تقدیر از خالق قطعه ماندگار «کربلا کربلا ما داریم می آییم»
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲


با تاخیری 29 ساله؛

تقدیر از خالق قطعه ماندگار «کربلا کربلا ما داریم می آییم»

شریعت در خصوص اینکه چطور این شعر حماسی را سروده است، گفت: هفت محرم سال 1363 عصر بود که روی خاکریز نشسته بودم با خودم فکر می‌کردم همه برادران دارند به شهادت می‌رسند پس من چکار کنم. در این فکر فرو رفتم که اینها همه به خاطر کربلا این کار را کرده‌اند و اینجا بود که با مطلع «کربلا کربلا» شروع کردم.

 

 

 

 

1    545983راه‌نوا- شامگاه سیزدهم اسفند ماه مراسم پاسداشت ” اکبر شریعت ” رزمنده حماسه‌سرا همراه با تقدیر از سازندگان مستند ماندگار “کربلا کربلا” در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش ، این مراسم با شعرخوانی محمدحسین جعفریان شاعر دفاع مقدس آغاز شد. سپس سازندگان کلیپ کربلا کربلا بعد از گذشت حدود 30 سال دور هم جمع شدند تا از خاطره ضبط این کلیپ صحبت کنند.

 

در ابتدا مصطفی دالایی که در آن دوران فیلمبردار گروه بود به ذکر خاطره از آن روز پرداخت: “حدود 30 سال پیش بعد از یک کلیپی که گروه فیلم جهاد پخش کرد که در آن آقای آهنگران آهنگ ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش را می‌خواند ما به دنبال ساخت یک کلیپ دیگر بودیم. آن روز هوا گرم بود و ما داشتیم در قرارگاه‌ها جست‌وجو می‌کردیم که آیا می‌توانیم یک نفر مانند آقای آهنگران را پیدا کنیم؟ از جلوی قرارگاه کربلا رد می‌شدیم که صدای نوحه‌سرایی شنیدیم در جلوی یک سوله پوتین‌های زیادی را دیدیم.”

 

مصطفی دالایی در اینجا از همکارش محمد صدری خواست که ادامه ماجرا را شرح دهد.

 

صدری اینچنین ادامه داد: “سال 63 ظهر عاشورا بود در قرارگاه کربلا یک سنگر را زیر زمین ساخته بودند. مدخل آن را پیدا کردیم ما از بیرون صدای آقای شریعت را شنیده بودیم وقتی وارد شدیم نوبت سایر رزمندگان بود که بخوانند ما در آنجا با خواهش و تمنا خواستیم که اجازه دهند یک بار دیگر آقای شریعت بخواند و با خواندن مجدد او ما موفق شدیم که این مداحی را ضبط کنیم.”

 

در ادامه مجری برنامه از غلامعلی طلایی درخواست کرد که او نیز به ذکر خاطره‌ای از آن روز بپردازد که طلایی نیز چنین صحبت کرد:‌” آن روز دندانم درد می‌کرد. هوا خیلی گرم بود از سوله بیرون آمدم یک تانکر آب دیدم و سریع خودم را به آن رساندم و سرم را زیر تانکر گرفتم و حسابی سرم را شستم اما بعد متوجه شدم که آن تانکر آب نبوده بلکه تانکر شربت بوده است.”

 

مصطفی دالایی در ادامه ضمن یاد کردن از رضا مرادی‌نسب شهیدی که عضو گروه فیلمبرداری بود گفت: ” آن روز در سوله گردان‌های زیادی بودند و هر گردانی سعی داشت مداح خودش تریبون را در دست بگیرد و به یاد می‌آورم که چند نفر به دست و پای آقای شریعت آویزان بودند که ایشان را از پشت تریبون پایین بیاورند ولی الحمدالله او ماند و باز آن مداحی را خواند. این خواست خدا بود که آن روز ما از کنار آن سوله عبور کنیم. بعضی اوقات فکر می‌کنم که ما اگر آن روز از کنار آن سوله رد نمی‌شدیم و صدای اکبر شریعت را نمی‌شنیدیم شاید مردم از آن شور و هیجان انقلابی دور می‌ماندند.”

