مسئولان موسیقی گویی قید موسیقی نواحی را زدهاند
راهنوا- آیین افتتاحیه دومین جشنواره موسیقی نواحی آینهدار عصر روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.
محمدرضا درویشی دبیر هنری این جشنواره گفت: جشنواره آینهدار قرار بود به صورت دو سالانه برگزار شود اما ما با چهار ماه زودتر جشنواره آینهدار 2 را برگزار کردیم. این فستیوال توسط بخش خصوصی برگزار میشود و برگزاری آن هیچگونه حمایت از سوی نهادهای دولتی انجام نشده است و با حمایت و سرمایهگذاری شخصی احسان رسولاف دومین دوره این جشنواره برگزار میشود.
وی افزود: من شخصاً سپاسگزاری میکنم از احسان رسولاف که در این شرایط اقتصادی این چنین سرمایهگذاری بیبازگشتی را انجام داده است. دور اول این فستیوال دربرگیرنده موسیقی جنوب شرق ایران بود که با حضور 30 هنرمند برگزار شد، اما در دور دوم، بیش از 100 هنرمند در فستیوال حضور دارند که از سه استان جنوبی هرمزگان، خوزستان و بوشهر شرکت کردهاند.
درویشی ادامه داد: بسیاری از اجراهای آینهدار 2 جنبه آیینی دارد، به همین دلیل لاجرم به طور گروهی اجرا میشوند و به همین دلیل تعداد هنرمندان نسبت به دوره قبل افزایش داشته است.
دبیر هنری این جشنواره در ادامه ضمن انتقاد از سیاستهای وزارت ارشاد در خصوص موسیقی نواحی گفت: مسئولین موسیقی وزارت ارشاد گویی قید موسیقی نواحی ایران را زدهاند و همه حمایت از موسیقی نواحی مربوط به چند اجرای مختصری میشود که هر سال در جشنواره موسیقی فجر به خاطر خالی نبودن عریضه اجرا میشود.
این آهنگساز تصریح کرد: اگر جشنواره آینهدار نبود و اگر برخی جشنوارههای پراکنده در شهرستانها برگزار نمیشد، همین آخرین نفسهایی که موسیقی نواحی ایران میکشد هم از بین میرفت، البته موسیقی نواحی ایران دچار یک افول است که علتهای مختلفی دارد و فقط نمیتوان دولت را در این زمینه مقصر دانست. عدم حمایت دولت تنها یکی از دلایل افول موسیقی نواحی ایران است.
پس از سخنرانی محمدرضا درویشی، گروه خالو قنبر راستگو به اجرای برنامه پرداخت، سپس علی مغازهای دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی آینهدار، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: موسیقیهایی که در این فستیوال عرضه میشوند، نغمههایی نواحی هستند که وجود داشته اما کمرنگ شدهاند.
وی افزود: در گروههای شرکتکننده در این جشنواره، هنرمندانی هستند که وضعیت معیشتی دشواری دارند، این موضوع که حتی برخی از این هنرمندان شغلهایی چون رفتگری و… دارند آسان نیست، یا هنرمندانی که صیاد و ماهیگیر هستند. من با این هنرمندان ماهها صحبت کردم تا آنها را قانع بکنم که برای این فستیوال به تهران بیایند چرا که آنها به سختی میتوانستند کارشان را رها کنند.
مغازهای ادامه داد: متأسفانه این گروههای موسیقی در حال دگرگونی هستند و متأسفانه این موسیقیها را با خوانشی متفاوت ارائه میشود. هدف این جشنواره این است که یادمان نرود ما وامدار موسیقیهایی هستیم که فرهنگ ما را نمایندگی میکند. ما به دنبال این بودیم که این نوع موسیقی که در حال خاموشی است را به درستی بیان کنیم و آثار این هنرمندان را ثبت و ضبط کنیم.
دبیر هنری جشنواره در ادامه یادآور شد: اگر افرادی مثل فوزیه مجد و یا محمدرضا درویشی تلاشی در ثبت و ضبط نمونههای دقیق این موسیقیها نمیکردند معلوم نبود دقیقا چه اتفاقی می افتد. ما سال گذشته چهار استاد برجسته خراسان و بلوچستان را از دست دادیم که به قول حسین علیزاده با رفتن هر یک از آنها بخشی از موسیقی به زیر خاک میرود.
مغازهای در بخش پایان سخنانش تاکید کرد: ما سعی کردیم درختی بکاریم تا این هنرمندان از ثمره و میوه این درخت بهره ببرند و امیدوارم حتی اگر زمانی هر کدام از ما نباشیم این جشنواره ادامه داشته باشد تا کسانی که آینهدار تاریخ و تمدن هستند نفسشان توسط ما درک شود.
در بخش دیگری از این مراسم یک گروه بوشهری به اجرای شروه خوانی پرداختند. در سانس دوم اولین روز فستیوال نیز مراسم سنج و دمام بوشهر برگزار شد که موسیقیاش مخاطبان در سالن را جذب کرد.
اجرای شروه خوانی بوشهر به سه شیوه نیز بخش دیگری از این مراسم بود.همچنین نی انبان با اجرای حاجیونی بیت عروسی و بیت عزا ، چاوشی نیمه ،اجرای خیام خوانی برنامههای سانس دوم فستیوال بودند.
آخرین سانس جشنواره یعنی ساعت 21 به اجرای موسیقی خوزستان اختصاص پیدا کرد که مراسم زار اروند کنار ، شوشتری دزفولی و … را دربرمیگرفت.
منبع: خبرگزاری فارس
نظرات