چرا خواننده ارزشی را تخریب می‌کنند؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳


چرا خواننده ارزشی را تخریب می‌کنند؟

علیرضا بهمیاری
یکی از مطرح ترین خواننده های چند سال اخیر موسیقی کشور بدون شک حامد زمانی است. این خواننده جوان به خصوص طی یک سال اخیر ، شاخص ترین خواننده موسیقی پاپ کشور بوده است. زمانی با تکیه بر استعداد، توانایی ، خلاقیت ، هوشمندی ، تجربه اندوزی و مخاطب سنجی مناسب ، توانسته طی چند سال اخیر با اجرای قطعات موسیقی ارزشی ، جریان تازه ای را در عرصه موسیقی کشور ایجاد نماید. حال این پرسش را مطرح می کنیم که چرا رسانه های خاص شایعه ساز از صدای این خواننده ارزشی وحشت دارند و به شایعه‌سازی علیه وی روی آورنده‌اند؟ مگر این خواننده از چه می خواند؟

 

 

 

 

n00135775-r-b-026راه‌نوا – علیرضا بهمیاری : یکی از مطرح ترین خواننده های چند سال اخیر موسیقی کشور بدون شک حامد زمانی است. این خواننده جوان به خصوص طی یک سال اخیر ، شاخص ترین خواننده موسیقی پاپ کشور بوده است.

 

 

به گزارش راه نوا ، زمانی با تکیه بر استعداد، توانایی ، خلاقیت ، هوشمندی ، تجربه اندوزی و مخاطب سنجی مناسب ، توانسته طی چند سال اخیر با اجرای قطعات موسیقی ارزشی ، جریان تازه ای را در عرصه موسیقی کشور ایجاد نماید. به واقع زمانی با احیای گونه سیاسی ، نام خود را به عنوان جدی ترین خواننده در تاریخ موسیقی پاپ کشور در این عرصه مطرح ساخته است. البته توجه به موضوع های سیاسی بخشی از فعالیت های موسیقایی این خواننده محسوب می شود و وی به طور همزمان در ترانه ها و اشعارش چندین موضوع، مضمون و مفهوم مشخص ارزشی را به صورت موازی اجرا می نماید.

 

 

این خواننده طی این سال ها بر خلاف سایر خواننده های رسمی پاپ کشور ، بدون انتشار آلبوم و با تکیه بر ارائه تک قطعات موسیقایی توانسته به موفقیتی خیرکننده دست یابد که از این لحاظ هم خواننده ای پیشرو بوده است و ثابت کرده است که یک خواننده باید تک تک آثارش از سطح کیفی مطلوب برخوردار باشند تا بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند و تنها ارائه آلبوم نمی تواند تضمینی برای توفیق در این عرصه باشد.

در این راستا ، برخی دیگر از خواننده های جوان و تازه کار پاپ نیز مدتی است که با الگو قرار دادن این خواننده متعهد ، فعالیت های خود را در این عرصه آغاز کرده اند. آنها سعی می کنند راهی که زمانی طی کرده تا به جایگاهی که این روزها در اختیار دارد ، برسد را مد نظر قرار بدهند ، البته قطعا آنها دشواری هایی که خواننده اول و پیشرو در این مسیر با آنها مواجه بوده را نخواهند داشت ولی با این حال ، کسب مقبولیت و پذیرفته شدن از سوی مخاطب در این گونه موسیقایی بسیار مشکل و حساس است و اینکه سایر خواننده ها چقدر در این مسیر دشوار بتوانند به موفقیت نائل شوند به شرایط مختلفی بستگی دارد که از حوصله این بحث خارج می باشد.

موضوع دیگری که نام این خواننده را بر سر زبان ها انداخت ، واکنش بسیار موثر زمانی در برابر شبه هنرمند روشن‌فکر بود که دو سال پیش به ساحت مقدس امام هادی (ع) هتاکی کرد. واکنش انقلابی زمانی در برابر آن هتاک شبه خواننده ، گویا برای برخی افراد ناخوشایند بود و آنها مجددا به هجمه علیه این خواننده ارزشی خوان روی آوردند.

