاظ تکنیکی و فضاسازی های خاص مثنوی هایش یادآور فضای مدرن و استفاده هایی از نظریات و ایده های نیما یوشیج است و می توان این مسئله را لمس کرد که علی معلم با وجود زبانی دشوار و قدیمی فضای مدرن را درک کرده است و در آن نفس کشیده است. برای مثال می توان به مثنوی «زمان آبستن جنگی است، جنگی مثل عاشورا» اشاره کرد که چنین آغازی دارد:

 

«به دریاهای بی پایاب برگردان صدف ها را

به ماهی ها، به شهر آب برگردان صدف ها را
بگو چیزی که پنهان آرزو دارید، باید شد
بگو ساحل تهیدست است، مروارید باید شد»
و یا این ترانه از علی معلم که در این مجموعه آورده شده است:
«در اتاقی دلگیر، تلی از ته سیگار
مدرک “پی اچ دی” مونده روی دیوار
بام کوتاه شعور، راه طولانی نان
قرص ده تا ده تا، چای لیوان لیوان…»
 
زبان علی معلم و نازک خیالی او باعث شده تا فهم اشعارش بسیار مشکل باشد. بخشی از این دیرفهمی ریشه در تنبلی و بی حوصلگی مخاطب امروز دارد و بخشی دیگر به دشوارسرایی علی معلم باز می گردد. این مسئله در ترانه ها بر طرف شده هرچند در همه ترانه‌ها به این مسئله دست نیافته، اما به هر حال می توان گفت علی معلم در ترانه‌هایش با مخاطب عام آشتی کرده و توانسته با آن ارتباط برقرار کند. می توان به چند ترانه از علی معلم اشاره کرد که توسط خواننده‌های پاپ و سنتی اجرا شده اند: «پدرا، پدر بزرگا، مادرا، مادر بزرگا! / مثل گل مثل بهارین…» که این ترانه نیز توسط محمد اصفهانی اجرا شده است.
 
دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضا / دیده بگشا بر عدم ای مستی هستی فزا….» که این ترانه نیز که برای مولا علی(ع) سروده شده است توسط محمد اصفهانی اجرا شده است. 
ترانه‌های دیگری نیز وجود دارد که توسط خواننده‌های مختلفی خوانده شده و از طرف مخاطبین نیز مورد توجه بوده اند.
 
این کتاب توسط نشر سپیده باوران منتشر شده است. قیمت جلد سخت این کتاب ۲۹هزار تومان و قیمت شومیز آن ۲۵هزار تومان است. این کتاب در قطع رقعی و ۵۱۰ صفحه در نوبت چاپ اول منتشر شده است.
 
«سید محمدصادق آتش زر»
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...