دولت‌ها از آثار فاخر حمایت نمی‌کنند!
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


گفتگو با «امیر کریمی»

دولت‌ها از آثار فاخر حمایت نمی‌کنند!

موسیقی فاخر با کنار کشیدن دولت مهجور مانده است. البته منظور من دخالت همه جانبه دولت‌ها در هنر نیست، بلکه مقصود حمایت از تولیدات فاخر است، چون این دولت‌ها هستند که هم درک بهترى از هنر فاخر دارند هم به منابع مادى کشور دسترسى دارند و می‌توانند حضور مثبت داشته باشند و به این وسیله وظیفه آموزشى خود را هم به انجام برسانند.

 

 

۱۸۲۴۴۶۷_۴۰۸راه‌نوا- انتقادات امیر کریمی از فضای پذیرفته شده اخیر موسیقی پاپ و توضیحاتش درباره آلبوم جدید؛امیر کریمی در چهارم فروردین ۱۳۴۹ در محله کریم‌خان زند تهران متولد شد. تحصیلات دانشگاهی را با مدرک لیسانس مهندسی عمران به پایان رساند و در سال ۱۳۷۱ شمسی دوره تئوری موسیقی و سلفژ را گذراند و از سال ۱۳۷۳ به طور جدی‌تر موسیقی را دنبال کرد. طی سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ با چندتن از پیشکسوتان موسیقی چون بابک بیات، و مجید انتظامی ملاقات‌هایی را داشت و از سال ۱۳۷۶ با تولد دوباره موسیقی پاپ در ایران کار حرفه‌ای خود را با محمدرضا چراغعلی به‌عنوان آهنگساز و سعید امیراصلانی به‌عنوان شاعر آغاز کرد و به‌دنبال آن، همکاری وی با صدا و سیما نیز شروع شد. اولین آلبوم کریمی «غریبه» بود که به سفارش شرکت سروش در سال ۱۳۷۸ تهیه و روانه بازار موسیقی شد. وی توانست با آهنگ «تهران» در این آلبوم به شهرت برسد. وی قرار است به زودی آلبوم تازه خود را منتشر کند به همین بهانه با او گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

-با خبر شدیم که قرار است به زودی آلبوم تازه خود را منتشر کنید؛ درباره جزئیات این آلبوم توضیح دهید؟
آلبومی آماده انتشار دارم که حدود چهار سال پیش با بابک صحرایی جمع‌آوری کرده بودم. درواقع همه اشعار این آلبوم اثر بابک صحرایی است. همچنین برای موسیقی (آهنگ وتنظیم) آن از هنر و دانش دوستانى چون نیکان، پوریا حیدری، میلاد اکبری، حامد حنیفی، امین قباد، امید حسینى، راشا تقی پور و امیر عباس حسن‌زاده بهره برده‌ایم. این آلبوم در استودیو پاپ با بهترین نوازندگان ضبط شده است. نیمى از آهنگ‌هاى آن فضای ارکسترال و آکوستیک دارد و نیم دیگر الکترونیک. صدابردارى و میکس و مستر آن را میلاد فرهودی پسر استاد ناصر فرهودی انجام داده است.
 
-در فضای مجازی قصد ندارید تک آهنگ تازه‌ای منتشر کنید؟
فعلا تک آهنگی آماده انتشار ندارم، اما چهار الی پنج تک‌قطعه برای ضبط دارم که بعد از انتشار آلبوم تازه‌ام به مرور منتشرشان خواهم کرد. این قطعات فضای عامه‌پسندترى دارند؛ اشعار این قطعات از شاعرانى است که اکثر مردم با سروده‌هایشان ارتباط برقرار می‌کنند و البته دو قطعه هم از بابک صحرایی است که گویش فاخرترى دارد. نام تک‌آهنگ‌ها هنوز مشخص نشده است ولی یکی از آنها درباره ایران است؛ تصمیم دارم برای انتشاردر اختیار صدا وسیما قرار دهم تا با تصاویر منتشر کنند. اگر چه حدود سه‌سال است که با صدا وسیما همکاری نمی‌کنم.
 
