«اپرای عاشورا» برای اولین بار به صورت زنده اجرا شد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴


با مدیریت هنری «علی رهبری»

«اپرای عاشورا» برای اولین بار به صورت زنده اجرا شد

ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری شب گذشته در تالار وحدت «اپرای عاشورا» بهزاد عبدی را برای اولین بار به صورت زنده، روی صحنه برد.

 

 

 

 

139407171112111646264604راه‌نوا-  شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و مدیریت هنری علی رهبری با همراهی گروه کر قطعه «اپرای عاشورا» اثر بهزاد عبدی را اجرا کرد.

 

اپرای عاشورا از مجموعه اپراهایی است که با عنوان (اپرای ملی) توسط هنری بهزاد عبدی و بهروز غریب‌پور در سال 1387 تولید شد. بهروز غریب‌پور که در این اپرا نقش نویسنده لیبرتو (تحقیق، تصحیح و بازآفرینی) را داشت، در سال 1387 با کارگردانی خودش، این اثر را به‌صورت اجرای عروسکی به روی صحنه برد. پس از این اجرا، هر ساله در ایام محرم این اپرا به‌صورت عروسکی به روی صحنه رفته است.

 

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر با الهام از فضای موسیقی تعزیه‌های سراسر ایران، توانست به استثنای یک تم، تمامی بخش‌های این اپرا را در فضای تعزیه بسازد، بدون اینکه از تم‌های رایج آن مستقیماً بهره‌برداری کند. در این اپرا ایشان، امام‌خوانی، رجزخوانی و اشتلم‌خوانی را در سنت تعزیه‌ بازآفرینی کرده‌اند.

 

آهنگسازی این اثر به صورتی انجام شده است که با حفظ فواصل مخصوص موسیقی ایرانی در اجرای سولیست‌ها، ارکستر به‌صورت تعدیل یافته بتواند به همراهی بپردازد و این خصوصیت، امکان اجرای این اثر را با ارکسترهای ناآشنا با فواصل ایرانی را نیز فراهم کرده است.

 

اپرای عاشورا یکی از آثار سمفونیک ایرانی است که با استفاده گسترده از موسیقی قرن بیستم اجرا شده است و همین خاصیت، اجرای آن را بسیار مشکل کرده است؛ این اثر اولین بار است که در ایران به‌صورت زنده اجرا می‌شود.

 

در پرده اول (آغاز) این اپرا محتشم کاشانی عاشورا را به یاد می‌آورد و سرودن مرثیه را آغاز می‌کند. و در پرده دوم (بارگاه یزید) در محضر یزید تصمیم گرفته می‌شود که امام حسین(ع) و خاندانش از میان بروند. در ادامه و در پرده سوم (ملائک) ملائک همراه با جبرئیل بر امام حسین(ع) نازل می‌شوند و در پرده چهارم (خانه شمر): شمر آماده جنگ می‌شود و بی‌اعتنا به خواهش و تمنای همسرش راهی کربلا می‌شود.

 

در ادامه و در پرده پنجم (وداع) امام حسین(ع) با سکینه(ع) وداع می‌کند و در پرده ششم (حر) حر عازم کربلا می‌شود و با حضرت ابوالفضل عباس‌(ع) روبه‌رو شده از تصمیم‌اش برای رودررو شدن با امام و یارانش پشیمان می‌شود. در ادامه ملائک بر حر نازل شده و رهائیش را از بندگی ستمگران مژده می‌دهند. مصعب برادر حر نیز به او ملحق می‌شود. در پرده هفتم (بارگاه ابن‌زیاد) قاصدی نامه حر را می‌آورد که تصمیم خود را مبنی بر پیوستن به امام حسین(ع) را خبر می‌دهد. و در پرده هشتم (شهادت حر) روح امام حسین(ع) ناظر بر صحنه مویه می‌کند. ابن سعد و شمر و لشگرشان، حر را از پای درمی‌آورند. جنگ بی‌امان شروع می‌شود . در پرده نهم (شادمانی در بارگاه ابن‌زیاد) لشگریان ابن‌»یاد به خاطر پیروزی‌شان به شادی می‌پردازندو در  پرده آخر هم (پایان): شهادت حضرت عباس(ع). محتشم کاشانی لحظه‌های دردناک کربلا را به یاد می‌آورد و از نوشتن باز می‌ایستد و…

 

بر اساس این گزارش، اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران تا تاریخ 30 ام شهریور ماه در تالار وحدت ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...