پیشنهاد امیری اسفندقه برای خواندن یک کتاب متفاوت
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴


مجموعه شعر «همپای ماه و ستاره»

پیشنهاد امیری اسفندقه برای خواندن یک کتاب متفاوت

مرتضی امیری اسفندقه ضمن برشمردن ویژگی‌های ترانه‌های تازه‌منتشر شده از افشین رامین گفت: شعر معادله ریاضی نیست، مستقیماً عاطفه و احساس تو را نشانه می‌گیرد، اما بسیاری از ترانه‌های امروز فلسفه‌بافی است، نه ترانه‌سرایی.

 

 

 

 

A0738451راه‌نوا- افشین رامین، مدیر آرشیو و کتابخانه مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و موسیقی‌دان، نخستین مجموعه از ترانه‌هایش را در اثری با عنوان «همپای ماه و ستاره» روانه بازار کتاب کرد. این اثر که دربردارنده ترانه‌های رامین در موضوعات مختلف است از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

مرتضی امیری اسفندقه که بر «همپای ماه و ستاره» مقدمه‌ای نوشته است، در یادداشتی شفاهی، به ویژگی‌های این کتاب اشاره کرده و ترانه‌های رامین را از حیث رعایت قوانین ترانه‌ جزء آثار ممتاز در این حوزه برشمرده است.متن این یادداشت به شرح ذیل است:

 

«همپای ماه و ستاره» مجموعه شعری جناب آقای افشین رامین است، مجموعه شعری که سراینده آن هرگز مدعی شاعری نیست، ترانه سرا است، اما حتی ادعای سرودن ترانه هم ندارد. واقع امر این است که او یک امتیاز ویژه دارد و آن حفظ روحیه صمیمیت در ترانه است؛ یعنی در حقیقت قیافه ترانه قربانی قافیه‌های دشوار و اوزان ناهموار نشده است. آنچه که در ترانه رامین مهم بوده و هست این است که او احساسش را قربانی شعراندیشی، قافیه‌اندیشی و وزن‌اندیشی نکرده و هر آنچه را که به حس شاعر آمده در ساده‌ترین شیوه و شگرد به بیان آورده است.

 

دیگر ویژگی قابل ملاحظه رامین این است که او از آنجا که آهنگ‌ساز است و هنر اصلی او ساختن آهنگ‌، این هنر به او کمک کرده تا بتواند جنس واژه ترانه را بشناسد تا بتواند دفتری ارائه دهد تا در آن دفتر احساسات ناب انسانی قربانی هیچ حاشیه‌ای نشده باشد. این خیلی مهم است. بسیاری از ترانه‌هایی که ما امروز با آنها برخورد می‌کنیم در حقیقت فلسفه‌بافی است، نه ترانه‌سرایی.

 

روی شعر به طور کلی با همه انسان‌ها در همه جای دنیا است، حالا اگر از اینجا فاصله بگیریم و به ایران بیاییم، روی شعر پارسی با مردم است و مخاطب اصلی همه مردم؛ با سواد و بی‌سواد، دانشجو و بی‌دانش. همه مردم مخاطب شعر پارسی هستند. برای همین است که به شعر پارسی شعر روان می‌گویند؛ یعنی هم شعری که روح و روان دارد و هم شعری که مثل آب روان است و جای خودش را باز می‌کند. هم شعری که ساده و قابل فهم است؛ معادله ریاضی نیست، ادله فلسفی نیست، مستقیماً عاطفه و احساس تو را نشانه می‌گیرد.

 

افیشن رامین با وجود اینکه مدعی نبوده و نیست و دور از شأن هنری اوست چراکه متعلق به خانواده فرهنگی عزیز و ارجمند در ایران اسلامی است، بی همه این‌ها به نظرم موفق در میان این همه امواج ترانه موفق بوده و توانسته نوع ساده، سلیس و بی‌ادعای آن را ارائه دهد. این اولین دفتر اوست امیدوارم در دفترهای دیگر باز هم شاهد ارائه کارهای چاپ نشده او باشیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...