باز باید جنگید
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵


گفت‌وگوی با کارگردان نماهنگ تحسین‌برانگیز «ارغوان»

باز باید جنگید

در واقع من هم در نماهنگ «ارغوان» می‌خواهم همین بن‌مایه موقعیتی را نشان دهم، چرا که به نظرم هنوز مانند دوران دفاع‌مقدس وضعیت مبارزه و دفاع وجود دارد و باید جنگید.

 

 

 

 

۱۳۹۵۰۳۰۷۰۰۰۴۲۵_PhotoAراه‌نوا- مرتضی اسماعیل‌دوست: نماهنگ «ارغوان» با وجود اینکه مدت زمانی کمتر از ۴ دقیقه دارد، در چند روز اخیر جزو اخبار مهم فرهنگی و هنری رسانه‌های داخلی و حتی بین‌المللی محسوب می‌شود و این مساله وقتی برجسته شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی به تمجید این اثر پرداخت. بدین منظور گفت‌وگویی با مهدیار عقابی، کارگردان نماهنگ «ارغوان» انجام شد که تقدیم می‌شود.

 

 هنگامی که پیام تایید رهبری درباره تولید نماهنگ «ارغوان» را شنیدید، چه حسی پیدا کردید؟
پیام تشکر آقا ورق را برای اثر برگرداند و توجهی خاص به آن شد. من در پروژه «رویای نیمه‌شب» با دوستان همکاری می‌کردم که ناگهان متوجه این خبر شدم. ما در ایستگاه مترو در حال کار بودیم و حقیقتا با شنیدن خبر تقدیر آقا از نماهنگ «ارغوان» شوکه شدم و دیگر نتوانستم کارم را ادامه دهم. بعد هم که انواع تبریک و تهنیت دوستان از بابت این مساله شروع شد و فضای متفاوتی شکل گرفت. مهم‌ترین مساله در اظهار لطف آقا برایم این بود که اگر حدود ۴ دقیقه از وقت گرانبهای ایشان را با نماهنگ خود مشغول کردم، وقت ایشان با اثر من ضایع نشده و این بعد مساله برایم خیلی ارزشمند بود.

 

 در ساخت نماهنگ «ارغوان» به شکلی متفاوت از دیگر آثار از نسل جدید استفاده کردید که واکنش‌های رسانه‌های خارجی را هم در پی داشت!
ما براساس اتفاقات واقعی رخ داده در چند سال رصد کردیم و با توجه به اینکه اکثر افراد مدافع حرم را نسل جوانی تشکیل می‌دهند که بچه‌های کودک و نوجوان در حدود ۱۰، ۱۲ ساله دارند، ما هم سعی کردیم این مساله را در نماهنگ در نظر بگیریم و با حضور همین کودکان و نوجوانان سعی کنیم تصویری روشن و نزدیک به واقعیت را در کلیپ نشان دهیم. از این نظر خیلی‌ها در جریان رشادت‌ها و نگاه خاص شهدای مدافع حرم قرار ندارند که چگونه در هنگام خداحافظی از خانواده خود جدا می‌شوند و به سمت موقعیتی خاص می‌روند. از این نظر دغدغه من بود که حتما برای مدافعان حرم کار کنم.

 

 به نظرتان چرا سینمای ما با توجه به عمق رشادت‌های مدافعان حرم، کمتر سراغ ساخت اثری در این باره رفته است؟
نکته‌ای که من در شکل ساخت نماهنگ «ارغوان» در نظر داشتم مانند دسته‌هایی بود که در گذشته توسط مردم جهت عرض ارادت به خانواده‌های شهدا راه می‌افتاد و این مساله در آن دوران تبدیل به‌موقعیت برجسته‌ای شده بود. در واقع من هم در نماهنگ «ارغوان» می‌خواهم همین بن‌مایه موقعیتی را نشان دهم، چرا که به نظرم هنوز مانند دوران دفاع‌مقدس وضعیت مبارزه و دفاع وجود دارد و باید جنگید. به نظرم با وجود غمی که می‌تواند برای خانواده‌های شهدا از بابت فقدان عزیزشان وجود داشته باشد، این مساله برایشان ارزشمند بوده است و این باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرد. در نماهنگ «ارغوان» از یک غم شروع کردیم و به همدلی افراد مختلف با خانواده شهدای مدافع حرم رسیدیم که چگونه اطرافیان، غم را از فرزند شهید دور کرده و لبخند را به لب‌هایش می‌نشانند.

 

 رسانه‌های معاند به شکلی هراسان به نماهنگ «ارغوان» تاختند! به نظر شما چرا این طور با یک نماهنگ ۴دقیقه‌ای مواجهه کردند؟
رسانه‌های غربی با تعابیر همیشه مغرضانه خود در این مدت سعی کردند تنها روی بعد آموزش نظامی نماهنگ «ارغوان» مانور خبری بدهند در صورتی که مهم‌تر از این مساله برای ما بعد آموزش فرهنگی این قضیه بود که چگونه نسل‌های جدیدی از راه می‌رسند و ما باید از آنها محافظت کنیم. به نظرم رویکرد حضرت آقا در تقدیر از نماهنگ «ارغوان» به دلیل همین جنبه فرهنگی بود، چرا که ما چندان در زمینه آموزش نظامی مشکلی نداریم. اگر نوجوانان ما این روحیه حماسه و ایثار را نشان دهند جهانی متفاوت پیش روی‌شان قرار می‌گیرد و الان شرایط مهیاست که نسل‌های آگاه به دفاع از حریم عشق بپردازند. ما باید روحیه حماسه‌طلبی و ایثار را در نوجوانان خود زنده کنیم تا بدانند در چه موقعیتی هستیم. این بچه‌ها آیندگان انقلاب هستند و ما سعی کردیم چنین روحیه‌ای را در آنها نشان دهیم و شعر نماهنگ هم همین را می‌گوید که «ز کودکی خادم این تبار محترمم» و این راه ادامه داشته و دارد، آنجا که می‌خواند: «مسیرم از حلب است قدس را هدف دارم». اینها نشان‌دهنده خط فکری ادامه‌داری است که از عقبه معتقدی می‌آید و همچنان در نسل‌های مختلف ادامه دارد. هراس رسانه‌ها به خاطر همین خط فکری است.

 

 تاثیر کلیپ در بیان دیدگاه‌های ارزشی چه اندازه می‌تواند باشد؟
به نظرم تاثیر یک کلیپ حدودا ۴ دقیقه‌ای می‌تواند بیشتر از یک فیلم سینمایی چند ساعته باشد. من از خواندن نقدهای فنی و دغدغه‌مندی که بر آثارم وجود داشته باشد واقعا استقبال می‌کنم. در این راه نیاز به دریافت نقدها و کسب تجربیاتی دارم تا ان‌شاءالله با دستی پر این راه را ادامه دهم، هر چند با این تحسین‌های انجام شده برای «ارغوان» وظیفه‌ام خیلی سنگین‌تر شد و باید بسیار در ادامه راه مراقب باشم. ساخت نماهنگ برایم خیلی جذاب و مهم است، چرا که می‌توان در چند دقیقه پیام‌های مهمی را با سرعت منتقل کرد و در جهان پرشتاب امروزی این مساله خیلی مهم است و مخاطبان بیشتری هم دارد.

 

 

 

 

 

منبع:  «وطن‌امروز» 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...