کم‌توجهی برخی خوانندگان به پرچم مقدس ایران
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۵ تیر ۱۳۹۳


کم‌توجهی برخی خوانندگان به پرچم مقدس ایران

معدود خواننده های داخلی در طرح جلد قطعه ای که اخیرا منتشر ساخته اند یا نشان الله وسط پرچم را محو کرده اند و یا بعضا به صورت سهوی و شاید هم تعمدی تصویر خود آنها به نحوی قرار داده شده که نشان مذکور دیده نشود و پوشانده گردد.

یک : پرچم نماد هر کشور است. برای شناسایی هر کشور در مجامع بین المللی از پرچم رسمی و قانونی آن کشور استفاده می شود.

ویکی پدیا درباره پرچم رسمی ایران می نویسد: در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸ در مورد پرچم گفته شده‌است که پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبز، سفید و سرخ تشکیل می‌شود و نشان جمهوری اسلامی (تشکیل شده با حرف الله) در وسط آن قرار دارد. یک نشان هم اکنون و بعد از انقلاب اسلامی ایران ، نشانی که بیان‌گر «الله» و شعار «لا اله الا الله» و نمایشگر لاله که سمبل خون شهید است به رنگ قرمز در میان پرچم و روی رنگ سفید قرار گرفته‌است. همچنین ۲۲ «الله‌اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن، در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ قرمز با خط بنایی نوشته شده‌است که تعبیر رسمی این پرچم به تفصیل در اصل ۱۸ فصل دوم شرح داده شده‌است.

طراح آرم پرچم، حمید ندیمی، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. بنابر استاندارد موجود در ایران علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد. شعار «الله اکبر» به رنگ سفید و با خط بنایی (یعنی همان خطی که شعار الله اکبر را بر مناره‌های مساجد اسلامی نقش می‌کند) تکرار می‌شود. شعار «الله اکبر» به نشانه بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌گردد. طبق استاندارد ملی شماره یک کشور ایران پارچه پرچم باید از نخ پنبه‌ای خالص سفید و مرسریزه شده و یا مخلوط پنبه – پلی‌استر و ویسکوز- پلی‌استر (معمولًا به نسبت ۶۵-۳۵ درصد) تهیه شود در ضمن از ابریشم و پشم نیز می‌توان استفاده نمود، ولی پارچه پرچم نباید از ویسکوز خالص باشد. بافت پارچه مورد استفاده برای پرچم ساده و از نوع تاری و پودی است.

در سال ۱۳۹۱ سازمان ملی استاندارد ایران ویژگی‌های پرچم جمهوری اسلامی ایران را به تمامی ادارات ابلاغ کرد. این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

1.نسبت طول به عرض پرچم باید ۷ به ۴ باشد.

2.شعار «الله اکبر» به نشانهٔ بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) ۱۱ بار در رنگ سبز و ۱۱ بار در رنگ سرخ یعنی ۲۲ بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌شود.

3.رنگ کلمات «الله اکبر» سفید بوده و هیچ مرزی با رنگ سفید پرچم ندارد و بین نوشته‌ها در نوار بالا با رنگ سبز و در نوار پایین با رنگ سرخ پرچم پر می‌شود.

4.علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران در قالب کلمه «الله» است که به رنگ سرخ بوده و در قسمت میانی رنگ سفید پرچم چاپ می‌شود. خطوط هلالی‌ طرح در یک دایره محاط باشد.

 

313300_513دو: این روزها تب برگزاری جام جهانی فوتبال در برزیل تند است و به مناسبت حضور تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در این رقابتها ، برخی اهالی موسیقی در تاب و تاب تهیه ، تولید و انتشار قطعاتی در این رابطه بوده اند که اکثر این آثار تا به امروز منتشر شده اند و برخی دیگرنیز به زودی ارائه خواهند شد. گفتنی است ، تا امروز بیش از 60 اثر موسیقی ورزشی با صدای خواننده های مختلف ایرانی عرضه شده است که این روند تا برگزاری آخرین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه خواهد داشت.

292144_696معمولا هر قطعه موسیقی که در فضای مجازی ارائه می شود دارای طرح جلدی است که مشخصات اثر در آن درج می گردد.همچنین برخی از این قطعات ورزشی تازه اجرا شده ، دارای موزیک ویدیو نیزهستند.

اما نکته ای که در این میان نظر نگارنده را به سوی خود جلب کرده است، مساله استفاده از پرچم ایران در این گونه آثاراست. پس از این زاویه ، موزیک ویدیوها و طرح جلد قطعات منتشر شده را مورد بررسی قرار داده ایم که به نکات قابل تامل و بعضا تاسف آوری رسیدیم.

 

aa_23سه : در طرح جلد قطعات موسیقی به دلیل ماهیت ورزشی آنها و حضور تیم ملی در رقابتهای جام جهانی ، معمولا از عنصر پرچم استفاده می شود. در این میان برخی خواننده های وطنی به صورت مشخص و آشکار از پرچم رسمی کشوراستفاده کرده اند اما در آن سو و دراکثر آثار خواننده های خارج از کشور یا اصلا خبری از پرچم ایران در قطعات اجرا شده نیست و یا از پرچمی مجهول استفاده کرده اند. آنها به دلیل مخالف بودن و یا معاند بودن با نظام ، از پرچمی که فاقد نشان رسمی است بهره می برند که مشخص نیست این پرچم متعلق به کدام کشور است ؛ پرچم ایتالیاست یا جایی دیگر؟!.

