وقتی یک بانو صدای خوبی دارد …
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳


وقتی یک بانو صدای خوبی دارد …

در این بین هم اما استدلال حامیان خوانندگی زنان در نوع خود جالب است.
«بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود.»
«من شگفت‌زده هستم که چرا بانوان ما از حق مسلمشان باید تشکر کنند؟ کار به جایی رسیده است که یک بانو وقتی صدای خوبی دارد و این صدا موجب نشاط و شادی دیگران می‌شود بابت اجازه فعالیتش باید از دیگران تشکر کند اما این حق مسلم اوست. چرا همیشه به دنبال این هستیم که بانوان را در آشپزخانه ببینیم؟»

 

 

 

 

13920527215005798_PhotoLراه‌نوا- از همان روزهای نخست نشستن علی جنتی بر صندلی مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، دادن مجوز به «خوانندگی زنان» ازجمله مسائلی بود که به همراه «حذف ممیزی»، «بازخوانی کتاب‌های سانسورشده»، «رفع فیلتر فیسبوک» و….. هم از کارویژه‌های او برای کسب رضایت حامیان شبه‌روشنفکرش به حساب می‌آمد و هم از سوی دیگر یکی از نقاط اصلی انتقاد منتقدان عملکرد وی محسوب می‌شد.

 

در همین زمینه هم اظهارات عجیب جنتی که ظاهرا دارا بودن تحصیلات حوزوی و همچنین آشنایی با فضای فرهنگی حوزه علمیه و علما یکی از تدابیر ویژه دولت برای انتخاب او به عنوان چهره اصلی دستگاه فرهنگی کشور بود از همان ماه‌های ابتدایی آغاز به کار صدای علما را هم دراورد.

 

جنتی روزهای ابتدایی آبان ماه سال گذشته در حاشیه رونمایی از نهج‌البلاغه مطلبی درباره مساله خوانندگی بانوان گفت: «اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرت‌ها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد.»

 

انتشار این اظهارنظر که رنگ و لعاب فقهی هم داشت اما در همان ساعات اولیه با واکنش جدی حوزه‌های علمیه روبرو شد و حتی در برخی واکنش‌ها، این اظهارات از سوی وزیر ارشاد نشانه کم اطلاعی وی در زمینه فقه شیعه توصیف شد. در این میان هم جدی‌ترین واکنش از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی به این اظهارات بیان شد و این مرجع تقلید با اشاره به مطرح شدن برخی سخنان مبنی بر اعلام نظر فقها در خصوص خوانندگی زنان گفت: «گفته شده است که چرا می‌گویید خواننده زن نباشد. نصف جمعیت ایران زن است و فقها در این زمینه نظر دهند، این طرز سخن‌گویی سابقه ندارد.»

 

وی با انتقاد از جسور شدن و مدعی شدن افرادی که چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند هم گفته بود: «این‌ها خبر ندارند یک طلبه 20 سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و باید برای مجتهد شدن 40 سال درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند.»

 

با این‌همه این اظهارات جنتی اما تا جایی پیش رفت که وی در دی‌ماه 92 به دلیل قانع نشدن نمایندگان از پاسخ جنتی به سوال حمید رسایی که یکی از اصلی‌ترین مواردش هم اصرار وی بر مسئله‌ی «خوانندگی زنان» بود از طرف مجلس کارت زرد دریافت کرد.

 

حالا اما پس از گذشت یکسال از دریافت آن کارت زرد و در روزهایی که وزیر ارشاد و رییس جمهور می گویند کارت زرد مجلس برایشان مهم نیست و علی جنتی  برای ساختار شکنی ها می گوید: روحانی پیشتاز است و ما پشت سر او حرکت می کنیم و برگزاری کنسرت‌هایی از سوی خوانندگان زنی که البته البوم‌هایشان نتوانسته بود مجوز انتشار دریافت کند در طول این یک‌سال، وزارت ارشاد دولت یازدهم از فرصت درگیری رسانه‌ها به حاشیه‌های جشنواره فجر نهایت استفاده را برای انتشار و رونمایی از اولین البوم با صدای یک زن کرده است.

 

kohanboom-8

 

 

در همین رابطه اما انتهای هفته گذشته از آلبوم موسیقی «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» که با همخوانی یک خواننده زن و توسط نشر چشمه مجوز گرفته است در فروشگاه این انتشارات رونمایی شد و رسانه‌های حامی دولت نیز سعی کردند طوری این خبر را پوشش بدهند که مخاطب به این باور برسد که دیگر انتشار البوم‌هایی با خوانندگی زنان جزو خط قرمزها به حساب نمی‌آید و قبح این ماجرا با انتشار این آلبوم شکسته است و مسیر فعالیت عمومی زنان خواننده و انتشار آلبوم‌هایشان توسط دولت اعتدال هموار شده است.

 

در این بین هم اما استدلال حامیان خوانندگی زنان در نوع خود جالب است. محسن کرامتی یکی از خوانندگان این آلبوم در این مراسم با اعتراض به محدودیت خوانندگی زنان گفته است که: «همه ما با صدای یک بانو که برای ما لالایی می‌خواند با موسیقی آشنا می‌شویم و آن بانو مادر ماست. بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود.»

 

علی غضنفری(شاعر مجموعه) هم در ادامه با لحنی اعتراضی به وضعیت زنان در ایران گفت: من شگفت‌زده هستم که چرا بانوان ما از حق مسلمشان باید تشکر کنند؟ کار به جایی رسیده است که یک بانو وقتی صدای خوبی دارد و این صدا موجب نشاط و شادی دیگران می‌شود بابت اجازه فعالیتش باید از دیگران تشکر کند اما این حق مسلم اوست. چرا همیشه به دنبال این هستیم که بانوان را در آشپزخانه ببینیم؟

 

با این وجود اما به نظر می‌رسد انتشار این البوم با واکنش‌هایی که پیش از این نیز برگزاری کنسرت‌های خوانندگان زن و همچنین صحبت‌های علی جنتی در حمایت از تک‌خوانی زنان در میان علما و همچنین نمایندگان مجلس در پی داشته است، موجب اعتراض مجدد علما و طلاب و نمایندگان مجلس خواهد شد و تمهید وزارت ارشاد برای گم شدن این اتفاق در میان حاشیه‌های برگزاری جشنواره فجر چندان کارساز نخواهد بود.

 

در همین زمینه هم آیت‌الله علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره شهدای بسیج دانشجویی در اعتراض نسبت به تک خوانی خواننده‌های زن در کشور و مجوز وزارت ارشاد به انتشار آلبوم تک خوانی بانوان، گفته‌اند که: «نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند چرا که یکی از اهداف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی تکریم زن و مقام زن در جامعه است.»

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...