با سیمرغ بر فراز شاهنامه
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵


به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

با سیمرغ بر فراز شاهنامه

بی‌شک خواندن اشعار اصیل و حماسی شاهنامه به انتخاب کسی که عمری با ادبیات زیسته و در راه آن، مو سپید کرده است؛ لذتی مضاعف دارد. وقتی شاعری که خود، آشنا به راز و رمز واژه‌هاست، گلچینی از ابیات شورانگیز شاهنامه تدارک ببیند و یادداشتی پیرامون نگاه بلند فردوسی در یگانه‌اثرش بنویسد، قطعاً اثری درخور متولد خواهد شد؛ چنان چیزی که در «در سایۀ سیمرغ» رخ داده است.

 

 

 

 

IMAGE634889574389222306راه‌نوا- بی‌شک خواندن اشعار اصیل و حماسی شاهنامه به انتخاب کسی که عمری با ادبیات زیسته و در راه آن، مو سپید کرده است؛ لذتی مضاعف دارد. وقتی شاعری که خود، آشنا به راز و رمز واژه‌هاست، گلچینی از ابیات شورانگیز شاهنامه تدارک ببیند و یادداشتی پیرامون نگاه بلند فردوسی در یگانه‌اثرش بنویسد، قطعاً اثری درخور متولد خواهد شد؛ چنان چیزی که در «در سایۀ سیمرغ» رخ داده است.

 

یوسفعلی میرشکاک که زادۀ ۱۳۳۸ در شوش دانیال است و اهالی ادب، او را بیشتر به شعرهای طنز و لهجۀ سیاسی‌اش می‌شناسند، «در سایۀ سیمرغ» را یک بار در سال ۱۳۶۹ در ۱۹۰ صفحه با انتشارات برگ به چاپ رسانده بود، اما پس از گذشت نزدیک به سی سال، به همت انتشارات کتاب نشر، این اثر موفق خود را دوباره به بازار نشر، عرضه کرده است.

 

میرشکاک که علاوه بر سابقۀ درخشانش در شعر، تجربۀ چندین سالۀ برگزاری جلسات شاهنامه‌خوانی را نیز در کارنامه دارد، سال‌هاست  تلاش می کند با نگاهی اصیل و زرشناس، ارزش حقیقی شاهنامه را  به مخاطبینش نشان دهد. او در طول سالیان متمادی و طی مرور چندین بارۀ این میراث ماندگار فردوسی، کوشیده است خوانندگانش را از لایه‌های ظاهری شاهنامه عبور داده و آن‌ها را با جان حقایقش آشنا کند. چه آن‌که فردوسی سی سال از عمر گران‌مایۀ خود را نه برای خلق یک اثر ادبی، که برای جاودان‌سازی عقاید و باورهایی که در دل ابیاتش پنهان کرده بود، گذاشت.

 

از همین رو، میرشکاک با انتخاب سرفصل‌هایی دقیق و کارشناسی‌شده، تلاش کرده است نگاهی عمقی و حرفه ای پیرامون شاهنامه را به مخاطب خود ببخشد.  «بازنگری در باورهای فردوسی»، «ولایت در شاهنامه»، «پدرکشی، پسرکشی و برادرکشی در شاهنامۀ فردوسی» و«پیران ویسه، مظهر خرد و صلح در شاهنامه» عناوین ۴فصل این کتاب هستند که در کنار یک مقدمۀ موجز و مفید قرار گرفته‌اند.

 

چنان که ذکر آن رفت، انتشارات کتاب نشر، به سفارش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سال ۱۳۹۱، «در سایۀ سیمرغ» را در ۲۶۴ صفحه با طرح جلد جدیدی که اثر خود میرشکاک است، به بازار نشر عرضه کرده است. رهبر معظم انقلاب در همان سال، شخصاً از  میرشکاک به خاطر نگارش این اثر تمجید کردند و به بخش «ولایت در شاهنامه» آن، اشاره کردند.

 

 

 

 

 

 

منبع: شهرستان ادب

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...