شهیدان و جانبازان عالم موسیقی چه کسانی هستند؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲


روایتی موسیقایی از هشت سال دفاع مقدس

شهیدان و جانبازان عالم موسیقی چه کسانی هستند؟

علیرضا بهمیاری
شاید برای خیلی از علاقه مندان موسیقی جالب توجه باشد که بدانند برخی از هنرمندان موسیقی کشور در جریان هشت سال دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شده اند.

در سال های دفاع مقدس ، اقشار گوناگونی به عنوان رزمنده در جبهه ها حضور یافتند و به دفاع از کشور پرداختند.
برخی از اهالی موسیقی کشور نیز به انحای مختلف در برخی مناطق عملیاتی شرکت می کردند و با اجرای برنامه های هنری ، روحیه سلحشوری رزمندگان را تقویت می نمودند.
همچنین تعدادی از اهالی موسیقی کشور که پس از پایان جنگ و اندکی هم در همان سال ها به فعالیت های حرفه ای موسیقی مشغول بودند به عنوان رزمنده در مناطق مختلف عملیاتی حضور داشتند .
طی این سال ها برای نخستین بار این موضوع جذاب و مغفول مانده را در دستور کار خود قرار دادیم و به مرور به اسامی بیشتری از اهالی موسیقی که چه به عنوان رزمنده و چه در مقام هنرمند در جبهه ها به فعالیت مشغول بوده اند، دست یافتیم که امیدوارم این واکاوی در فرصتی مناسب و به صورت منبعی موثق به شکل مکتوب منتشر گردد.

 

شهید …
آیا در میان « شهدای » هشت سال دفاع مقدس ، اشخاصی از حوزه موسیقی حضور داشتند؟
پرسش مهمی که در این راستا قابل طرح است این می باشد که آیا در بین شهدای هشت سال دفاع مقدس ، فرد یا افرادی از اهالی موسیقی کشور حضور داشتند؟
غلام علی کویتی پور ، مداح و خواننده پاپ در جریان گفت و گوهایی که طی سالیان اخیر با برخی رسانه های کشور داشته ، از چند تن دوستان خود نام برده است که در حوزه موسیقی مشغول به فعالیت بوده اند و در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده اند.
یکی از افراد مذکور ، ” جمشید برون ” می باشد. وی خواننده و مداحی بود که در عملیات بیت المقدس در سال 1361 به شهادت رسید.
همچنین کویتی پور از دو موزسین دیگر به نام های حبیب شعله (نوازنده کی بورد) و بهنام قبادی(نوازنده دارمز) یاد می کند که جزو هم محلی های وی بودند و هر دو شهید مفقود الاثرند.
البته این افراد موزسین های محلی بوده اند و در سطح کشور شناخته شده نیستند.
احتمالا موزسین های شهید دیگری هم موجود باشد که دسترسی ما به اسامی آنها تا کنون بدون نتیجه مانده باشد.

این تن زخمی …
کدام یک از اهالی موسیقی کشور « جانباز » هشت سال دفاع مقدس می باشند؟

defa-music

شاید برای خیلی از علاقه مندان موسیقی جالب توجه باشد که بدانند برخی از هنرمندان موسیقی کشور در جریان هشت سال دفاع مقدس به درجه جانبازی نائل شده اند.
در فهرست ذیل به چهره هایی که تا کنون توسط موسیقی 2002 شناسایی شده اند می پردازیم.
هنرمندان جانباز عرصه موسیقی کشور که شاید خیلی ها هنوز از مجروح شدن آنها در سال های جنگ تحمیلی اطلاع نداشته باشند. در ضمن خاطر نشان می شود این افراد به ندرت و به صورت کاملا مختصر درباره این موضوع صحبت کرده اند و برای درج جزئیات بیشتر از این واقعه باید گفت و گویی با این محور با آنها ترتیب داد که تا به امروز این امر محقق نشده است.

1. « سعید شهروز » ؛ متولد 1350
خواننده و ملودی ساز پاپ ؛ انتشار 8 آلبوم موسیقی
سعید شهروز از سن 13 سالگی به جبهه اعزام شد و در یکی از عملیات ها از ناحیه پهلوی راست مجروح گردید.

2. « احمد یاسر » ؛ متولد 1348
خواننده موسیقی پاپ ؛ انتشار 4 آلبوم موسیقی
احمد یاسر به عنوان تخریب چی در سال 66 در جبهه حضور داشت و در یکی از عملیات ها مجروح گردید.

3. « داوود ملکی » ؛ متولد 1351
خواننده موسیقی پاپ ؛ انتشار یک آلبوم غیررسمی
داوود ملکی هم جزو جانبازان دوران دفاع مقدس محسوب می شود.

4. « درویش مصطفی جاویدان » ( سید مصطفی موسوی ) ؛ متولد 1325
خواننده ، نوازنده ، ملودی ساز و ترانه سرا  ؛ فعال در سال های قبل از انقلاب و همچنین تا سال 1359 در عرصه موسیقی کشور
جاویدان سال 1363 به همراه پدرش به منطقه جنگی اعزام شد که در ناحیه دهلرن بر اثر موج انفجار به نوعی بیماری فراموشی دچار گردید. سر انجام پس از شش سال در محرم سال ۱۳۶۹ خورشیدی وی حافظه خود را بازیافت و به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد.

5. زنده یاد « رضا سقایی » ؛ تولد : 1318 – درگذشت 1389
خواننده موسیقی محلی ؛ فعال در سال های پیش از انقلاب در عرصه موسیقی
رضا سقایی اواخر جنگ تحمیلی بر اثر اصابت ترکش یک بمب که حاصل بمباران شهر ازنا بود مجروح شد و تا پایان عمر به خاطر عوارض آن بیمار بود.

پی نوشت: احتمالا افراد دیگری از حوزه موسیقی در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند که به درجه جانبازی نائل شده اند که در فهرست فوق نامی از آنها برده نشده است. خود این هنرمندان می توانند با ذکر جزئیات ما را در این پژوهش یاری نمایند.
در ضمن از تمامی هنرمندان عرصه موسیقی کشور که در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشته اند درخواست می شود با درج جزئیات ، فهرست تحقیقاتی ما را کامل تر سازند.

منبع: موسیقی 2002

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...