پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه استاد مجید انتظامی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶


شب گذشته در تالار سوره حوزه هنری صورت پذیرفت

پاسداشت ۴۰ سال تلاش متعهدانه استاد مجید انتظامی

مراسم پاسداشت بیش از 40 سال تلاش متعهدانه استاد مجید انتظامی، شب گذشته در تالار سوره حوزه هنری با حضور چهره های فرهنگی و هنری برگزار شد.

راه نوا – مراسم بزرگداشت مجید انتظامی شب گذشته با حضور هنرمندان، سینماگران، مدیران فرهنگی و اهالی رسانه در تالار سوره حوزه هنری آغاز شد.

 

این مراسم به پاس خدمات ارزنده و خلاقیت‌های ماندگار وی در جهت پاسداشت کارنامه درخشان و غنی مجید انتظامی و حضور و جایگاه تأثیرگذار وی در عرصه موسیقی سینما بویژه، سینمای انقلاب و دفاع مقدس طراحی شده است.

 

هنرمندان و چهره‌هایی چون محمد باشه آهنگر، کامران ملکی، حسین زندباف، علی عبدالعلی‌زاده، علی میراعلایی، علی رویین‌تن، شاهین فرهت، لوریس چکناواریان، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده، سیدنظام‌الدین موسوی، مسعود جعفری جوزانی، عبدالله باکیده، حسام‌الدین سراج، پوران درخشنده، محمد سریر، هوشنگ کامکار و … حضور دارند.

 

پس از تلاوت قرآن کریم بخش‌هایی از فیلم «بوی پیراهن یوسف» آغاز گر برنامه شد و فعالیت‌های مجید انتظامی در سال‌های حضورش در سینما در کلیپی مرور شد. سپس حمید حامی قطعه‌ آوای باران را برای حاضرین اجرا کرد.

 

*موسیقی انتظامی همه سلایق را دور هم جمع می‌کند

 

امیر صادق محمدی کارگردان مستند «ابوایست» (مستند پرتره مجید انتظامی) در این مراسم پس از نمایش فیلمش گفت: ممانعت زیادی سر راه تولید مستند وجود داشت و اگر همکاری گلنوش انتظامی نبود این مستند ساخته نمی‌شد. از استاد یاد گرفتم تلاشم را مضاعف کنم.

 

وی ادامه داد: در این کار آدم‌های بزرگ با اختلاف سلیقه در کنار هم جمع شدند، کارکرد موسیقی آقای انتظامی این است که همه سلایق را دور هم جمع می‌کند.

 

*چکناواریان: انتظامی خدمت زیادی به سینما و موسیقی کرد

لوریس چکناواریان در بخش دیگر مراسم گفت:من بلد نیستم صحبت کنم. «مجید» خدمت بزرگی به موسیقی و سینمای ایران کرده است. همانطور که میوه از درخت دور نمی‌افتد خانواده بزرگ انتظامی هم به هنر خدمت کرده‌اند.

 

*مجید انتظامی درخت تنومند هنر این سرزمین است

محمد باشه‌آهنگر در ادامه با اشاره به اینکه خوشحالم در جمع بزرگان هستم، گفت: این مراسم در خاطره من خواهد ماند. احساس زلال آثار شما تصویر نو و بدیع به من می‌داد. شما زیر سایه پدر نماندید و در ساخت موسیقی مستقل عمل کردید.

 

وی افزود: خیلی از سازهای کوبه‌ای، زهی و احساسی شما در فیلم‌های داستانی که موسیقی آن را کار می‌کنید تاثیر زیادی بر مخاطب دارد. همچنین برای عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر سینمای ایران آرزوی سلامتی می‌کنم و یادآوری می‌کنم شما حالا دیگر تنها، میوه درخت عزت‌الله انتظامی نیستید بلکه، خود درختی تنومند هستید.

