امروز شعر عاشورایی، گفتن از خون و مصیبت نیست
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴


محدثی خاسانی در شب‌شعر «یاد یار و دیار» بیان کرد:

امروز شعر عاشورایی، گفتن از خون و مصیبت نیست

محدثی خراسانی در شب شعر عاشورایی«یاد یار و دیار» گفت: قرن‌ها شعر عاشورایی در چنبره خون و بیان مصیبت بود، اما پس از انقلاب همه چیز، چه در محتوا و چه در فرم تغییر کرد.

 

 

 

 

n00223475-tراه‌نوا- شب شعر عاشورایی با عنوان «یاد یار و دیار»، عصر دیروز ۲۶ آبان ماه در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

 

در این برنامه، مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به این که شعر عاشورایی در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و دیگر، تنها به بیان مصیبت و رنج و مرارت نمی‌پردازد، گفت: قرن‌ها شعر عاشورایی در چنبره خون و بیان مصیبت بود. از قصیده کسایی مروزی تا ترکیب‌بند محتشم کاشانی که هنوز هم جزو نمونه‌های عالی این‌گونه شعر است به مرثیه سرایی و بیان رنج‌ها و مرارت‌ها می‌پرداخت اما این چند دهه اخیر همه چیز تغییر کرده است و شعری چون«سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» گواه این مدعاست.

 

شاعر مجوعه «بودن در نبودن» به این‌که پس از انقلاب از قالب‌هایی چون نیمایی و سپید هم برای بیان مفاهیم دینی و عاشورایی بهره برده شد اشاره و بیان کرد: پیش از این، تصور غالب این بود که از قالب شعر سپید، تنها  برای بیان موضوعات اجتماعی و سیاسی می‌توان بهره برد اما شعر موسوی گرمارودی و دیگران، براین تصور باطل، خط بطلان کشید.

 

 براهنی، تاثیر مهمی بر شعر نو انقلاب دارد

 حمیدرضا شکارسری، شاعر مجموعه«چراغانی بی دلیل» نیز با اشاره به این‌که صحبت کردن درباره شعر دینی، از بس که درباره آن سخن گفته شده، کار دشواری است گفت: گاهی منابع و ماخذ درباره یک موضوع کم است و این مساله پژوهش در این زمینه را سخت می‌کند. گاهی هم اتفاق عکس می‌افتد به این معنی که آن‌قدر درباره موضوعی گفته و نوشته شده که سخن گفتن درباره آن سخت شده؛ شعر و ادبیات دینی درشمار این مقوله‌هاست.

 

او شعر آئینی را جدای از شعر دینی دانست و افزود: آئین، اعم از دین است. وقتی می‌گوییم شعر آئینی با زمانی که از شعر دینی می‌گوییم تفاوت دارد. آئین می‌تواند به مراسمی چون نوروز و چهارشنبه سوری هم بپردازد.

 

شکارسری گفت: شعر دینی، جانبدارانه و محتواگراست. برای مثال نمی‌توان درباره عاشورا گفت بدون این‌که اسامی خاصی چون کربلا و نینوا وجود نداشته و به عنصر تشنگی اشاره نشده باشد. به همین خاطر نمی‌توان گفت، وقتی حافط می‌گوید:«سرها بریده بینی، بی جرم و بی جنایت» به واقعه عاشورا اشاره کرده؛ یکی از تاویل‌هایی که از این شعر می‌توان داشت همین مساله است اما تعبیرهای دیگری هم وجود دارد در حالی‌که شعر دینی، تک صدا و تک تاویل است و شاعر، آگاهانه گستره تاویل خود را محدود می‌کند.

 

شاعر مجموعه «عصر پایان معجزات» به این‌که شعر دینی می‌تواند اجتماعی یا سیاسی هم باشد، اشاره و بیان کرد:  شعر دینی می‌تواند به موضوعات اجتماعی یا سیاسی بپردازد اما از دریچه دین به این دو مقوله نگاه می‌کند.

 

شکارسری، رضا براهنی را یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه شعر انقلاب دانست و افزود: بی‌گمان او با شعر بلند اسماعیل، حق بزرگی به گردن شعر نو انقلاب دارد و پس از آن به خواندن دو شعر سپید از خود پرداخت که یکی دینی بود و به فلسفه انتظار می‌پرداخت و دیگری عاشورایی به حساب می‌آمد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...