«نوای موعود»
راه نوا | در سال های اخیر موسیقی کشور آثار زیادی برای عید نیمه شعبان و حضرت حجت (عج) تولید نموده است. قطعاتی که از لحاظ محتوا و مضمون به عنوان «موسیقی انتظار» شناخته می شود. از آنجا که جوهر انقلاب بر پایه اسلام ناب با تاکید بر بعد اجتماعی آن وقوع یافته است، سخن از موعود آخرالزمان و موضوع انتظار از شاخص های مشخصی پیروی می کند.
متاسفانه اغلب آثار تولید شده با این موضوع و مضمون در فضای موسیقی معاصر از روح مبارزه و حضور اجتماعی برخوردار نیست. نقش شنونده و تکالیف دینی او در قبال رویدادها و تحولات اجتماعی کشور و جهان حس نمی شود. فرم موسیقایی و ملودی ها انگیزه حماسه سازی و مقاومت را زنده نمی کند. تنها به ندای ماوراییِ لطیفی می پردازد که هیچ نسبتی با افق های اجتماعی و سیاسی اسلام و منجی مد نظر آن ندارد. این ضعف را شاید بتوان نخست به عدم تعهد هنر و هنرمند به اندیشه اجتماعی اسلام و نیاز توده های مردم برای حرکت در مسیر اسلام ناب دانست.
بی شک این وضعیت را نه تنها در هنر موسیقی که در مناسک و آیین های مذهبی نیز همچون مراسم جشن میلاد امام زمان (عج) می توان شاهد بود.
به قول خمینی بزرگ: «همه انتظار داریم وجود مبارك ایشان را، لكن با انتظار تنها نمی شود؛ بلكه با وضعی كه بسیاری دارند، انتظار نیست… دسته دیگری بودند كه انتظار فرج را می گفتند این است كه ما كار نداشته باشیم به این كه در جهان چه می گذرد؟ بر ملت ها چه می گذرد؟ بر ملت ما چه می گذرد؟ به این چیزها ما كار نداشته باشیم. ما تكلیف های خودمان را عمل می كنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند انشاء الله درست میكنند دیگر ما تكلیفی نداریم. تكلیف ما همین است كه دعا كنیم ایشان بیایند و كاری به كار آنچه در دنیا میگذرد یا در مملكت خودمان میگذرد نداشته باشیم.» (صحیفه نور، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج19، ص154)
«باشگاه ترانه و موسیقی راه» در آستانه نیمه شعبان در نظر دارد با معرفی آثارشاخص و ارائه مطالبی پیرامون آن، پرونده ای را منتشر نماید.
شما نیز میتوانید از طریق صفحه ارتباط با ما و یا درج نظر در مطالب پرونده دیدگاه و پیشنهادات خود را برای «راه نوا» ارسال بفرمایید.
جهت مشاهد پرونده «نوای موعود» ویژه نیمه شعبان اینجا را کلیک کنید.
نظرات