هویت ایرانی، گمشده موسیقی ما(1)
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴


هویت ایرانی، گمشده موسیقی ما(1)

هادی حق پرست
فضای غالب موسیقایی کشور بعد از دهه هفتاد یا در اواخر دهه هفتاد به گونه ای افراطی به سمت مضمون های عاشقانه رفته و رفته رفته در دهه هشتاد به یک رویه تبدیل شده است تا آنجا که خوانندگان جوان این تصور برایشان به وجود آمده است که در انتخاب ترانه باید با مضمون عشق و روابط دختر و پسر و شکست عشقی و از این دست ترانه هابروند. متاسفانه توسط اهالی موسیقی استدال و ادعا می شود که آثار تولیدی موسیقی در کشور مردمی و برای مردم است و مخاطبی گسترده دارد.

 

 

راه نواهادی حق پرست | فضای غالب موسیقایی کشور بعد از دهه هفتاد یا در اواخر دهه هفتاد به گونه ای افراطی به سمت مضمون های عاشقانه رفته و به تدریج در دهه هشتاد به یک رویه تبدیل شده است تا آنجا که خوانندگان جوان این تصور برایشان به وجود آمده است که در انتخاب ترانه باید به مضامین عاشقانه روابط بی قاعده دختر و پسر با مسائل مرتبط با آن در ترانه ها بپردازند. متاسفانه توسط اهالی موسیقی استدال و ادعا می شود که آثار تولیدی موسیقی در کشور مردمی و برای مردم است و مخاطبی گسترده دارد.

Sirvan-Concert_15

در این که بخشی از آثار تولید شده در حوزه موسیقی ما باید با مضمون عشق و عاشقی باشد تردیدی نیست، اما زمانی می توان ادعا کرد که هنر و موسیقی مردمی است که از منافع ملی غافل نباشد. منافع ملی در هنر و موسیقی غرب و به خصوص آمریکا کامل قابل مشاهده و شنیدن است. تا آنجا که میتوان به قول سیدمرتضی آوینی هنر غرب را نه هنر، بلکه تبلیغات اطلاق کرد. هنرمند آمریکایی منافع ملی خود را به خوبی فهم و در آثارش منعکس و مطالبه می کند و این چنین مخاطب ملی و انبوه دارد و مورد ستایش دیگر ملت ها نیز قرار می گیرد. مخاطبانی که با شنیدن صدای او نه در گوشه غمکده ای می نشینند، بلکه روحیه مطالبه گری و اجتماعی را در او تقویت می کند.

این ویژگی را در موسیقیِ فیلم های هالیوودی می توان شنید، حتی فیلم هایی که در مبتذل ترین شیوه و موضوع تولید می شوند. اساسا موسیقی در خدمت منافع سینمایِ آمریکایی است و موسیقی، سینما و آمریکا به هیچ عنوان اجزای بی ارتباط با یکدیگر نیستند.

اما در عرصه موسیقی ایران جز هنرمندانی همچون حامدزمانی، محمدگلریز، محمداصفهانی، محسن چاووشی و …، چه کسی منافع ملی می شناسد؟ منافع ملی در موسیقی ما در بهترین حالت خود به گونه ای وطن پرستی و اسطوره پردازی از ایران است که با وضع حاضر ملت و منافع شان نسبتی ندارد و صرفا تقلیدی کودکانه از اهالی تاریخ و گذشته ایران است. شعر ملی و تاریخی ایران که شاه بیت اش فردوسی بزرگ است هیچ جدای از هویت دینی و باورهای ایرانیان نیست.

اهالی موسیقی ما هنوز از محتوای فیلم و موسیقی هندی بیرون نیامده اند و همچنان در اتمسفر هندوییسم تنفس می کنند، که این روحیه خوانندگان و ملودی سازان جامعه ای غیرعقلانی، احساساتی و دم دمی مزاج را رقم میزند. اهالی موسیقی ما به آن سبب که در جامعه شناسی موسیقی ضعیف هستند و هنوز از ترجمه آثار آدورنو بهره می برند بدین ترتیب با واقعیات و نیازهای جامعه خود بیگانه اند. البته منظور از منافع ملی، آن نیست که هنرمند به سفارش و ممیزی چشم بدوزد و اثر تولید کند و نام آن را هم هنری برای منافع ملی بگذارد، خیر؛ منافع ملی باید از درونِ دل او بجوشد و دغدغه و انگیزه او باشد. حتی ممکن است رویکرد هنرمند، رویکردی انتقادی باشد، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اجتماعی، اما باید به جامعه و منافع آن توجه داشت و آن را منعکس کرد.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...