 

 

 

IMG16085597مقطع زمانی مهم دیگر، پس از اجراهای تحسین برانگیز و بسیار موفق قطعات مرگ بر آمریکا و گزینه های روی میز با صدای حامد زمانی بود. این قطعات کاملا به جا و در زمان مناسب به شکلی جذاب ، صریح و البته در سطح کیفی مطلوبی ساخته و ارائه شدند و بلافاصله هم نزد عموم مردم با اقبال مواجه شدند و مخالفان را کاملا در حالت آچمز قرار دادند. این دو اثر آن چنان شاخص و محبوب شدند که آنها نتوانستند در برابر آن سکوت اختیار کنند و در نهایت باز هم در مواجهه با این دو اثر شاخص ، روی به حاشیه سازی آوردند و این بار علاوه بر موضع گیری های مغرضانه برخی رسانه های افراطی داخلی ، برخی شبکه های فارسی زبان بیگانه نیز وارد میدان شدند. در این راستا ، شبکه تلویزیونی صدای آمریکا در یک اقدام بی سابقه در مواجهه با خواننده های داخلی ، ویژه برنامه ای نیم ساعته در تخریب حامد زمانی تولید کرد و بیش از 10 بار این ویژه برنامه مضحک و سراسر دروغ را به روی آنتن فرستاد. همچنین سایر شبکه های فارسی زبان ضد انقلاب مانند بی بی سی فارسی ، من و تو ، رادیو فردا و … نیز به انحای مختلف به هجمه رسانه ای علیه زمانی پرداختند. همچنین این تخریب ها کماکان نیز ادامه داشته و این شبکه ها بعضا باز هم این خواننده را مورد هجمه و تخریب خود قرار می دهند.

 

 

قطعا تخریب ها و هجمه های رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب و آنانی که بودجه خود را از کشورهای خارجی که در صف نخست دشمنی با کشور ایران قرار دارند ، امری معمول و رایج است و کسی نباید از اینکه چنین هجمه ها، شایعه سازی ها و تخریب ها از طریق این رسانه ها علیه خواننده ای که از ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی دفاع می کند ، متعجب و یا ناراحت شود ، چون ماموریت ذاتی و همیشگی آنان ایجاب می کند که این چنین و با واهمه به واکنش بپردازند و اگر از این ابزار استفاده نکنند باید متعجب شد.

 

اما از رسانه های خارجی عبور می کنیم و به رسانه های داخلی می پردازیم. متاسفانه برخی رسانه های داخلی که گرایش هایی مشخص به برخی جریان های خاص سیاسی دارند ، طی دو سه سال اخیر از هر منفذ و روزنه ای استفاده کرده اند تا به حامد زمانی حمله ور شوند. انتشار خبرهایی حاشیه ای و فاقد صحت که بیشتر به موجی از شایعه سازی می ماند موجب شده است که هر چند وقت یک بار با موجی از این گونه خبرسازی ها مواجه شویم.
یک بار ظاهر این خواننده را زیر سوال می برند ؛ بار دیگر به میزان دستمزد این خواننده می پردازند ؛ روزی دیگر یک جمله گفته شده از سوی این خواننده را با تیترهای جهت دار بزرگ نمایی می کنند ؛ حتی برخی افراد مغرض که تحت تاثیر حاشیه سازی های رسانه ها قرار گرفته بودند به خودروی این خواننده حمله ور شدند و البته برخی حاشیه سازی های دیگر.

 

 

22انگار این رسانه های خاص ماموریت دارند هر چند وقت یک بار این خواننده را مورد تخریب خود قرار بدهند. کینه ورزی آنان نسبت به این خواننده تا کنون بی سابقه بوده است. اما نکته جالب اینجاست چون این رسانه ها به خود آثار اجرا شده زمانی نمی توانند نقد اصولی و حرفه ای وارد کنند تنها راهی که انگار برای آنها باقی مانده است ، حاشیه سازی های کاذب است. شاید هم آنها به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند. به هر حال زمانی خواننده شاخصی است و با خبرسازی دروغین برای چنین خواننده معتبر و محبوبی می خواهند مخاطبان بیشتری برای رسانه های خود دست و پا کنند.
نکته دیگر این است که این گونه به اصطلاح رسانه ها در روزهایی که آثار تازه حامد زمانی منتشر می شود هرگز نسبت به انتشار خبر درباره آن اقدام نمی کنند و این بخش را کاملا مورد سانسور قرار می دهند و در واقع خواننده را تحریم می کنند اما موقعی که خبری حاشیه ای درباره این خواننده در جایی درج می شود به شکلی زنجیره ای آن را مورد بزرگ نمایی قرار می دهند و این وضعیت در حالی است که اصولا این خواننده ، جزو خواننده های بدون حاشیه کشور است و در حال انجام فعالیت های مستمر خود در عرصه موسیقی است. همچنین نگاه مغرضانه این گونه رسانه ها نسبت به حامد زمانی ، در حالی اتفاق می افتد که معمولا آنها حواشی پررنگ و بعضا تاسف آور از برخی اهالی موسیقی به خصوص خواننده ها را هرگز در رسانه های خود منعکس نمی کنند و گویا فقط حامد زمانی سوژه مناسبی است که باید درباره وی روشی دیگر اتخاذ گردد.

