چرا زیرزمینی‌ها ساکت‌اند؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳


نگاهی به رفتار داعیه‌داران موسیقی اعتراض ایران

چرا زیرزمینی‌ها ساکت‌اند؟

روح الله خادمی
رپ، گونه‌ای از موسیقی است که از بدو تولد، برای بیان اعتراض به نژادپرستی و بی‌توجهی حاکمان جامعه آمریکا به سیاه پوستان، استفاده شده و اصلا علت شکل‌گیری رپ نیز همین است. از فعالین عرصه‌ی رپ در ایران که اعتراض، مضمون کارهای آن‌ها را شکل می‌دهد،فارغ از اینکه به چه چیزی و به چه شکلی اعتراض می کنند، یک سوال باید پرسیده شود. این که «چرا وقتی بزرگترین نژادپرستی و نسل‌کشی عصر حاضر و جنایتی به عمق هزاران کشته و زخمی مادر و کودک در فلسطین رخ می‌دهد، صدای اعتراضی از رپ در ایران یا شنیده نمی‌شود و یا صدایی بسیار ضعیف است؟»

 

 

یبررپ، گونه‌ای از موسیقی است که از بدو تولد، برای بیان اعتراض به نژادپرستی و بی‌توجهی حاکمان جامعه آمریکا به سیاه پوستان، استفاده شده و اصلا علت شکل‌گیری رپ نیز همین است. حتی موسیقی بلوز هم که مادر موسیقی‌های عصر حاضر از جمله رپ به حساب می‌آید، به بیان درد و رنج‌های سیاه پوستان می‌پردازد.

اما هر مقوله‌ای که از محیطی به محیطی دیگر صادر می‌شود، حتما به همراه خود جنبه‌ای فرهنگی‌ دارد؛ حالا آن مقوله چه از جنس علمی، تکنولوژی، ورزشی یا اقتصادی باشد، چه از جنس هنر که مستقیما با فرهنگ سر و کار دارد. موسیقی رپ نیز به همین صورت است.

 

 

وقتی رپ از زادگاه خود پا فراتر گذاشت و مورد توجه فرهنگ‌های مختلف قرار گرفت و سبک فرهنگی‌اش را به شنونده‌های خودمنتقل کرد، آرام آرام همین شنونده‌ها به این فکر فرو رفتند که دیگر تنها شنونده صرف نباشند و خود نیز دست به کار شده و قطعاتی به سبک مورد علاقه‌ی خود تولید کنند. طبیعی است که محصول تولید شده رنگ و بوی همان فرهنگی را داشته باشد که خاستگاه اصلی رپ بوده است.

هر کشور و فرهنگی، یک جنبه‌ی فرهنگی رپ را، بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. با این حال جنبه‌ای که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته، جنبه‌ی اعتراضی آن است. در ایران نیز با توجه به اینکه از موسیقی رپ استفاده‌های مختلفی شده، اما هنوز اعتراض بزرگترین مضمون در رپ را تشکیل می‌دهد. خواننده‌های مختلفی در ایران داعیه‌ی اعتراض دارند و معمولا هدفشان از اعتراض را، اصلاح بیان می کنند.

اساسا وجود مقوله‌ی انتقاد و اعتراض در یک جامعه شاید از طرفی بیانگر این باشد که جامعه درگیر مشکلاتی است، اما از طرفی دیگر بیانگر این است که این جامعه رو به بهبودی است و دارای پویایی و نشاط در درون خود است.

 

gitarrrrrrrrrrاز فعالین عرصه‌ی رپ در ایران که اعتراض، مضمون کارهای آن‌ها را شکل می‌دهد،فارغ از اینکه به چه چیزی و به چه شکلی اعتراض می کنند، یک سوال باید پرسیده شود. این که «چرا وقتی بزرگترین نژادپرستی و نسل‌کشی عصر حاضر و جنایتی به عمق هزاران کشته و زخمی مادر و کودک در فلسطین رخ می‌دهد، صدای اعتراضی از رپ در ایران یا شنیده نمی‌شود و یا صدایی بسیار ضعیف است؟»

فاجعه‌ای که در فلسطین در حال اتفاق است آنقدر دردناک است که حتی ستاره‎های هالیوودی پرورش یافته و مطرح شده توسط صهیونیست‌ها نیز لب به اعتراض گشوده‌اند، هرچند اعتراض بعضی از آن‌ها 8 دقیقه بیشتر دوام نداشته باشد! حمله به غزه انقدر دردناک است که تمام انسان‌های آزاده‌ی جهان، فارغ از نژاد و اعتقاد، لب به اعتراض باز کنند و در خیابان‌ها علیه اسرائیل غاصب راهپیمایی کنند.

 

کم نیست تعداد هنرمندانی که نعمت خدادادی هنر را در راه فلسطین خرج کردند. «راجر واترز» خواننده، نوازنده و آهنگساز گروه موفق و مشهور «pink Floyd» یکی از این هنرمندان است. او و گروهش را که با آلبوم بسیار خوب «THE WALL» می شناسند، اخیرا اثری در حمایت از غزه ساخته و منتشر کرده است. راجر واترز قطعات ضد جنگ کم ندارد و پرچم‌دار اعتراض نسبت به جنگ است و هنوز هم این روحیه‌ی خود را حفظ کرده است که این بر خلاف رویه‌ی هنرمندان جریان روشنفکری در ایران است. خصوصا رپرها که داعیه‌ی اعتراض و انتقاد دارند.

 

 

نظرات

    arezu
    چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳

    بسیار ممنون

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...