می‌خواهیم موسیقی ضداستکباری را به گوش همه برسانیم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵


اسفندیار قره‌باغی در نشست خبری

می‌خواهیم موسیقی ضداستکباری را به گوش همه برسانیم

اسفندیار قره‌باغی گفت: برخی به موسیقی خیانت کردند، تهیه‌کنندگان تلویزیون از جوانان پول گرفتند و آنتن‌های تلویزیون را به آنها دادند. ارشاد هم برای اینکه سهمی از بازار موسیقی داشته باشد، رشوه‌هایی گرفت و به خوانندگانی که تخصصی در موسیقی نداشتند، پر و بال داد.

 

۰۵راه‌نوا – نخستین نشست خبری دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس صبح امروز با حضور اسفندیار قره‌باغی و محسن صفایی‌فرد دبیر اجرایی این جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

 

اسفندیار قره‌باغی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تکلیف نامشخص موسیقی در روزهای ابتدایی انقلاب، گفت: بعد از انقلاب متأسفانه موسیقی بلاتکلیف بود و مملکت درگیر موضوعات و مسائل خاصی بود و تا ملت آمدند برنامه‌ها را پیاده کنند و افکارشان را پیش ببرند جنگ آغاز شد و مملکت زیر بمباران رفت. ما در آن برهه تاریخی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشور نیاز به داروی خاص دارد. ما راهی را انتخاب کردیم و با تمام توان گفتیم با موسیقی می‌‌توانیم به جبهه‌ها کمک کنیم.

 

وی  افزود: بچه‌های باغیرت دیندار از سراسر کشور در حالی که حتی آموزش نظامی هم ندیده بودند برای دفاع از خاک و ناموسشان راهی جبهه‌ها شدند و ما هم مسؤول تدارکات آنها شدیم که برای آنها به جای کالا روحیه بفرستیم، متأسفانه در آن زمان شورای سرپرستی صدا و سیما اجازه پخش موسیقی را نمی‌دادند و می‌گفتند موسیقی حرام است. ما در میان همین مباحث ارکستر تشکیل دادیم، آهنگساز و نوازنده جمع کردیم و بدون چشم‌داشت مالی شروع به ساختن سرودها کردیم و خانه و خانواده را کنار گذاشتیم و مشغول تولید شدیم.

 

۰۴این پیشکسوت موسیقی انقلاب ادامه داد: من در زمانی که مسؤولیت داشتم ۳۲۰ سرود تولید کردم که یعنی تقریباً در هر روز یک سرود؛ در آن زمان آقای سیداحمد خمینی آمدند و گفتند چرا بر روی موضوعات ضداستکباری کار نمی‌‌کنید. همان موقع آقای سبزواری شعر «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سرودند که آقای راغب هم آهنگی برای آن نوشتند و بنده هم آن را خواندم. تمام مدت زمانی که این  کار ساخته شد به ۴۸ ساعت هم نمی‌رسد. همه زحماتی که در آن دوره کشیدیم در واقع عشق و اعتقادی بود که پایش ایستاده بودیم. 

 

قره‌باغی تصریح کرد: اما وقتی مملکت رنگ آرامش گرفت قشرهایی به موسیقی خیانت کردند، تهیه‌کنندگان تلویزیون از جوان‌ها پول گرفتند و آنتن‌های تلویزیون را به آنها دادند. ارشاد هم برای اینکه بتواند سهمی از بازار موسیقی داشته باشد رشوه‌هایی گرفت و به خواننده‌هایی که هیچ تخصصی در زمینه موسیقی نداشتند پر و بال داد و این چنین موسیقی اصیل و علمی رانده شد و در نتیجه موسیقی‌های آن چنانی سر بیرون آوردند و هنرمندان واقعی یا کارشان را عوض کردند و یا گوشه‌نشین شدند.

 

۰۲این خواننده با بیان اینکه مملکت به جایی رسیده که وقتی یک خواننده اصیل می‌خواند هیچ کس او را نمی‌شناسد، گفت: اما وقتی صدای یک خواننده آن چنانی پخش می‌شود حتی جوانان ما شعرهایشان را حفظ هستند. این خیانتی بود که به موسیقی انقلاب شد ما امروز می‌خواهیم این جشنواره را در یک بُعد معنوی و به گونه‌ای فاخر برگزار کنیم و می‌خواهیم به جهانیان اثبات کنیم که ایران و ایرانی آنچه که در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بینید نیست و ما صاحب فرهنگ دیگری هستیم. 

 

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ضداستکباری شعر، موسیقی و سرود طبس، گفت: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مجموعه‌ای مستقل است که حمایت آن چنانی نمی‌شود اینها از جان‌گذشته‌هایی هستند که تنها در چارچوب اعتقادات و معنویات کار می‌کنند و می‌گویند حالا که مسؤولین نمی‌توانند به تکلیف خود عمل کنند ما ایستاده‌ایم و خود را موظف می‌دانیم که عرصه را خالی نگذاریم. در واقع ما با برگزاری این جشنواره می‌خواهیم موسیقی ضداستکبار را به گوش همگان برسانیم و در مقابل بی‌توجهی رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی کاری در خور توجه انجام دهیم.

 

۰۱این استاد موسیقی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما می‌خواهیم طیف جوان را با موسیقی و اشعار حماسی به جایی برسانیم که در گمراهی موسیقی‌های ناسالم غرق نشود. ما می‌خواهیم آنتن‌های صدا و سیما را به گونه‌ای اصلاح کنیم که همه مردم ما پای رسانه خودمان بنشینند. 

 

 

 

 

منبع : فارس

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...