سراج: موضوع عاشورا نجات انسان است
راه نوا –«حسام الدین سراج»؛ میهمان برنامه شب گذشته «چهل چراغ» بود که رو در روی «محمدرضا شهیدی فرد» پاسخگوی سوالاتی در خصوص ارتباط موسیقی با نگاهی آسمانی شد.
محمدرضا شهیدی فرد در این برنامه با اشاره به این که اهالی موسیقی آثار فراوانی با نگاهی معرفتی به عاشورای حسینی ساخته اند، از چرایی دلبستگی «حسام الدین سراج» جهت اجرای سروده های «عمان سامانی»؛ شاعر مطرح شعر آئینی پرسید که «سراج» پاسخ داد: «دوستانی که ذوق شعر دارند و اهل دل و اهل نظر هستند، «عمان سامانی» را یک جور دیگر دوست دارند. «عمان» یک شاعر ساده نیست و وقتی دیوان گنجینه اسرار را شروع می کند، با برائت استهلال وارد می شود، یعنی مثل بعضی از عزیزان که خیلی صریح و شفاف روضه می خوانند و گاهی اهل دل تحملش را ندارند، «عمان» این گونه نیست و حس عجیبی دارد و وقتی وارد ماجرای حضرت سیدالشهدا(ع) و عاشورا می شود، از جام لبریز عشق ماجرای عاشورا می گوید.»
سراج با عنوان این که دیگر نظیر واقعه عاشورا اتفاق نیفتاده است، از خطبه های حضرت زینب(س) گفت و در حالی که به شدت متاثر شده بود، ادامه داد: «برادر و فرزندان و تمام فامیل حضرت زینب(س) شهید شده بودند و او بعد از این ماجرا از زیبایی اتفاق می گوید. زیباتر از این نمی شود. ما کجا این دیدگاه را در طول تاریخ داریم و قبل از این که این ها بگویند ما اصلا تجسمش را نداشتیم. چون وقتی کسانی که نزدیکانش کشته می شود درصدد انتقام است اما این ها موضوع شان این نبوده است. موضوع عاشورا نجات انسان بوده است.»
حسام الدین سراج در خصوص یکی از آثار مطرح عاشورایی اش گفت: «من قبل از این که کار «وداع» را انجام بدهم، سال ها با «عمان» مانوس بودم، چون می خواستم شعر انتخاب کنم و در حین انتخاب اشعار، «عمان» آتشم می زد و می نشستم گریه می کردم.» شهیدی فرد با اشاره به اهمیت انتخاب اشعار آئینی دینی از حسام الدین سراج درباره انتخاب اشعارش پرسید که خواننده «محفل عشق» پاسخ داد: «قبل از هر چیز باید مضمون شعر را به شکلی انتخاب کرد تا بتوان در راستای آن مضمون قرار گرفت تا بتوان آن معنا را قدرت داد. یعنی اگر شاعر معنای در اوجی را گفته است، موسیقی را بالا ببریم یا جایی که آرامش خواسته است، موسیقی را آرام کنیم. گاهی بعضی از عزیزان این ها را معکوس اجرا می کنند، یعنی دقیقا آن حس شاعر باطل می شود.»
میهمان موسیقیدان برنامه «چهل چراغ» با تاکید بر این که خواننده و اهل موسیقی باید بارها اشعار کلاسیک را خوانده و با آن ها مانوس شود، درباره چنین فرآیند فرخنده ای توضیح داد: «برخی اشعار سعدی را به دلیل این که شاعری طبع روان می خواهد، سهل و ممتنع می دانند. من معتقدم آهنگسازی هم طبع روان می خواهد، یعنی اگر دوستان آهنگساز به جای این که مدام دنبال این باشند که نت و فضای فوق العاده ای ایجاد کنند، با شعر ارتباط برقرار کنند مطمئن باشید بهترین ملودی متناسب با آن شعر را پیدا می کنند.»
محمدرضا شهیدی فرد با طرح پرسش در باب چگونگی ورود به خوانش آثار اعتقادی، از حسام الدین سراج درباره مقدمات رسیدن به چنین مسیر متبرکی پرسید که میهمان برنامه «چهل چراغ» با اشاره به «نینوا»ی استاد حسین علیزاده پاسخ داد: «من معتقدم هیچ وقت آدم ها نیستند که معانی عمیق و حماسی و ارزشمند را پیدا می کنند. آن ها هستند که آدم ها را انتخاب می کنند، به این صورت که عشق به امام حسین(ع) و عاشورا بدون هرگونه تحمیلی براساس درک خلوص مردان عاشورایی ایجاد می شود که آدم را عاشق می کند و کم کم در مسیر قرار گرفته و راه را پیدا می کنیم و قرار گرفتن در مسیر مسائل معنوی آدم ها را همراه خود می برد.»
نظرات