می‌گفتند اولین اثرت را ارزشی نخوان، زمین می‌خوری
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳


محمد اصفهانی در رونمایی از آلبوم «شکوه»

می‌گفتند اولین اثرت را ارزشی نخوان، زمین می‌خوری

اصفهانی با اشاره به خاطره ای بیان کرد:بعضی از دوستان من در آن زمان که خیرخواه هم بودند اما شاید طرز فکر ما با هم نمی خورد از من می خواستند که اولین کار خود را به صورت مذهبی نخوانم و به من می گفتند که به این ترتیب به زمین می خورم. به گمان این دوستان، من از صدای خوبی برخوردار بودم و آینده روشنی می توانستم داشته باشم. بنابراین به من توصیه می کردند که اول با اثری عاشقانه شروع کن تا بتوانی خودت را میان مردم جا بیندازی و بعد به سراغ حرف های دلی با مردم و یا آثار مذهبی برو زیرا در غیر این صورت زمین خواهی خورد.

 

 

 

111راه‌نوا- مراسم رونمایی از آلبوم «شکوه» با حضور محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، علیرضا کهن‌دیری و پدرام کشتکار عصر شنبه 13 دی ماه برگزار شد.

 

محمد اصفهانی خواننده آلبوم «شکوه» در این جلسه در توضیح خود درباره همفکری هایی که با موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در تولید آلبوم داشته است، بیان کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) دست ما را در اعمال نظر باز گذاشته بود و به ما کمک می کرد و هیچ شکی در این مساله وجود ندارد. شاید بتوان گفت تنها نقطه تاریک این آلبوم طولانی شدن مدت زمان تولید بود که به دلیل مشکلات مدیریتی پیش آمد و در حقیقت ما در زمینه تولید آلبوم مشکل فکری نداشتیم.

 

وی اضافه کرد: این آلبوم آن چیزی بود که من اعتقاد دارم و فکر می کنم باید به مخاطب عرضه کنم و حالا اگر راه را اشتباه می رویم مخاطب ما را تصحیح می کند زیرا ما مبرا از اشتباه نیستیم. اما اینکه من به فکر ریزش و رویش مخاطب باشم و بر این اساس بخواهم جدول کاری تنظیم کنم که ببینم بازار چه می طلبد و من هیچ گاه به چنین مساله ای اعتقاد نداشتم.

 

اصفهانی در ادامه با اشاره به خاطره ای بیان کرد: می خواهم یک خاطره تکراری را بیان کنم که شاید شما دوستان رسانه ای آن را شنیده باشید. اولین کاری که من می خواستم به صورت آوازی بخوانم یک کار مذهبی به نام «گلچین» بود این کار از ابتدا قرار نبود به صورت مجموعه ای باشد بلکه آثاری بود که من به صورت پراکنده برای صدا و سیما انجام دادم و بعد شرکت سروش اعلام کرد که این آثار می توانند به صورت مجموعه ای تنظیم شود. بعضی از دوستان من در آن زمان که خیرخواه هم بودند اما شاید طرز فکر ما با هم نمی خورد از من می خواستند که اولین کار خود را به صورت مذهبی نخوانم و به من می گفتند که به این ترتیب به زمین می خورم. به گمان این دوستان، من از صدای خوبی برخوردار بودم و آینده روشنی می توانستم داشته باشم. بنابراین به من توصیه می کردند که اول با اثری عاشقانه شروع کن تا بتوانی خودت را میان مردم جا بیندازی و بعد به سراغ حرف های دلی با مردم و یا آثار مذهبی برو زیرا در غیر این صورت زمین خواهی خورد.

 

139310071608121144385213

 

خواننده آلبوم «بی واژه» ادامه داد: اما من قبول نکردم و گفتم که اگر قرار باشد زمین بخورم دوست دارم با قطعه «گلچین» زمین بخورم و اتفاقا این چنین نشد و این قطعه به شهادت شرکت سروش پرفروش ترین کار مناسبتی این شرکت شد. من فکر می کنم جمله معروف «النجاه فی الصدق» همیشه صادق است. یعنی اگر ما با مخاطب خود روراست باشیم فکر می کنم صداقت اثر بیشتری دارد تا بخواهیم استمزاج کنیم و دائم به دنبال این باشیم که چه غذایی در مقابل مخاطب بگذاریم که دوست داشته باشد و آن را تحسین کند. ما نباید به فکر تحسین مخاطب باشیم ما باید به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم و سعی کنیم اگر تخصص داریم سلیقه را ارتقا بدهیم. تاکید می کنم که من فکر می کنم اگر صادقانه برخورد کنیم به راه ثواب نزدیک تر هستیم و ارائه اثر یا کیفیت با شیوه ای صادقانه بیش از هر چیز دیگری در ذهن مخاطب موثر است.