 

 

گفتنی است ، در تازه ترین موج ، شایعه سازان دستمزد این خواننده را بهانه خود جهت تخریب وی قرار داده اند. این امری رایج است که خواننده های حرفه ای و شاخص ، دارای قیمتی مشخص جهت اجرای قطعه و برگزاری کنسرت هستند. در بخش اجرا هم هر خواننده دارای دو قیمت است. اگر خواننده جهت اجرای پلی بک و تک نفره در جایی حاضر می شود یک مبلغ را دریافت می کند و اگر همراه با گروه نوازندگان شرکت نماید نیز دارای قیمتی دیگر است.
در ضمن این ذهنیت که چون حامد زمانی ، خواننده ارزشی است و باید در اکثر مراسم‌ها به صورت رایگان و یا بسیار ارزان به اجرا بپردازد ، حرف نادرستی است چون وقتی فردی کاری را به صورت حرفه ای انجام می دهد و در واقع موسیقی و خوانندگی شغل وی محسوب می شود باید در ازای اجراهای خود مبلغی را نیز دریافت نماید. البته اگر بعضا ، خواننده ای حرفه ای قصد داشته باشد به صورت رایگان و یا با حق الزحمه ای پایین در مراسمی حضور یابد امری قابل اعتنا و تحسین برانگیز است ولی اینکه وی در همه و یا اکثر مراسم ها به صورت رایگان و یا ارزان به اجرا بپردازد هرگز مورد قبول نخواهد بود.
لازم به ذکر است که تمام بحث دستمزد در حالی است که زمانی اعلام نموده که قصد داشته به صورت رایگان در مراسم موردنظر به اجرا بپردازد و طلب درخواست مالی از جانب وی فاقد صحت است و عدم حضورش در آن مراسم فقط به عدم پیگیری مسوولان برگزارکننده مربوط می شود و نه هیچ چیز دیگر.

 

 

به هر حال ، حامد زمانی طی این سال ها نشان داده که خواننده ای است که جرات و شهامت اجرای مهم ترین و حساس ترین مضامین در عرصه موسیقی کشور را داشته و دارد. این خواننده طی چند سال اخیر قطعات متنوعی با مضامین کاملا ارزشی و اعتقادی را اجرا نموده و همین آثار موجب شده که بسیاری از مخاطبان توجه شان به وی جلب شود و وی را به عنوان خواننده ای محبوب و معتبر بپذیرند. در ضمن طیف گسترده و متنوع حامیان این خواننده هم در نوع خود اگر نگوییم بی نظیر ، کم نظیر بوده است.

به نظر می رسد که این گونه حاشیه سازی ها باز هم برای حامد زمانی ادامه خواهد داشت چون اصولا هر چقدر یک هنرمند به درجات بالاتر هنری نائل شود و نزد مخاطبان مقبولیت بیشتری پیدا کند ، تعداد مخالفان بیشتری هم خواهد داشت.

 

 

حامد زمانیحال این پرسش را مطرح می کنیم که چرا این گونه رسانه های خاص شایعه ساز از صدای حامد زمانی وحشت دارند؟ مگر این خواننده از چه می خواند که آنها به حاشیه سازی های کاذب روی آورده اند؟ اگر آنان با مضامین اجرا شده این خواننده آشنایی لازم و کافی را ندارند ما جهت یادآوری یک بار به برخی از این موضوع ها اشاره می کینم. برخی از مضامینی که حامد زمانی طی این سال ها اجرا نموده است ، عبارتند از : ائمه اطهار ، انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، شهدای ترور و هسته ای ، صلابت کشور ، مادران شهدا ، هوشیاری مسوولان کشور ، حجاب ، دشمن ستیزی ، بر علیه تحریم غربی ها ، ضد استکبار آمریکا ، بر علیه تکفیری ها ، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و …

حامد زمانی باید مقتدارنه همان طور که تا کنون عمل کرده ، در عرصه موسیقی به فعالیت های خود ادامه دهد و وقعی به این گونه حاشیه سازی های ننهد ، چون یک هنرمند جدی و ارزشی با تولید و ارائه آثار موسیقایی بهترین پاسخ و واکنش را می تواند به موافقان و مخالفان خود بدهد. در ضمن تعداد حاشیه سازان و تخریب گران در برابر جمعیت فراوانی که علاقه مند به صدای زمانی هستند بسیار کم و ناچیز است ولی در برخی مواقع باید پاسخی مستدل و قاطع به این حاشیه سازی ها داده شود تا آنها گمان نکنند هر چیزی را می توانند به خورد مخاطب بدهند ، چون استفاده از این ترفندها دیگر کهنه شده است.

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...