پیوند بین موسیقی و شعر را ارج نهیم
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳


گفتگو با «محمدعلی بهمنی»

پیوند بین موسیقی و شعر را ارج نهیم

محمدعلی بهمنی گفت: شعر و موسیقی واقعیت وجودی یکسانی دارند، در واقع می‌توان گفت شعر و موسیقی زبان اول و دوم و پاسخگوی یکدیگرند. شعر یکی از زبان‌هایش موسیقی است و موسیقی یکی از زبان‌هایش شعر. این دو، جدا از هم می‌توانند جایگاه خود را داشته باشند اما ادغام آنها حد اعلای زیبایی هر دو را به نمایش می گذارد.

 

 

 

 

bahmaniMAراه‌نوا- محمدعلی بهمنی شاعر و غزل‌سرای کشور یکی از چهار هنرمندی است که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از آن‌ها تقدیر می‌شود.

 

بهمنی درباره برگزاری این مراسم در جشنواره موسیقی فجر گفت: جدا از اینکه یکی از انتخاب‌های امسال برای مراسم بزرگداشت من بودم، نکوداشت فعالیت‌ها و شایستگی‌های یک هنرمند امر واجبی است. هنرمندی که عمرش را به پای  کمک به ساخت فرهنگ کشور می‌گذارد، شایسته تجلیل است.  

 

وی درباره سال‌ها فعالیت در عرصه شعر و درباره پیوند شعر و موسیقی گفت: شعر و موسیقی واقعیت وجودی یکسانی دارند، در واقع می‌توان گفت شعر و موسیقی زبان اول و دوم و پاسخگوی یکدیگرند. شعر یکی از زبان‌هایش موسیقی است و موسیقی یکی از زبان‌هایش شعر. این دو، جدا از هم می‌توانند جایگاه خود را داشته باشند اما ادغام آنها حد اعلای زیبایی هر دو را به نمایش می گذارد.  

 

 بهمنی که در سال 78 به عنوان برترین غزلسرای کشور موفق به دریافت تندیس خورشید مهر شد در ادامه گفت: باید پیوند بین موسیقی و شعر را ارج بنهیم و سعی کنیم از فاصله افتادن بین این دو پرهیز کنیم. موسیقی و شعر بدون یکدیگر، هریک مانند انسانی هستند که با داشتن حرف‌های بسیار سکوت اختیار کرده باشد.

 

این غزل سرا درباره ویژگی‌های شعر ماندگار گفت: شعر ماندگار در عین سادگی مفاهیم پنهان خود را انتقال می‌دهد و در عین روانی از مسیرها و محدوده ها عبور می کند. این نوع شعر نه تنها در لحظه‌ای که شنیده می شود دوست داشتنی است بلکه در پی گذر سالها نقش خود را در ذهن‌ها حفظ می کند.  

 

بهمنی درباره آثار شعرای جوان در این دوره گفت: امروزه شاهد اشعار زیبایی از جوان‌ها هستیم که اتفاقا ظرفیت پیوند با موسیقی را دارند و می‌توانند آثار ماندگاری برای نسل های آینده باشند، اما مشکلی که این هنرمندان جوان با آن مواجه‌اند کمبود سرمایه است و متاسفانه حامیان مالی کمتر سرمایه خود را برای آثار و هنرمندان کمتر شناخته شده هزینه می کنند و این باعث به عقب رانده شدن و بی‌انگیزه شدن جوان‌ها می‌شود.

 

وی ضمن اشاره به فعالیت جوانان در این زمینه بیان کرد که مشکل ما در این دوره کمبود آثار فرهیخته نیست و می‌توان با ارزش گذاری و قبول خطر سرمایه گذاری آثار فاخری را وارد دنیای فرهنگ و هنر کرد.

 

بهمنی از برگزار کنندگان جشنواره به دلیل برگزاری این مراسم بزرگذاشت تشکر کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد پیوند شعر و موسیقی است و تجلیل از من حکایت از توجه برگزارکنندگان جشنواره به این امر دارد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...