دولتها از آثار فاخر حمایت نمیکنند!
راهنوا- انتقادات امیر کریمی از فضای پذیرفته شده اخیر موسیقی پاپ و توضیحاتش درباره آلبوم جدید؛امیر کریمی در چهارم فروردین ۱۳۴۹ در محله کریمخان زند تهران متولد شد. تحصیلات دانشگاهی را با مدرک لیسانس مهندسی عمران به پایان رساند و در سال ۱۳۷۱ شمسی دوره تئوری موسیقی و سلفژ را گذراند و از سال ۱۳۷۳ به طور جدیتر موسیقی را دنبال کرد. طی سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ با چندتن از پیشکسوتان موسیقی چون بابک بیات، و مجید انتظامی ملاقاتهایی را داشت و از سال ۱۳۷۶ با تولد دوباره موسیقی پاپ در ایران کار حرفهای خود را با محمدرضا چراغعلی بهعنوان آهنگساز و سعید امیراصلانی بهعنوان شاعر آغاز کرد و بهدنبال آن، همکاری وی با صدا و سیما نیز شروع شد. اولین آلبوم کریمی «غریبه» بود که به سفارش شرکت سروش در سال ۱۳۷۸ تهیه و روانه بازار موسیقی شد. وی توانست با آهنگ «تهران» در این آلبوم به شهرت برسد. وی قرار است به زودی آلبوم تازه خود را منتشر کند به همین بهانه با او گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
آلبومی آماده انتشار دارم که حدود چهار سال پیش با بابک صحرایی جمعآوری کرده بودم. درواقع همه اشعار این آلبوم اثر بابک صحرایی است. همچنین برای موسیقی (آهنگ وتنظیم) آن از هنر و دانش دوستانى چون نیکان، پوریا حیدری، میلاد اکبری، حامد حنیفی، امین قباد، امید حسینى، راشا تقی پور و امیر عباس حسنزاده بهره بردهایم. این آلبوم در استودیو پاپ با بهترین نوازندگان ضبط شده است. نیمى از آهنگهاى آن فضای ارکسترال و آکوستیک دارد و نیم دیگر الکترونیک. صدابردارى و میکس و مستر آن را میلاد فرهودی پسر استاد ناصر فرهودی انجام داده است.
فعلا تک آهنگی آماده انتشار ندارم، اما چهار الی پنج تکقطعه برای ضبط دارم که بعد از انتشار آلبوم تازهام به مرور منتشرشان خواهم کرد. این قطعات فضای عامهپسندترى دارند؛ اشعار این قطعات از شاعرانى است که اکثر مردم با سرودههایشان ارتباط برقرار میکنند و البته دو قطعه هم از بابک صحرایی است که گویش فاخرترى دارد. نام تکآهنگها هنوز مشخص نشده است ولی یکی از آنها درباره ایران است؛ تصمیم دارم برای انتشاردر اختیار صدا وسیما قرار دهم تا با تصاویر منتشر کنند. اگر چه حدود سهسال است که با صدا وسیما همکاری نمیکنم.
اگربه نسل ما دقت کنید میبینید که خوانندگان هم دوره بنده مانند عصار، خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی، مانى رهنما و … همه کمکار شدهاند. این موضوع به یک نوع جهتگیری در جامعه بر میگردد. که منجر شده طیفی از هنرمندان (خوانندگان پاپ) کم کار شوند.
آن زمانکه کار ما شروع شد همزمان با دولت اصلاحات بود که صدا وسیما در حوزه موسیقی یک رویکرد کاملا جدی داشت؛ یعنی هم از نظر شعر و موسیقی و هم به لحاظ صداى خواننده، بسیار سختگیرانه و جدی با موضوع برخورد میشد و به آن نگاه میکردند. به مضامینی چون عشق زمینی به سادگی مجوز نمیدادند و مسائل ملى و حماسى و یا اجتماعی بیشتر مدنظر بود. رویکرد آن زمان به این صورت بود که اگر قصد داشتیم به عشق زمینی بپردازیم این عشق باید خانوادگی مىبود! و طبیعتا اجازه اجرای هر شعری داده نمیشد. آن زمان هم مشکلاتی داشت، به هر حال موسیقی پاپ دوست دارد که بیشتر راجع به عشق زمینی صحبت کند اما در گذشته حتی نسبت به مضامین اینچنینی هم خیلی فاخرتر نگاه میشد.
درست است؛ اکثر کارهای قبلی من حالت مناسبتی داشت ولی این آلبوم فضای عاشقانه و اجتماعى دارد و خودمان را ملزم نکردیم که حتما کار مناسبتى کنیم. به خاطر یکسری مسائل این آلبوم تا یک سال پیش به رغم اینکه شماره ثبت کتابخانه ملى و شماره نشر داشت اجازه انتشار نگرفت ولی دی ماه گذشته گفتند: مشکل رفع شده است. فکر نمیکردم زمان انتشارآنقدر طولانی شود.
آلبوم «عشق کافی نیست» شامل ۱۰ قطعه است؛ در چهارسال گذشته همزمان با ضبط آهنگها پنج قطعه به نامهای «حس»، «بهار گمشده»، «بی تفاوت»، «عشق کافی نیست» و «رفیق» را در فضای مجازی منتشر کردم و آهنگهای «ترکم نکن»، «انگار تو نبودی»،«عشق و عادت»، «جبران» و «آینه سوخته» از دیگر قطعات این آلبوم است که اکنون مرحله میکس نهایی را سپری میکند.
وقتی آلبومی کارهای الکترونیک دارد باید هر سال یک بار آهنگهای آن را بازتنظیم کرد، چون تنظیم کننده و خواننده دوستدارند کارشان بروز باشد. برای یکی از قطعات به نام «عشق و عادت» هنوز تنظیم و میکس نهایی صورت نگرفته است. این کار در یکماه آینده انجام شده و با امید به خدا، بعد از آن آلبوم منتشر می شود.
نظرات