امروز شعر به عنوان ثبت لحظات کاربرد پیدا کرده است
راهنوا- حامد عسگری، در گفتوگویی با اشاره به جریان شعر جوان معاصر گفت: میشود حالا درباره شعر جوان قضاوت كرد و احكامی هم داد. مثلا در صورت شعری دچار تغییراتی شده یا نه، یا محتوای درخوری پیدا كرده است یا خیر، اما مهم این است كه درباره جریان شعر امروز در دهههای بعد چه قضاوتی خواهد شد. آیا شعر ما مانا خواهد بود؟ همان طور كه ما شعر دهه 50 یا 60 را به قضاوت مینشنیم و درباره آن صحبت میكنیم فردا چه احكامی درباره ما صادر كنند حائز اهمیت است.
سراینده اثر «خانمی كه شما باشید» با تاكید به اتفاقاتی كه در عرصه ارتباطات رخ داده و شبكه های اجتماعی كه در میان مردم رواج یافته، تصریح كرد: امروز كه تكنولوژی جدید ارتباط به حد اعلای خود رسیده، نباید وقتی به قضاوت اشعار شعرای جوان كه در این فضاها فعالیت میكنند غافل شویم.
عسگری درباره تأثیر شبكه های اجتماعی در جریان شعر جوان گفت: از شبكه های اجتماعی كه شمارشان حالا دیگر بسیار بیشتر شده است، می شود هم به «نعمتی بزرگ» تعبیر كرد هم به «بلای عظیم».
وی در توضیح اینكه چرا شبكه های اجتماعی هم می تواند «بسیار بد» و هم «بسیار خوب» باشد، خاطرنشان كرد: امروز شعرا به واسطه همین شبكه های ارتباطات جمعی به سرعت هر چه تمام تر می توانند تولید خود را به دست مخاطب علاقه مند برسانند. دیگر نیازی نیست مثل گذشته شاعر در تهران حضور داشته باشد یا حتما مجموعه به چاپ برساند. بلكه به صرف این كه می تواند شعری بسراید می تواند مخاطب خود را هم پیدا كند.
این شاعر ادامه داد: این روی خوش سكه است كه استعدادها شكوفا می شود و مخاطب می تواند به آنچه كه علاقه دارد دست پیدا كند. اما وقتی كه تولید هم به همان میزان دسترسی سرعت پیدا می كند، تولید شعر به میران سرعت تكنولوژی بالا میرود و كیفیت پایین می آید.
عسگری در ادامه با تاكید بر كیفیت آثار جریان شعر جوان گفت: امروز با توجه به وضعیتی كه پیش آمده ماجرای شعر گفتن این طور نیست كه فرد بیندیشد و ماحصل اندیشه بجوشد و شعر شود. خیر. امروز شعر به عنوان ثبت لحظات كاربرد پیدا كرده است.
سراینده اثر «سرمهای» با اشاره به این كه شعر جوان حتی «حال» را نمی تواند ثبت كند، خاطرنشان كرد: امروز برای این كه شعرای فعال در عصه شبكه های اجتماعی برای این كه از قافله جو های به وجود آمده جا نمانند، برای توفان اهواز، روز مادر، برد آرژانتین و هزار موضوع دیگر با اغراق كامل شعر می سرایند.
حامد عسگری با اشاره به ورود واژه های جدید به زبان شعری معاصر توضیح داد: صرف ورود لغت های جدید و یا روزمره به هیچ وجه بد نیست. اتفاقا این می تواند قابلیت های زبان را افزایش دهد. استفاده از این واژه ها هم در زبان شعری معاصر به نظر من بد نیست. اما بحث اینجاست كه آیا واقعا استفاده از این واژه ها در زبان شعر، فانتزی بازی های میدان ونك به بالا است؟ یا نه شاعر از روی قصد و غرض از این واژه ها بهره می گیرد. یعنی وقتی در شعر می گوید «پیتزا» به این واژه باری را متحمل می كند یا نه، فقط به خاطر فانتزیك شدن شعرش این لغت را گفته است.
این شاعر با اشاره به صورت و زبان شعری امروز جوانان گفت: اگر شاعری اندیشیده باشد و ان اندیشه به مرحله ای برسد كه نیازمند بسامد واژگانی جدید باشد آن موقع است كه همان صورت و زبان شعری هم مستقل میشود و به درد می خورد.
منبع: پایگاه خبری حوزه هنری
نظرات