«صدای تهرون قدیم» خاموش شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳


مرتضی احمدی درگذشت

«صدای تهرون قدیم» خاموش شد

مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو در روز یکشنبه 30 آذرماه از دنیا رفت. احمدی چند روز پیش به دلیل مشکل حاد ریوی در بیمارستان ایرانمهر بستری شده بود. آیین تشییع‌ پیکر مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز چهارشنبه ازساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت با حضور هنرمندان و دوستداران این هنرمند انجام می‌شود و به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) حرکت می‌کند و در خانه ابدی خود آرام می‌گیرد.

 

 

 

 

141-83راه‌نوا- مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو در روز یکشنبه 30 آذرماه از دنیا رفت. احمدی چند روز پیش به دلیل مشکل حاد ریوی در بیمارستان ایرانمهر بستری شده بود.

 

احمدی در 1303 در جنوب تهران به دنیا آمد و برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.

 

احمدی در 1323 به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. در دوره‌های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین 1353 نقش اول سریال پربینندهٔ هردمبیل، نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهی‌از مردم در سال 1356 به‌عنوان محبوب‌ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.

 

وی در 1326 گویندهٔ فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در 1342) بود.

 

در فروردین 1349 نیز احمدی به دعوت علی حاتمی ترانهٔ عنوان‌بندی فیلم حسن کچل را، ضربی‌خوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته می‌شود). در همین سبک در 1328 پنج صفحهٔ موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانهٔ ضربی و صد و پنجاه ترانهٔ فکاهی خوانده است.

 

از ماندگارترین آثار مرتضی احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه پینوکیو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن می‌پرداخت.

 

آلبوم «صدای تهرون قدیم» نام آلبومی است که با صدای زنده یاد احمدی منتشر شده است. 

 

مجموعه انیمیشن «شکرستان» با صدای زنده یاد احمدی نیز بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است.

 

آیین تشییع‌ پیکر مرتضی احمدی هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون روز چهارشنبه ازساعت 9 صبح  از مقابل تالار وحدت با حضور هنرمندان و دوستداران این هنرمند انجام می‌شود و به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) حرکت می‌کند و در خانه ابدی خود آرام می‌گیرد.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...