 

*مجید انتظامی از زیر سایه پدرش شخصیت هنری مستقلی خلق کرد

محمد سریر در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت گفت: نشست خوبی برای آقای انتظامی که دوست قدیمی من است برگزار شده است. با توجه به اینکه استاد عزت‌الله انتظامی شخصیت بزرگ و برجسته‌ای در هنر به شمار می‌رود، مشکل است کسی از زیر سایه پدرش برجسته و مستقل شود. او از درون این سایه برخاست و وجه مستقلی در موسیقی متن فیلم از خود نشان داد. این آثار در زندگی بسیاری از ما تاثیر دارد، قدرت نفوذ آثار او بسیار زیاد است و مخاطب را همراه می‌کند، با مجید از هنرستان موسیقی آشنایی دارم، گاهی با انگیزه کمتر یا بیشتر و یا کسالت آثار را خلق کرده اما همه آثار او ماندگار شده‌اند.

 

*با موسیقی انتظامی خاطره دارم

سیدرضا میرکریمی در بخشی دیگر از این مراسم با اشاره به حسرت‌هایش از عدم همکاری با مجید انتظامی، گفت: اگرچه افرادی که یک رشته را پیش می‌برند، موفق‌تر هستند، اما او وجوه مختلفی را دنبال کرده و به همه آن وجوه بسیار عمیق توجه می‌کند.

 

وی افزود: من با موسیقی شما خاطره دارم و امیدوارم اجازه همکاری به من بدهید و اثرم با موسیقی شما ماندگارتر شود.

 

*آثار انتظامی هویت ملی دارد

هوشنگ کامکار در بخش دبگر مراسم گفت: من از جوانی با انتظامی آشنا شدم، او در ارکستر سمفونیک فعال بود، وی ابوایست ماهری هست و بود. ایشان کار را به گونه‌ای می‌سازند که روی تم‌ها و ملودی‌های ایرانی کار می‌کند و آثار ایشان کاملا ایرانی است و هویت ملی دارد. خوشحالم به هنرمندان حوزه موسیقی اینگونه توجه شده و امیدوارم ادامه داشته باشد.

 

*از آقازاده‌های سیاسی تا آقازاده‌های هنری

کامران ملکی در بخش دیگر مراسم با اشاره به اینکه از سوی مدیرعامل خانه سینما در این مراسم شرکت کرده، گفت: به عقیده من آقازاده‌های سیاسی، خود را به سیاست و سیاسیون می‌چسبانند اما آقازاده‌های هنری به هنر تجلی می‌بخشند.

 

وی افزود: ایشان ریاست کانون آهنگسازان را برعهده داشتند، بسیاری از فیلمنامه‌نویسان حین نگارش ملودی ایشان را به ذهن می‌آوردند. آقای انتظامی معتقدند باید نفس نوازنده در کار قرار بگیرد. کمک انتطامی به موسیقی تربیت نوازنده و حفظ آنها است.

 

انتظامی یکی از تأثیرگذارترین آهنگسازان حال حاضر کشور است که نزدیک به ۱۰۰ موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای نوشته است و کمتر هنرمندی را سراغ داریم که از چنین گستره وسیعی از فعالیت برخوردار باشد. موسیقی آثاری چون «آژانس شیشه‌ای»، «روز واقعه»، «از کرخه تا راین»، «ترن»، «دوئل»، «سردار جنگل»، «عقاب‌ها»، «مریم مقدس»، «کانی مانگا»، «بوی پیراهن یوسف» و ده‌ها فیلم سینمایی دیگر، یا موسیقی سریال‌هایی چون «تنهاترین سردار»، «مردان آنجلس»، «شیخ بهایی»، «کلاه پهلوی» گوشه‌هایی از کارنامه این هنرمند بزرگ است.

 

حمید‌حامی: نام استاد انتظامی در کارنامه‌ام می‌درخشد

در ادامه حمید حامی قطعه‌ای از سمفونی ایثار را اجرا کرد و پس از اجرا گفت: همیشه وقتی درباره سابقه من صحبت می‌شود نام استاد انتظامی در کارنامه‌ام می‌درخشد، متأسفانه استاد ناصر فرهودی از دنیا رفتند و می‌دانم که استاد انتظامی از این موضوع بسیار ناراحت هستند. امیدوارم روح استاد فرهودی قرین رحمت الهی باشد.

