نامه یک شاعر تُرک پس از اتمام دیدار شاعران با رهبر
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴


علیرضا قزوه خبر داد:

نامه یک شاعر تُرک پس از اتمام دیدار شاعران با رهبر

در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، یک رهبر بزرگ آنقدر صمیمی با شاعران وقت بگذارد و آنقدر خبره و صمیمی با آن‌ها حرف بزند و محیط ادبی گرمی وجود داشته باشد،‌ حضور در این جلسه برای من به مانند یک رویا بود.

 

 

 

 

194959_138راه‌نوا- مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به جلسه شعر نیمه رمضان گفت:‌ من فکر می‌کنم، مهمترین حادثه ادبی در کشور،‌ این جلسه است،‌ هم از جهت استقبالی که شاعران جوان و پیشکسوت از این برنامه به عمل می‌آورند ـ ما هیچ برنامه‌ای نداریم که این تعداد شاعر (بیش از 150 شاعر) هر سال جمع شوند و گردهمایی بزرگی را برگزار کنند. ضمن اینکه برای حضور در این مراسم هر ساله بالغ بر 2 تا 3 هزار متقاضی حضور داریم.

 

وی ادامه داد:‌ هم‌چنین بزرگترین حادثه ادبی کشور از این جهت نیز بسیار حائز اهمیت است که حضرت آقا هر سال در حوزه شعر موضعی را اتخاذ می‌کنند و درباره رویدادها و اتفاقات ادبی کشور فرمایشاتی را مطرح می‌کنند،‌ این موضوع بار مسئولیت ما شاعران را سنگین‌تر می‌‌کند.

 

وی با اشاره به حضور شاعران خارجی در این دیدارها که طی سال‌‌های گذشته افزایش یافته است‌، گفت:‌ در سال‌های اخیر تعدادی از شاعران فارسی زبان از کشورهای دیگر نیز در این نشست‌ها حضور پیدا کرده‌اند، که این موضوع در سرزمینی که این شاعران از آن می‌آیند‌، تأثیرات خوبی بر جای می‌گذارد، به عنوان مثال امسال نیز خدمت آقا گزارش دادم که سال گذشته یکی از شاعران هندو از هندوستان آمده بود که شعری فارسی برای مولا علی(ع) خواند، او استاد دانشگاه دهلی بود و پس از ترک ایران در فضای دانشگاه دهلی و میان دانشجویان به شرح ماوقع پرداخت و موجب شد که 120 نفر از دانشجویان زیان سانسکریت به زبان فارسی متمایل شوند و در رشته زبان فارسی ثبت نام کنند. یا امسال که شاعرانی از هند، پاکستان، آذربایجان، یمن، افغانستان و تاجیکستان حضور داشتند، شاعر تاجیک می‌گفت، این دیدارها آن قدر در میان شاعران تاجیک شناخته شده است که بسیاری از شاعران تاجیک در آرزوی حضور در این جلسات شعری هستند.

 

وی به نامه‌ای که یک شاعر ترک پس از اتمام دیدار امسال برایش نوشته بود،‌ اشاره کرد و گفت:‌ این شاعر ترک در یادداشتی نوشته بود،‌ در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، یک رهبر بزرگ آنقدر صمیمی با شاعران وقت بگذارد و آنقدر خبره و صمیمی با آن‌ها حرف بزند و محیط ادبی گرمی وجود داشته باشد،‌ حضور در این جلسه برای من به مانند یک رویا بود.

 

قزوه با اشاره به اعلام فراخوان پیش از برگزاری دیدار گفت: پس از اعلام فراخوان 3 هزار شعر به دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ارسال شد که این اشعار توسط کارشناسان بررسی شد‌، ما تلاش کردیم بیشتر شاعران جوان و شهرستانی نیز حضور داشته باشند،‌ امسال حتی در سطح دانش‌آموزی هم ورود پیدا کردیم، چرا که شاعران جوان باید تشویق شوند،‌ این‌ها زایش‌های شعر انقلاب هستند، البته لازم است که موازنه‌ای هم ایجاد شود و به شاعران پیشکسوت را در کنار شاعران جوان اهمیت دهیم.

 

وی با اشاره به برخی انتقادهای موجود در فضای مجازی از سوی شاعران مبنی بر افت کیفیت نسبی آثار در سال‌های اخیر گفت: چنین چیزی را نمی‌پذیرم،‌ کارها خوب و قابل دفاع بود،‌ رهبر انقلاب نیز برخی اشعار را تحسین کردند و به نظر می‌رسید که از کیفیت کارها راضی بودند،‌ اما متأسفانه برخی از دوستان که در این جلسه نتوانسته بودند حضور پیدا کنند،‌ زبان به انتقاد اشعار خوانده شده گشودند. برای نمونه ما شاعری به نام حکمت داشتیم از استهبان فارس. که شعر اخلاقی با زبان بسیار پخته‌ای را قرائت کرد،‌ و آقا نیز او را تشویق کردند، بعدا دیدم عده‌ای در فضای مجازی گفته‌اند که زبان شعرش کهنه بوده است. این انتقادات بی معنی است.

 

وی در پاسخ به اینکه حوزه هنری چه تلاشی برای پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه شعر که در جلسه امسال مطرح شد،‌ خواهد کرد،‌ گفت:‌ ما در حوزه هنری به عنوان پایگاهی که در ادبیات کار می‌کند،‌ چندان کم کاری نداشتیم، البته باید تلاش بیشتری کنیم، اگر سازمان و نهادی باشد که در زمینه شعر بیش از بقیه وقت بگذارد، حوزه هنری است. اما فرمایشات حضرت آقا بار ما را هم سنگین‌تر کرد،‌ البته رسانه ملی و نیز باید در این میان بیشتر کار کند،‌ ارشاد می‌تواند جدی‌تر ورود پیدا کند،‌ سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و … از جمله نهادهایی هستند که اگر به کمک بیایند و دست به دست هم دهیم می‌توانیم ظرفیت‌های شعر را بالقوه کرده و به آن نقطه‌ای که مدنظر رهبری است‌، دست پیدا کنیم. صدا و سیما با این همه ظرفیت جای این را دارد که در هر شبکه‌ای یک برنامه جدی ادبی داشته باشد.

 

قزوه در پایان سخنان خود از برگزاری جلسه‌ای با حضور اساتید دانشگاه و حوزه شعر و ادبیات در حوزه هنری خبر داد و گفت:‌ قرار است با حضور 10 نفر از بهترین کارشناسان هفته آینده نشستی داشته باشیم و نقاط قوت و کاستی‌های برگزاری این نشست‌ها سنحیده و برنامه‌ای داشته باشیم تا سال‌های بعد با کمترین آسیب این نشست‌ها را برگزار کنیم.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری نسیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...