فراز و فرودهای موسیقی ایران در دهه ۶۰
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳


فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» به نمایش در آمد

فراز و فرودهای موسیقی ایران در دهه ۶۰

فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» ساخته کتایون جهانگیری و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با همکاری خانه هنرمندان ایران، سه شنبه ۱۵ مهر، در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

 

 

 

211017فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» ساخته کتایون جهانگیری و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با همکاری خانه هنرمندان ایران، سه شنبه ۱۵ مهر، در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این برنامه که با حضور چهره‌هایی همچون ناصر فرهودی، محمد گلریز و جمعی دیگر از اهالی موسیقی برگزار شد، مستند «قطار مسیر 60» به نمایش درآمد و پس از آن در حضور کارگردان فیلم، به نقد و بررسی این فیلم پرداخته شد.

 

پدرام اکبری با اشاره به تمثیل قطار در این فیلم که همچون موسیقی ایرانی که گاه حرکتی پرشتاب و گاه حرکتی آهسته داشته، گفت: موسیقی بخشی ماندگار و برجسته از فرهنگ ایران را شکل می‌دهد و گذشته تابناک و درخشانی نیز داشته است. وی آنچه بر عرصه موسیقی گذشته است را معلول شرایط اجتماعی حاکم در هر دوره دانست که به رغم همه‌ سختی‌ها هیچگاه از حرکت باز نایستاده است.

 

در ادامه کتایون جهانگیری در سخنانی به شیوه تولید فیلم پرداخت و گفت: در این فیلم تلاش بر این بوده که دیدگاه خاصی به بیننده تحمیل نشود و در عوض با طرح سوالات گوناگون و چیدن پاسخ‌های مختلف در کنار هم، قضاوت نهایی بر عهده‌ بیننده گذاشته شود. وی یکی از مشکلات این کار را عدم پاسخگویی برخی از چهره‌های موثر در این عرصه عنوان کرد و آن را موجب ناروشن ماندن برخی از زوایای امر یا غلبه یافتن روایت‌هایی نادرست دانست.

 

کارگردان مستند «قطار مسیر 60» در پاسخ به پرسشی در خصوص سیر زمانی فیلم و وجود شکست زمانی در این فیلم گفت: از آنجایی که اتفاقات رخ داده تو در تو و روند تحولات اجتماعی بسیار سریع بوده و وقایع مختلف به موازات هم در عرصه اجتماع و موسیقی در جریان بوده است، پس چنین فیلمی نمی‌تواند چندان به سیر زمانی وابسته باشد. در بعضی از قسمت‌های فیلم نیز برای مقایسه شرایط موجود با شرایط پیشین، ناچار به بازگشت و نگریستن به عقب بوده‌ایم.

 

جهانگیری در پایان سخنان خود و در پاسخ به این ابهام که جای برخی چهره‌های تاثیرگذار در عرصه موسیقی در این فیلم خالی به نظر می‌رسد، بخشی از این موضوع را به گنجایش هر فیلم ارتباط داد و در نظر گرفتن ابعاد دیگر رویدادهای عرصه موسیقی را نیازمند ساخت فیلمی جداگانه در این خصوص دانست.

در پایان این مراسم نیز محمد گلریز دقایقی برای حضار سخن گفت و با پیچیده دانستن مسائل هنری، ساخت چنین مستندی با این حجم از داده‌ها را امری دشوار توصیف کرد. وی خواستار توجه بیشتر به آرشیوهای موجود و ارائه اطلاعات دقیق تاریخی به مردم شد و طرح برخی از این حقایق را نیز از عهده چنین فیلم‌های مستندی خارج دانست. گلریز در انتهای سخنان خود آوازی از اشعار مولانا را به حاضرین در سالن تقدیم کرد.

 

 

منبع: خبرآنلاین

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...