 

 

IMG11015963

 

این مستندساز دوران دفاع مقدس در ادامه افزود: سال قبل از آن که سرودی از آقای آهنگران ضبط کرده بودیم شهید مرادی‌نسب خیلی مرا تشویق کردند که باز بتوانید یک سرود خوب در بین بسیجیان و رزمندگان اسلام ضبط کنید.

 

بنابراین گزارش ،”سیاوش نقیبی” از فعالان عرصه دفاع مقدس، پژوهشگر و مستند ساز کشورمان گفت: دل نوشته‌ای دارم که بزودی در اختیار رسانه‌ها قرار می گیرد ولی آنچه که باید درباره “اکبر شریعت” بگویم این است که فکر می‌کردم که او فوت کرده و یا شهید شده است و بعدها با شنیدن حرف‌هایی درباره زنده بودن “اکبر شریعت” پیگیر این مسئله شدم که او را پیدا کنم.

 

 

نقیبی ادامه داد: نهایتاً به ذهنم خطور کرد توسط 118 شهر شیراز اقدامی کنم. 5 شماره از مخابرات به من دادند که هر 5 شماره به نام فردی به نام اکبر شریعت بود جالب است برایتان بگویم اولین شماره به اسم پیرزنی بود که وقتی تماس گرفتم با عصبانیت جوابم را داد. دومین شماره را که گرفتم کسی گوشی را برداشت و وقتی فهمید من دنبال چه کسی هستم گفت: آقای شریعت که شما به دنبالش هستید با آنی که پشت خط با شما صحبت می‌کند زمین تا آسمان متفاوت است. شماره سوم را کسی جواب نداد تا اینکه رسیدم به شماره چهارم، خودش بود. صدایم از خوشحالی می‌لرزید ایشان واقعاً گمنام بودند.

 

وی ادامه داد:‌ خدمت آقای حسینی‌پور نویسنده کتاب پایی که جا ماند بودم قرار شد با ایشان برویم دنبال آقای شریعت و رفتیم جنوبی‌ترین نقطه شیراز. آقای حسینی‌پور خانه را که دید باورش نمی‌شد، در باز شد و آقای شریعت آمد بیرون. حسینی‌پور وقتی او را در قاب رنگ ‌و رو رفته در خانه‌‌اش دید با کت و شلوار نشست کف خیابان و با گریه شروع کرد به خواندن «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم».

 

در ادامه این مراسم از اکبر شریعت نیز دعوت شد تا دقایقی را به ایراد سخن بپردازد که وی ضمن حضور در جایگاه عنوان کرد: من بچه‌ داراب فارس هستم و برادرم شهید مسلم شریعت نیز در سن 16 سالگی به عنوان یک بسیجی در عملیات رمضان مرحله دوم سال 61 به شهادت رسید.

 

شریعت در خصوص اینکه چطور این شعر حماسی را سروده است، گفت: هفت محرم سال 1363 عصر بود که روی خاکریز نشسته بودم با خودم فکر می‌کردم همه برادران دارند به شهادت می‌رسند پس من چکار کنم. در این فکر فرو رفتم که اینها همه به خاطر کربلا این کار را کرده‌اند و اینجا بود که با مطلع «کربلا کربلا» شروع کردم. این مداحی را وقتی 35 سالم خواندم.

 

 

وی افزود: یک آرزو بیشتر ندارم که بعد از سال‌ها به تهران بیایم و اول به دیدار امام خمینی(ره) بروم و بعد به دیدار امام خامنه‌ای.

 

همچنین در این مراسم سعید قاسمی و وحید جلیلی نیز درباره این اثر به سخنرانی پرداختند.
در پایان این پاسداشت “اکبر شریعت” سه لوح تقدیر از سوی موسسه “اوج”، خبر‌گزاری فارس و کنگره سرداران و چهارده هزار و 600 شهید فارس دریافت کردند که بعد از اهدای این لوح هواداران ایشان در کنار خواهر و فرزند دوم “شریعت” به روی سن رفتند تا با او عکس یادگاری بگیرند.

 

همچنین به ضبط ‌کنندگان این کلیپ ماندگار مصطفی دالایی، محمد صدری و غلامعلی طلایی نیز هدایایی اهدا شد.

 

 

 

منبع: موسیقی 2002

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...