خاطرات آهنگساز «دیده‌بان» از دفاع‌مقدس
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳


گفتگو با محمد میرزمانی؛

خاطرات آهنگساز «دیده‌بان» از دفاع‌مقدس

آهنگساز چندین اثر سینمایی دفاع مقدس در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا هنرمندان فعال این عرصه دیگر تمایلی به ساخت آثاری با مضامین دفاع مقدس و مقاومت ندارند؟ تصریح کرد: این سوال شما را باید مسوولان فرهنگی ما پاسخ دهند که آیا اصولا دغدغه تولید آثاری جدید در این عرصه را دارند؟ آیا همانطور که در تولید جنگ افزار و سلاح پیشرفت های بسیار قابل توجهی داشتیم توانسته ایم در عرصه مبارزه با جنگ نرم و رسانه ای دشمن سلاح فرهنگی تولید کنیم؟ آیا به این باور رسیده ایم که دشمن هم اکنون تمام حملات خود را در عرصه فرهنگی به ما می کند؟

 

 

 

1  009008سید محمد میرزمانی آهنگساز و مدیر اسبق مرکز موسیقی وزارت ارشاد از خاطره‌های خود در زمینه آهنگسازی در دوران دفاع مقدس گفت: به طور حتم خاطره‌های زیادی در ذهن همه هنرمندان پیرامون ایام دفاع مقدس وجود دارد که هیچ گاه و به هیچ شکل ممکن از یاد نخواهد رفت. در آن سال ها شور و هیجانی بین هنرمندان در تمامی رشته ها اعم از سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی وجود داشت که واقعا توصیف آن سخت است.

 

وی ادامه داد: در این دوران همه هنرمندان فارغ از هر گونه کلیشه و شعاری همدل و همصدا با هم علیه متجاوزان قیام می کردند و آن اتحاد، رفاقت ها و صمیمیت‌ها بود که بهترین دوران کاری را لااقل برای من رقم زد. ما در آن روزها اتحاد، همبستگی و تعاون را به معنا و مفهوم واقعی کلمه حس کردیم.

 

مدیر اسبق مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با اشاره به دوران کاری خود در جنگ تحمیلی گفت: در سالهای جنگ من در واحد موسیقی رادیو مستقر بودم و با مجید جیران پور که گزارشگری جنگ را انجام می داد همکاری مستمری داشتم و همراه با او به جبهه های مختلف برای تهیه گزارش می رفتم که الحق و الانصاف تجربه ای بسیار ارزشمند برای من به حساب می آمد و خوب خاطرم هست که به همراه او چه گزارش جالب توجهی را از خرمشهر برای مخاطبان تهیه کردیم.

 

وی تاکید کرد: آن اتفاق در حالی رخ داد که هیچکدام از ما برای پول و مقام به این مناطق اعزام نمی شدیم و هرآنچه بود ایمان قلبی بود که ما را برای رفتن به جبهه ترغیب می کرد.

 

این آهنگساز با ذکر خاطره ای از دوران حضور در منطقه آبادان و خرمشهر بیان کرد: یادم می آید در یکی از بلوارهای شهر آبادان مشغول تهیه گزارش بودم و اتفاقا در شرایطی حضور داشتیم که حملات دشمن و شرایط دفاع بسیار پر التهاب بود از این روز کل شهر درگیر جنگ و مقاومت بود اما من در همین اثنا بود که باغبانی را دیدم که در یکی از همین خیابان ها به آرامی و خونسردی مشغول هرس کردن درختان بود؛ گویی اینجا یک زندگی عادی در جریان است که این نشات گرفته از روحیه صبوری و ایثارگری این مردم داشت که یک شخص چگونه می تواند در شرایط دشوار و پر التهاب این چنین آرام در مقابل بحران ایستادگی کند.

 

آهنگساز فیلم «دیده بان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا گفت: یکی دیگر از خاطراتم مربوط به شب قبل از تسخیر خرمشهر توسط رژیم بعثی است. آن هنگام که تشک و بالش ما سلاح و ادوات جنگی بود و ما روی این وسایل می خوابیدیم شبی تازه خوابم گرفته بود که صدای فریاد و دادهایی نوجوانی به نام ناصر را شنیدم که به فرمانده التماس می کرد که با تیربار به خط مقدم مبارزه برود و با دشمن مبارزه کند و من واقعا در حیرت و شگفتی بودم که یک جوان چگونه می تواند تا این حد شهامت داشته و با غیرت از کیان میهن خویش دفاع کند.

 

1  9970766

 

مدیر اسبق مرکز موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به نحوه ساخت قطعه موسیقایی «شهادت همسنگر» توضیح داد: در ارتفاعات منطقه بازی دراز بودیم و آن زمان در سنگرهایی که ایجاد کرده بودند خاطرم هست که تراکت هایی میان رزمندگان پخش می‌شد که وقتی محتوای آن را جویا شدم وصیت‌نامه شهیدی بود که باعث ایجاد انگیزه ای مضاعف در من برای ساخت قطعه «شهادت همسنگر» با همراهی ارکستر مجلسی سازمان صدا و سیما به رهبری زنده یاد بیگلری پور شد. همه اینها فقط گوشه ای از خاطرات من و هم نسلان من در ایام دفاع مقدس است که هر لحظه آن برای ما یادآور خاطره و یا حتی مقدمه ای برای ساخت و تولید آثار هنری شد کما اینکه بسیاری از فلیمسازان ما نیز از این لحظات بسیار در فیلمهایشان استفاده کردند.

 

آهنگساز چندین اثر سینمایی دفاع مقدس در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا هنرمندان فعال این عرصه دیگر تمایلی به ساخت آثاری با مضامین دفاع مقدس و مقاومت ندارند؟ تصریح کرد: این سوال شما را باید مسوولان فرهنگی ما پاسخ دهند که آیا اصولا دغدغه تولید آثاری جدید در این عرصه را دارند؟ آیا همانطور که در تولید جنگ افزار و سلاح پیشرفت های بسیار قابل توجهی داشتیم توانسته ایم در عرصه مبارزه با جنگ نرم و رسانه ای دشمن سلاح فرهنگی تولید کنیم؟  آیا به این باور رسیده ایم که دشمن هم اکنون تمام حملات خود را در عرصه فرهنگی به ما می کند؟

 

وی در پایان تاکید کرد: انگیزه تولید آثاری با مضامین دفاع مقدس و مقاومت هیچگاه از ذهن هنرمندان فعال دور نخواهد شد اما وقتی بودجه و پشتوانه ای از سوی مسوولان به آنها تزریق نشود هنرمندان هم به طور طبیعی عقب نشینی می کنند. با دست خالی نمی توان آثار با کیفیت و تاثیرگذار تولید کرد. بنابراین هنرمندان گناهی ندارند و این مسوولان هستند که باید به دور از هر هیاهویی امکانات لازم را به هنرمندان این عرصه اختصاص دهند.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...