 

اصفهانی درباره ویژگی های آلبوم «شکوه» یادآور شد: در طی پروسه تولید این آلبوم، کشور ما آبستن حوادثی شد و ما هم چون در طول این حوادث با مردم بودیم شاید آلبوم ما انعکاس حرف های یک دوران حساسی از زندگی مردم باشد. در این دوران صف های زیادی از مردم از یکدیگر جدا شد، بسیاری نسبت به یکدیگر جبهه گرفتند و یا راه خود را از هم جدا کردند البته شاید مسایلی هم تلطیف شد اما مثل قبل نشد و این آلبوم انعکاس کننده این همواری ها و پستی های ۱۳ سال گذشته است.

 

اصفهانی اضافه کرد: هر آدمی نسبت به فضای اطراف خود به گونه ای واکنش نشان می دهد و رفتار می‌کند اما هیچ تعمدی و یا سعی و تلاشی در ایجاد تنوع در واکنش ها وجود ندارد بلکه این تنوع و تتبع خود بخود ایجاد می شود زیرا احوالات آدمی به شکل ناخودآگاه تغییر پیدا می کند این آلبوم هم مثل این دوران است و ما در آن حرف دل خود را در قطعات بنا به نسبت زمانی که تولید شدند بیان کردیم حتی پیش آمده است که من از آقای کاکایی خواسته ام بیتی را در طول این پروسه تغییر دهد؛ آن را اجرا کرده ایم و حتی دوباره آن را تغییر داده ایم و حالا با تمام این مسایل تنها می توان گفت که این آلبوم یک کار دلی بوده است.

 

741784

 

در ادامه این جلسه محمد اصفهانی درباره ویژگی آلبوم «شکوه» و تمایزهای آن نسبت به آثار قبلی خود اظهار کرد: باید گفت اعتراض و نگاه اعتراضی نسبت به وقایع لزوما براندازانه نیست. من به بیان این حرف اصرار دارم. زمانی شما بنا به ضرورتی فرزند خود را برای تحصیل به خارج از کشور می فرستید و بعد دلمشغولی ها و دلتنگی هایی پیدا می کنید که ممکن است روزی آن را با دوستی در میان بگذارید و دلتنگی های خود را به این شکل جبران کنید.

 

وی با بیان اینکه ما دلتنگی هایی در کشور داریم که از مادران شهدا و جانبازان شیمیایی است، یادآور شد: تعدادی از این جانبازان شیمیایی در آسایشگاه های خود در غربت به سر می برند و دلتنگ هستند. بسیاری از مادران شهدا وقتی یک ناهنجاری در اجتماع می بینند برای فرزندانی که از دست داده اند دلتنگ می شوند. ما خواستیم زبان حال دلتنگی این افراد باشیم و به نوعی موسیقی ما برای این افراد حالت درمانی داشته باشد یعنی امیدواریم که شنیدن این موسیقی برای آنها آرامش‌بخش باشد.

 

این خواننده با اشاره به سیاست های کشورهای خارجی در ایجاد یک بحران مصنوعی برای سیاستمداران خود بیان کرد: گاهی در این کشورها بحرانی برای رییس جمهور درست می کنند تا از این طریق سوپاپ اطمینانی ایجاد کنند اما اگر چنین اتفاقی در کشور ما رخ دهد گفته می شود که براندازی انجام شده است اما اینها سوپاپ اطمینان است. اعتراض باید باشد و اتفاقا چه بهتر که از طرف کسانی باشد که در همین داخل کشور زندگی می کنند نه اینکه رسانه های بیگانه این مسایل را بیان کنند.

 

اصفهانی تصریح کرد: این اعتراض ها سوپاپ اطمینانی است که موجب آزادی و آرامش خواهد شد و حس آزادی را به همه اقشار القا می کند اعم از آنها که در داخل کشور و اپوزیسیون هستند و یا حتی مادران شهدا و دیگر جانبازان و خانواده های شهدا.

 

وی در پایان این نشست بیان کرد: ما سعی داشتیم در این آلبوم بابی را باز کنیم. به طور مثال وقتی منوی صبحانه یک رستوران باز می شود ممکن است ابتدا هرکسی بیش از حد خود بردارد اما در نهایت هرکسی می فهمد که سهم مورد نیازش چقدر است. ما باید از این مراحل گذار عبور کنیم و این آلبوم به نظرم یکی از آن مراتب کوچک این گذار است.

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...