چرا حضورتان در عرصه موسیقی و به‌خصوص در صدا و سیما نسبت به قبل کم‌رنگ‌تر شده است؟
اگربه نسل ما دقت کنید می‌بینید که خوانندگان هم دوره بنده مانند عصار، خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی، مانى رهنما و … همه کم‌کار شده‌اند. این موضوع به یک نوع جهت‌گیری در جامعه بر می‌گردد. که منجر شده طیفی از هنرمندان (خوانندگان پاپ) کم کار شوند.
آن زمان‌که کار ما شروع شد همزمان با دولت اصلاحات بود که صدا وسیما در حوزه موسیقی یک رویکرد کاملا جدی داشت؛ یعنی هم از نظر شعر و موسیقی و هم به لحاظ صداى خواننده، بسیار سخت‌گیرانه و جدی با موضوع برخورد می‌شد و به آن نگاه می‌کردند. به مضامینی چون عشق زمینی به سادگی مجوز نمی‌دادند و مسائل ملى و حماسى و یا اجتماعی بیشتر مدنظر بود. رویکرد آن زمان به این صورت بود که اگر قصد داشتیم به عشق زمینی بپردازیم این عشق باید خانوادگی مى‌بود! و طبیعتا اجازه اجرای هر شعری داده نمی‌شد. آن زمان هم مشکلاتی داشت، به هر حال موسیقی پاپ دوست دارد که بیشتر راجع به عشق زمینی صحبت کند اما در گذشته حتی نسبت به مضامین این‌چنینی هم خیلی فاخرتر نگاه می‌شد.
اما از حدود سال‌های ۸۴ الی ۸۵ حضور ماهواره‌ها موجب ظهور برخی خوانندگان شد؛ آنها به طور واضح عشق زمینی را باساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین شکل بدون هیچ‌گونه ساختار فرهنگی و فاخر بیان کردند؛ و با استقبال خوب مردمى که چندین سال با سانسور شدید مواجه بودند، روبه‌رو شدند. صدا و سیما به مرور تسلیم این جریان شد. طوری که مشاهده می‌کنیم که درانتهای اغلب سریال‌ها یک موسیقی با نازل‌ترین مضامین و اجراها وجود دارد که به خاطر پخش مکرر در حافظه‌ها می‌ماند. خوانندگان در این هفت الی هشت سال با نشانه‌هایی چون ادا و اطوار همراه با آه و ناله، موسیقی خود را به مخاطب القا کرده‌اند.
 