گفتنی است، در بین موزیک ویدیوهای ورزشی تازه منتشر شده خواننده های ایرانی خارج از کشور، فقط یکی از گروه های ساکن اروپا از پرچم رسمی ایران در اثر تصویری خود استفاده کرده است که نخستین بار است که در نماهنگ خواننده های خارج از کشور پرچم رسمی ایران مشاهده می شود.

اما معدود خواننده های داخلی نیزهستند که در طرح جلد قطعه ای که اخیرا منتشر ساخته اند یا نشان الله وسط پرچم را محو کرده اند و یا بعضا به صورت سهوی و شاید هم تعمدی تصویر خود آنها به نحوی قرار داده شده که نشان مذکور دیده نشود و پوشانده گردد. و یا همچنین پرچم در دوردست به صورت محو پشت سر خواننده قرار گرفته است که چندان نشان های آن به صورت واضح مشخص نباشد.

 

 

 

photo2چهار: قضیه سانسور پرچم در موزیک ویدیوها و آثارموسیقایی خواننده های ایرانی خارج از کشور ، سالها پیش از لس آنجلس شروع شد. اقلیت هنری که بخشی اعظمی از آنان جزو اپوزیسیون خارج نشین نیز محسوب می شوند، همیشه در آثار خود از پرچم های مجهول و قلابی به جای پرچم قانونی و رسمی ایران استفاده کرده اند و این گونه خود را مخالف نظام جمهوری اسلامی قرار داده و با این ترفند مرزی بین خود و ملت ایران ترسیم کرده اند.

با توجه به حضور مافیای موسیقی که متشکل از گروهی : خواننده ها ، آهنگسازها ، ترانه سراها ، شرکت ها، کنسرت گذاران ، تلویزیونی چی ها درلس آنجلس می باشد و اکثرا وابستگی هایی به خاندان مطرود و منحوس پهلوی و برخی گروهک های سیاسی دیگر نیز دارند ؛ آنها بسیار نسبت به پرچم رسمی ایران حساسیت دارند و همیشه نسبت به آن موضع مضحکی اتخاذ کرده اند ، در حالیکه همه جهان بیش از سه دهه است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد ، اما آنان کماکان در سال 57 متوقف شده اند و همچنان بر این حرکت لجوجانه سیاسی خنده دار خود تاکید می کنند.

البته با توجه به نزول بازار لس آنجلسی ها و عدم اقبال مخاطبان وطنی به آثارشان این گروه تا چند سال دیگر به انتهای راه خواهند رسید و این بازی مضحک هم به تدریج رو به افول قرار خواهد گرفت ؛ گو اینکه چند سالی است نفس موسیقی لس آنجلسی به شماره افتاده است و اگر برخی اهالی موسیقی پاپ از داخل کشور به دادشان نرسیده بودند آنها چند سالی بود تمام شده بودند ولی در نهایت این تنفس مصنوعی نیز روزی قطع خواهد شد.

 

 

Fariborz - Pirooziye Team Melliپنج: اما همان طور که هیچ گونه انتظاری از لس آنجلسی ها نیست و همان بهتر که آنها بعضا با موزیک ویدیوهای مبتذل حتی برای تیم ملی از پرچم های قلابی استفاده کنند،  چون شان و ارزش پرچم مقدس ایران فراتر از این است که در آثار مبتذل این شبه خواننده ها دیده شود ؛ رفتار برخی خواننده های داخلی نیز قابل تامل است. خواننده ای که تعمدا در جلد قطعه تازه منتشر شده خود پرچم ایران را سانسور می کند عملا با این رفتارش وانمود می کند که پرچم رسمی کشور را قبول ندارد ؛ البته وی باید بداند کسی که در تمام عمر خود از کلیه امکانات و ظرفیتهای این کشور استفاده کرده هرگز حق چنین سانسورهای ابلهانه ای را ندارد و عمل وی کاملا غیرقانونی است.

 

 

 

شش: قطعا اهالی واقعی و متعهد موسیقی به ارزش های این پرچم مقدس واقفند و در آثاری که لازم بوده از آن به بهترین نحو استفاده کرده اند و برخی خواننده ها به این پرچم و نشان مقدس آن در آثار موسیقایی خود نیز اشاره کرده اند و حتی در این زمینه چند سال پیش قطعه ای ویژه با عنوان “پرچم سه رنگ” با ساختار سمفونیک با صدای امیر تاجیک ، خواننده توانمند پاپ – کلاسیک به بهترین نحو با همراهی ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری نادرمرتضی پور اجرا شده است و مقصود ما در این یادداشت نسبت به معدود خواننده های غافل و یا کم توجهی است که طی یک ماه اخیر بعضا حرکتهای نابخردانه ای در این راستا انجام داده اند.

 

علیرضا بهمیاری

نظرات

    کمی دقیق تر
    شنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۳

    مورد رضا یزدانی-ایلا منفرد و فریبرز میتواند بحث برانگیز باشد زیرا علاوه بر نشان الله، نشان الله اکبر در حاشیه ی برچم محو است
    اما در تصویر آقای حمید فقیهی و احسان خواجه امیری حداقل نشان الله اکبر در حاشیه ی پرچم دیده می شود

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...