 

پس از حامی گوهر خیراندیش که به دلیل شکستگی پا نتوانست روی سن برود گفت: انتظامی دردانه هنر، ستاره این مجلس است و برای من سخت است که درباره وی صحبت کنم.

 

خیر‌اندیش ادامه داد: به عنوان یک بازیگر زن از آذر عزیز همسر استاد انتظامی تشکر می‌کنم. البته نمی خواهم صحبت نخ نما شده داشته باشم. آذر خودش هنرمند است و استاد انتظامی خانواده هنرمندی دارند.

 

موسیقی انتظامی پر از حس، عظیم و فوق‌العاده است

مسعود جعفری جوزانی در ادامه درباره مجید انتظامی گفت:برای فیلم موسیقی ساختن کار بسیار سختی است چون سازنده موسیقی آزاد نیست. مجید همه حس و وجودش را برای موسیقی فیلم می‌دهد.

 

وی ادامه داد: موسیقی انتظامی پر از حس، عظیم و فوق‌العاده است. مجید از مردم نبریده و همچنان انرژی برای آثار می‌گذارد.

 

مجید ستون فقرات موسیقی و سینما است

حسام‌الدین سراج در بخش دیگر مراسم گفت: از مجید اخلاق مداری، صبر، متانت و مهربانی آموختم، بزرگترین ویژگی هنرمندی چون انتظامی هوشمندی است. مجید ستون فقرات موسیقی و سینما است.

 

سراج ضمن آروزی سلامتی برای استاد عزت‌الله انتظامی گفت: من با ایشان همسفر بودم و تبریک می‌گویم به خانواده انتظامی زیرا استاد در برخورد با خانواده بسیار متین هستند. همچنین خداوند آقای بازیگر سینمای ایران را حفظ کند و مجید انتظامی در سلامتی کامل برای مردم ایران آثار ارزنده بیشتری خلق کند.

 

در ادامه مراسم بخشی از موسیقی و تصاویر فیلم‌هایی مانند؛ از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف ، دوئل، بای سیکل ران، روز واقعه و آژانس شیشه‌ای در قالب کلیپی برای حاضران پخش شد و پس از آن یادداشت سید‌ ضیاءالدین دری کارگردان کلاه پهلوی یادداشتی که نتوانسته بود در مراسم حاضر شود برای عموم قرائت شد.

 

در ادامه محسن مؤمنی شریف، محمد حمزه‌زاده، لوریس چکنواریان، رضا میر‌کریمی، مسعود جعفری جوزانی و هوشنگ کامکار برای تجلیل از مجید انتظامی برروی صحنه آمدند و لوح تقدیر مراسم توسط محسن مؤمنی به انتظامی اهدا شد.

 

سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز دیوان حافظ به همراه هدیه‌ای به مجید انتظامی استاد موسیقی اهدا کردند.

 

پس از تجلیل، انتظامی با تشویق مکرر حضار تقدیر شد و گفت:متأسفانه ما هنرمندان حوزه موسیقی را از دست می‌دهیم اما هنوز آنگونه که شایسته است از هنرمندان موسیقی تقدیر و تجلیل نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: ناصر فرهودی از بزرگان موسیقی بود که به تازگی او را از دست دادیم. همچنین علیرضا خورشید‌فر، اندره آرزومانیان هم از اساتید هنر موسیقی بودند.

 

 

تقدیر انتظامی از زحمات و همراهی ۴۰ ساله همسرش

انتظامی با بغض از همسرش آذر صدر صالحی تقدیر کرد و گفت: برای چهل سال زندگی و صبر از همسرم تشکر می‌کنم. او در بارداری صندلی‌های استودیو را کنار هم می‌گذاشت و می‌خوابید که من تنها نباشم.

 

در خاتمه مراسم انتظامی از حضار خواست تا مستند ابوایست را که دو سال برای آن زحمت کشیده شده را ببینند و پخش مستند پایان‌بخش مراسم بود.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...