۱۸۲۴۴۶۸_۶۸۲
 
-پس به این دلیل حضورتان در حوزه موسیقی کم‌رنگ شده است؟
این موضوع باعث شد که خوانندگانی چون من که نسل اول موسیقی هستیم فقط به دنبال هنر ذاتی باشیم نه آنکه با هر روشی بخواهیم آن را به مخاطب عرضه کنیم، به همین دلیل بیشتر نظاره گر اوضاع بودیم. نگاه ما به هنر نگاه دیگری است.
اکثرا قدر هنرفاخر را نمی‌دانند؛ در دو قرن اخیر حافظ یکی از ارکان فرهنگ، هنر وادبیات کشور بود. حافظ در زمان حیاتش آن‌چنان ارج و قربی بین مردم نداشت، بلکه به وسیله حکومت‌های اهل ادب به مردم شناسانده شد. در آن زمان مردم اصولا توجهی به حافظ یا شناخت شعر و عرفان وی نداشتند؛ بعد از درگذشتش ۶۵ سال مقبره‌اش یک سنگ عادی داشت. ولی بعد از گذشت سال‌ها حکومتی می‌آید و اولین بار برای آن مقبره‌ای درست می‌کند و پس از آن هم حکومت‌های جدید به نوعی آرامگاه را ترمیم می‌کنند و فضای زیبا وجذابی را به وجود می‌آورند. اصلا شخصی مثل حافظ که شعر فاخر می‌گفت و قلم فاخری داشت در زمان حیاتش با بی مهری‌ها و عدم شناخت مردم روبه‌رو بود. اما در حال حاضر در هر خانه‌ای یک کتاب حافظ موجود است، که مدیون حمایت حکومت‌ها و دولت‌هاى فرهنگ‌دوست است.
اصولا هنر فاخر چیزی نیست که از سوی مردم مورد احترام قرار گیرد. علاوه بر موسیقی، خوش‌نویسی هم که ذاتا هنر فاخرى است، که به علت همین بی‌توجهی‌ها، در حال احتضار است، این موضوع بسیار دردناک است. نباید از مردم توقع داشت؛ این موضوع از دولت‌ها نشات می‌گیرد، آنها به هنر فاخر توجه نمی‌کنند. ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم ما به دنبال مسائل مادی هستند؛ طبیعی است که هنر فاخر برای آنها معنایی ندارد. موسیقی فاخر با کنار کشیدن دولت مهجور مانده است. البته منظور من دخالت همه جانبه دولت‌ها در هنر نیست، بلکه مقصود حمایت از تولیدات فاخر است، چون این دولت‌ها هستند که هم درک بهترى از هنر فاخر دارند هم به منابع مادى کشور دسترسى دارند و می‌توانند حضور مثبت داشته باشند و به این وسیله وظیفه آموزشى خود را هم به انجام برسانند.
 
-آیا علاقه‌ای به برگزاری کنسرت در تهران ندارید؟ برنامه‌ریزی خاصی هم کرده‌اید؟
من براى یک اجرا نمى‌آیم، بعد از انتشار آلبومم به امید خدا قصد دارم حضور باثباتى در عرصه موسیقى پاپ داشته باشم، چه تولید و چه اجراهاى صحنه‌اى. عمیقا نسبت به اقلیتى از مخاطبین موسیقى پاپ که نگاهى جدى به هنر دارند، احساس مسئولیت میکنم.
 
اکثر کارهای شما حال وهوای مناسبتی داشته‌اند، آیا فضای آلبوم جدیدتان هم مانند کارهای قبلی شماست یا در این آلبوم متفاوت عمل کرده‌اید؟
درست است؛ اکثر کارهای قبلی من حالت مناسبتی داشت ولی این آلبوم فضای عاشقانه و اجتماعى دارد و خودمان را ملزم نکردیم که حتما کار مناسبتى کنیم. به خاطر یک‌سری مسائل این آلبوم تا یک سال پیش به رغم این‌که شماره ثبت کتابخانه ملى و شماره نشر داشت اجازه انتشار نگرفت ولی دی ماه گذشته گفتند: مشکل رفع شده است. فکر نمی‌کردم زمان انتشارآن‌قدر طولانی شود.
آلبوم «عشق کافی نیست» شامل ۱۰ قطعه است؛ در چهار‌سال گذشته همزمان با ضبط آهنگ‌ها پنج قطعه به نام‌های «حس»، «بهار گمشده»، «بی تفاوت»، «عشق کافی نیست» و «رفیق» را در فضای مجازی منتشر کردم و آهنگ‌های «ترکم نکن»، «انگار تو نبودی»،«عشق و عادت»، «جبران» و «آینه سوخته» از دیگر قطعات این آلبوم است که اکنون مرحله میکس نهایی را سپری می‌کند.
وقتی آلبومی کارهای الکترونیک دارد باید هر سال یک بار آهنگ‌های آن را بازتنظیم کرد، چون تنظیم کننده و خواننده دوست‌دارند کارشان بروز باشد. برای یکی از قطعات به نام «عشق و عادت» هنوز تنظیم و میکس نهایی صورت نگرفته است. این کار در یک‌ماه آینده انجام شده و با امید به خدا، بعد از آن آلبوم منتشر می شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: مشرق

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...