وقتی موسیقی انقلاب وفادار به مردم است
راه نوا | مذاکرات هسته ای از جمله جدی ترین موضوعات امروز جامعه ایرانی محسوب می شود، و مساله ای که مستقیم با سرنوشت ملت در ارتباط بوده است و استقلال، عزت و پیشرفت واژگان پرتکراری است که تولیدات رسانه ای کشور را در این ایام به مخاطب گوشتزد می کند. شب گذشته شاهد پخش قسمت دیگری از مستندهای هسته ای برنامه پر مخاطب ثریا با عنوان «سکوت استقلال؛ فرياد پيروزي» بودیم. نسل جدیدی از برنامه های رسانه ملی که بیش تر فضای رسانه را به دانشگاه عمومی تبدیل می کند. ثریا با شعار “دیدبانی برای پیشرفت ایران” از جمله مهمترین برنامه های رسانه ملی می باشد که با صراحت و روحیه عدالتخواهانه برای منافع ملی تلاش می کند.
“پيش از اين دو مستند «از هيروشيما تا لوزان» و «شطرنج با گرگها» از شبکه اول پخش شده است. بنابر اعلام روابط عمومي سيما، پخش دو قسمت نخست سري مستندهاي سالهاي هسته اي با استقبال چشمگير مخاطبين تلوزيوني و رکوردزني هاي پيامکي روبرو بوده است. گفتني است در پي درخواست هاي مکرر مردمي از روابط عمومي سيما، اين مستندها بارها از شبکه هاي مختلف بازپخش شده است.” حتی زمان پخش و محدودیت های ایجاد شده برای برنامه در کنداکتور سیما نتوانسته است که چندان از مقدار انگیزه دست اندرکاران جوان و مخاطبان این برنامه بکاهد.
مستند ها با روایت ساده و روان مخاطب را همراه می کند. وجود مردم و نظراتشان بدون سانسور با کنایه های خاص در متن مستند عاملی است که همواره کمتر از تولیدات هنری سیما و جشنواره های دولتی شاهدش هستیم. شاید نزدیک ترین جریان به این برنامه و تولیدات سینمایی آن را بتوان «جشنواره مردمی فیلم عمار» عنوان کرد. شباهت های راهبردی و جنس بیان موضوعات برنامه و مستندهای ثریا حتی بیانگر آن است که هر دو بر آمده از یک جریان هستند. رویش های فرهنگی و هنری پس از فتنه 88 که این روزها شاهد ثمردهی آن می باشیم. موسیقی از تاثرگذار ترین اجزای مستندهای ثریا است که در پلان های حساس شنیده می شود. به نحوی که صدا و تصویر به هیچ عنوان جدا از هم حس نمی شوند. ریتم موسیقی در گفتارهای حساس تغییر می کند و بر جذابیت مستند می افزاید. سرنوشت فردای مردم با موسیقی شنیدنیِ مستند بیشتر درک می شود.
اما از ارزشمند ترین خلاقیت های بچه های ثریا که این روز ها نماد استقلال طلبی نسل جوان کشورمان هستند، ترانه پایانی مستند می باشد. ترانه های موجود در پایان مستند های هسته ای ثریا به دلیل برخورداری از مضامین مرتبط با مساله مردمی پیرامون دستاوردهای هسته ای به خوبی در پایان مستند بر دل می نشیند. ویژگی مثبت ثریا در بکارگیری از ظرفیت های موسیقی انقلاب که در تیتراژ پایانه برنامه نیز می آید. ترانه «گله از گرگ» در مستند شطرنج با گرگ ها و ترانه پخش شده در مستند شب گذشته با عنوان «سکوت استقلال؛ فرياد پيروزي» قطعه «مرگ=آمریکا» با صدای حامد زمانی و علی اکبرقلیچ است که نحستین بار در مراسم دومین جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا رونمایی شد. سروده ی زیبای قاسم صرافان و تنظیم امید رهبران و آهنگسازی حامد زمانی اگرچه به دلیل همان محدودیت های برنامه در این دوران بصورت ناقض پخش می شود اما به خوبی در همان لحظات قابلیت های موسیقی جوان انقلاب را می رساند. صراحت در بیان خواست عمومی برای استقلال و مقاومت کشور پیوسته در ترانه «مرگ=آمریکا» شنیده می شود. همچنین اجرای زنده حامد زمانی در هنگام پخش ترانه مخاطب را بیشتر با ظرفیت های جدی موسیقی کشورمان آگاه می کند.
پخش ناقص ترانه پایانی که در مستند دوم با نام «شطرنج با گرگ ها» هم موجب اعتراض و نقد برخی مخاطبین این مستندها بوده است. در هرصورت پیوستگی موسیقی متن و ترانه پایانی مستندهای هسته ای برنامه ثریا بیانگر تکمیل شدن زنجیره محصولات جبهه فرهنگی انقلاب برای انتقال آگاهی به مخاطبین عمومی است. آنچه که پیش تر از این با منحرف شدن جریانات هنری و فرهنگی کشورمان موجب رنج مردم مقاوم کشورمان بود، امروز با پخش مستندهای هسته ای ثریا واقعیتِ مسئولیتِ هنر و فرهنگ در قبال مردم و آرمان های انقلاب را اثبات کرد.
اگر جریان مدیریت موسیقی کشورمان اینچنین به مساله های اجتماعی پایبند باشد حتما در دل ملت ایران از جایگاه ارزشمند تری برخوردار خواهد بود و کمتر با بی تفاوتی و انتقادات گسترده عمومی به مسیر موسیقی تهرانجلسی مواجه می شود. این جایگاه را شاید بتوان در نزدیک ترین مثال نه تنها در اقبال به مستندهای ثریا و جشنواره مردمی فیلم عمار، که در کنسرت اخیر حامد زمانی در شهر نیشابور با استقبال ده ها هزار نفر میتوان متذکر بود!
نویسنده : جواد مراد نژاد
مطالب مرتبط:
مممونم!!
واقعا صدای حامدزمانی طنین انداز سخنان نهفته ماست