دلبستگی خاصی به این قطعه پیدا کرده ام
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳


گفت و گو با محسن چاوشی در مورد«آه ای فلسطین»

دلبستگی خاصی به این قطعه پیدا کرده ام

. آن زمان، یعنی زمانی که این قطعه تازه منتشر شده بود، چندان به آن پرداخته نشد. طبیعی هم بود، ولی با مجوز گرفتن آلبوم ام نگاه ها نسبت به من عوض شد و این خیلی برای این کار وکارهای دیگری هم که قرار است در آینده داشته باشم،می تواند تاثیر داشته باشد.

 

 

879در روزهای اخیر که جنایات و حملات صهیونیست ها به غزه، شدت و قدرت بیشتری گرفته بود، قطعه ای از محسن چاووشی به طرز ویژه ای مورد توجه مردم قرار گرفته است. با وجود این که قطعه «آه ای فلسطین» چاووشی، هنوزبه صورت رسمی منتشر نشده، اما در میان ترانه هایی که در دفاع از مردم فلسطین از رسانه های مختلف و اینترنت پخش و ارائه می شود، بیشترین بازتاب و انعکاس را در پی داشته وتقریبا در همه ایستگاه های جمع آوری کمک به مردم غزه، این ترانه چاووشی به گوش می رسد.
 
بعضی شبکه های خبری داخلی با ساختن ویدئو کلیپ هایی روی این قطعه، با پس زمینه و تصاویری خونین و دردناک از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، و قرار دادن آن به روی سایت های شان، به هر چه محبوب تر و دیده شدن این کار کمکی شایان کردند و در این بین نباید از تاثیر لحن و صدای زخمی چاووشی ،که در قالب قطعات غمگین و آرام، دلنشینی خاصی را به مخاطب القا می کند، به سادگی عبور کنیم.
امیر ارجینی که ترانه سرایی بیش تر قطعات آلبوم «یه شاخه نیلوفر» چاووشی را بر عهده داشته، شعر این قطعه را سروده و خود چاووشی هم کار آهنگسازی و تنظیم اش را در روزهایی که همه او را به عنوان یک خواننده زیر زمینی و غیر مجاز می شناختند، انجام داده است.
 

 به نظر خودتان چه چیزی باعث می شود که یک قطعه بعد از این همه مدت مورد توجه قرار بگیرد و دوباره مطرح بشود؟

حقیقت اش خودم هم نمی دانم و نمی توانم زیاد با قاطیعت در این زمینه صحبت کنم. در موسیقی اصلا نمی شود پیش بینی کرد اما خب فکر می کنم ویدئو کلیپ هایی که یکی دو تا از خبر گزاری ها برای این کار ساخته بودند تاثیر داشت.
 
 
ولی خیلی ها لحن زخمی و غمگین صدای شما ، که همگونی خاصی با احوالات کنونی مردم فلسطین دارد را موثر می دانند.
شاید هم همینطور باشد. به طور کلی مردم با ترانه های غمگین من بیشتر و بهتر ارتباط برقرار می کنند، قبول دارم.
 
7918e19307fe4fbcdaf3b91b439e414bخودتان زمانی که این قطعه را ساختید فکرش را می کردید زمانی به این اندازه به کارتان توجه شود؟
این قطعه تقریبا دو سال و نیم پیش منتشر شده و آن زمان همه من را به عنوان یک خواننده زیر زمینی می شناختند. حالا شرایط عوض شده. این اسم من است که در ترغیب مخاطب برای شنیدن کار خیلی تاثیر دارد. آن زمان، یعنی زمانی که این قطعه تازه منتشر شده بود، چندان به آن پرداخته نشد. طبیعی هم بود، ولی با مجوز گرفتن آلبوم ام نگاه ها نسبت به من عوض شد و این خیلی برای این کار وکارهای دیگری هم که قرار است در آینده داشته باشم،می تواند تاثیر داشته باشد.
 

اگر در اجراهای زنده تان مردم خواستار اجرای این ترانه از شما باشند، این کار را می کنید؟

 
حتما.خودم هم دلبستگی خاصی به این قطعه پیدا کرده ام و قطعا این کار را میکنم. هر چند فعلا خبری از اجراهای زنده و کنسرت نیست!
 

«مناسبتی خواندن» جزو شگرد هایی است که گاهی اوقات مسیر کاری یک هنرمند را به کلی عوض می کند. امکان دارد که در مواقع دیگر و مناسبت های دیگری هم دست به ارائه همچین کاری بزنید؟

خب، این بستگی به اتفاقاتی که قرار است بیفتد ،دارد و شرایط حسی ای که در آن لحظه بروی تیم کاری ما تاثیر می گذارد.اصلا قابل پیش بینی نیست.البته من به شخصه ترجیح می دهم که یک چنین پیشامد هایی نظیر اتفاقات فلسطین وغزه هرگز در هیچ کجای دنیا پیش نیاید در همه جای دنیا صلح ابدی برقرار باشد.
 
 

نظرات

    سعيد
    دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳

    بيائيم به افراد خصوصا هنرمندان عميق تر نگاه كنيم و بين هنرمنداني كه دغدغه واقعي فرهنگ و دين رو دارن و اشخاص با تفكرات ديگه فرق قائل باشيم.
    بازهم تاسف

    سعيد
    جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳

    این اسم (محسن چاووشي) است که در ترغیب مخاطب برای شنیدن کار خیلی تاثیر دارد.
    آهنگ ارزشي گرچه تك و توك بين آهنگهاي ديگه يك خواننده باشه براي ما ارزشمنده ولي اگه اون خواننده رو تبديل به اسطوره كنيم خوب نيست و ارزشي خواندن با خواندن براي بعضي مناسبتها فرق دارد

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...