«هفت دفتری» که انقلاب را ماندگار کرد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴


یادی از استاد حمید سبزواری/2

«هفت دفتری» که انقلاب را ماندگار کرد

استاد حمید سبزواری که شعرهایش برای مردم آشناست و یادآور روزهای خوب انقلاب؛ این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ گرد فراموشی بر ذهن و روحش نشسته است. اما خوب است که ما از یاد نبریم شاعری را که برای ماندگار کردن این انقلاب زحمات زیادی کشید.

 

 

 

 

62594راه‌نوا- حسین ممتحنی؛ متخلص به حمید؛ متولد ۱۳۰۴ در سبزوار؛ به همین دلیل و نیز به دلیل برخی فعالیت‌های سیاسی در بزرگسالی به حمید سبزواری شهرت پیدا کرده است.

 

پدرش عبدالوهاب و پدر بزرگش ملا محمد صادق ممتحنی هر دو شاعر بودند؛ اصول شاعری را از پدر خود آموخت که در بزرگسالی نابینا شده بود.

 

حمید سبزواری که این روزها حال و روز خوبی ندارد، آثار زیادی از خود بر جای گذاشته است؛ آثاری که می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول آثار او به دوران قبل از انقلاب باز می‌گردد که وی با شجاعت، شهامت و ایمان راسخ برحکومت تاخته و اوضاع نابسامان آن را نکوهش کرده است.

 

اشعار قبل از انقلاب سبزواری، به دلیل روحیه آزادگی و ظلم‌ستیزی که در وجود او جاری بود بسیار شنیدنی و حاکی از مهارت وی در گفتن این گونه اشعار داشت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سبزواری همیشه در اشعاری که می‌سرود تلاش می‌کرد هر چه بهتر پیام انقلاب و دفاع از ارزش‌ها و باورهای اصیل اسلامی را نشان دهد.

 

سرود درد، سرود سپیده، سرود دیگر، کاروان سپیده، یاد یاران و گزیده ادبیات معاصر از جمله آثار حمید سبزواری است.

 

هفت دفتر از حمید سبزواری به چاپ رسیده است که به ترتیب عبارتند از :

 

۱-سرود درد:

سرود درد، نخستین دفتر شعر حمید سبزواری است که سروده‌های سال‌ها ۳۶ تا ۵۷ را دربر می‌گیرد، دوران بیست و یک ساله‌ای که مشحون از وقایع سیاسی و رنج و دردمندی شاعر است. اشعار آزاد و کلاسیک حمید در این دفتر خبر از وجدان بیدار و آگاهی اجتماعی وی در شرایط دشوار می‌دهد.

در این دفتر حدود ۶۵ غزل، ۳۶ قصیده، ۵ مثنوی، ۳۴ شعر نو، ۱۹ چهارپاره، ۱۶ ترانه، سه مسمط، دو قطعه و یک ترکیب بند وجود دارد. سرود درد، با مقدمه رهبر معظم انقلاب و همچنین مقدمه‌ای از استاد شاهرخی و سراینده در سال ۱۳۶۷ توسط انتشارات کیهان منتشر شده است.

 

۲-سرود سپیده:

سرود سپیده، دومین دفتر اشعار معاصر حمید سبزواری است که همچون دفتر نخست با مقدمه رهبر معظم انقلاب و استاد صادق آینه‌وند منتشر شده است.

در این دفتر نیز که اشعاری به شیوه نو و کلاسیک آورده شده است حدود ۹۴ غزل، ۳۱ قصیده، ۱۶مثنوی، دو قطعه، ۱۳۸رباعی، سه ترکیب بند، سه مسمط، دو ترجیع بند، ۹ چهارپاره و ۱۲ شعر نو وجود دارد. این دفتر درسال ۱۳۶۸ به وسیله انتشارات کیهان منتشر شده است.

 

۳-کاروان سپیده:

کاروان سپیده در برگیرنده ۲۶ قطعه از اشعار حمید سبزواری است که سومین اثر سبزواری است و دارای طلیعه‌ای از سراینده با عنوان ˈسخنی از سر وظیفهˈ و نیز مقدمه کوتاهی از ناشر است.

کاروان سپیده در سال ۱۳۷۳ توسط انتشارات حوزه هنری واحد شعر ادبیات و هنر مقاومت منتشر شده است.

 

۴-یاد یاران:

یاد یاران مثنوی نسبتا بلندی است در رثای جهادگر شهید مهندس سید محمد تقی رضوی و جمعی از شهیدان دفاع مقدس.

حمید سبزواری در این اثر به تناسب حال و مقام به شرح دلتنگی‌های خویش می‌پردازد و با مروری بر وقایع انقلاب و دفاع مقدس به معرفی شهید رضوی پرداخته و ویژگی‌های ممتاز وی را برشمرده و به تناسب از دیگر سرداران شهید یاد می‌کند؛ ˈیاد یارانˈ را کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه و کمیته انتشارات در سال ۱۳۷۶منتشر کرده است.

 

۵- گزیده ادبیات معاصر:

از کارهای شایسته‌ای که پس از انقلاب توسط  «ˈکتاب نیستان»صورت گرفت چاپ گزیده آثاری از شاعران معاصر است.

سی و پنجمین اثر از این مجموعه، گزیده اشعار حمید سبزواری است که در آن ۳۴ شعر سبزواری را از سال‌های دور تاکنون دربر می‌گیرد.

 

۶- به رنگ آمده دشمن:

به رنگ آمده دشمن، با عنوان اولیه  ˈبار دیگر مسجد ضرارˈ منظومه‌ای است کوتاه با ۵۶ بیت در قالب مثنوی که در آن سبزواری شیوه‌های فرهنگی دشمنان انقلاب و اسلام را پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بیان کرده است.

این منظومه که بارنخست در روزنامه کیهان به چاپ رسید، به دلیل اهمیت ویژه به سفارش و تاکید رهبر معظم انقلاب به صورت جزوه‌ای مستقل با ابیاتی افزوده به چاپ رسید که آن را سازمان تبلیغات اسلامی درسال ۱۳۶۸ چاپ و منتشر کرده است.

 

IMG00585522

 

۷-سرودی دیگر:

این دفتر دربرگیرنده ۱۴۲ قطعه از تازه‌ترین اشعار کلاسیک حمید از ۱۳۶۶ تاکنون است. در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ به همت سازمان صدا و سیما و انجمن قلم در آئینی با عنوان «ˈآفرین روشنان»ˈ مراسم نکوداشت شاعر در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد که رهاورد آن ˈ«سرودی دیگر»ˈ است. این کتاب با مقدمه سبزواری و نیز یادداشت ستاد برگزاری آیین ˈآفرین روشنانˈ توسط انتشارات سروش درسال ۱۳۸۱ به چاپ رسیده است.

 

حمید سبزواری شعرهایش برای مردم آشناست و یادآور روزهای خوب انقلاب؛ این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ گرد فراموشی بر ذهن و روحش نشسته است اما خوب است که ما از یاد نبریم شاعری را که برای ماندگار کردن این انقلاب زحمات زیادی کشید.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری نسیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...