قم می‌تواند پل پیوند شعر امروز با گنجینه‌های معرفتی ادبیات باشد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵


علی محمد مودب:

قم می‌تواند پل پیوند شعر امروز با گنجینه‌های معرفتی ادبیات باشد

محفل شعر «پیامبر رحمت(ص)» با حضور علی‌محمد مودب مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «شهرستان ادب» و شاعران جوان استان قم در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار شد.

 

 

 

۲۱۹۳۷۹۱راه‌نوا- اردوی اول دوره تکمیلی آفتابگردان ها ویژه شاعران جوان شعر انقلاب، دیروز سه شنبه ۹ آذر در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

 

موسسه شهرستان ادب، ۵ سال است که اقدام به برگزاری دوره های آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی می کند و در طول این دوره ها شاعران جوان از تمام نقاط ایران شناسایی شده و بعد از یکسال دوره آموزشی، با داوری دوباره آثار، شاعران محدودی به دوره تکمیلی راه پیدا می کنند.

 

همانند اردوهای دیگر آفتابگردان ها، این اردو نیز متشکل از چندین کارگاه نقد، کلاس آموزشی و شب شعر است. نخستین کلاس آموزشی این اردو به موضوع «جریان سازی اخلاقی، اخلاق جریان سازی» اختصاص داشت که که با سخنران علی محمد مودب مدیر موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

 

مودب در شروع این کلاس ها، مراجعت روزانه و مدد از قرآن را به شاعران جوان توصیه کرد. مودب ادامه داد: این روزها در مورد جنگ نرم بسیار می شنویم و همه جناح ها و افراد بر این باور رسیده اند که ما، به تولید بومی در حوزه فرهنگ نیاز شدید داریم و باید نیروهای مولد، حمایت شوند.

 

وی در ادامه به فضای  آماده فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: این وضعیت آماده، از جهتی تکلیف، وظیفه و سختی هایی برای ما دارد و از جهت دیگر فرصت هایی نیز در پیش روی ما ایجاد می کند.

 

این شاعر به توصیف مراحل شکل گیری کار فرهنگی پرداخت و گفت: اولین مرحله در کار فرهنگی، شناخت است. شناخت اصلی ترین ثروت ماست، شناختی که منجر و منتهی به عمل شود. شناخت گلوگاهی است که اگر کسی وارد این وادی شده و به شناخت خوبی از مسائل برسد، قادر خواهد بود تا آخر کار، به خوبی پیش رود. شناخت رجال، چهره ها، شناخت جریان ها، شناخت قوت و ضعف خود و جبهه ای که در آن فعالیت می کنیم، از جمله زیر ساخت های رسیدن به شناخت محسوب می شوند.

 

ارتباط و تعامل، دومین مرحله ای بود که مدیر موسسه شهرستان ادب برای انجام کار فرهنگی شمرد. وی به شاعران جوان گفت: ما باید حواسمان باشد که اجتماع شویم و این میسر نیست مگر با ارتباط و تعامل. سه نوع نیروست که در کار فرهنگی می شود با آنها ارتباط و تعامل ایجاد کرد، نیروهای همدل، نیروهای همراه و نیروهای هم نوع. با ارتباط و تعامل با این نیروها، میشود یار گیری کرد و این یارگیری باید تبدیل به یاری گری شود، به این معنی که تعامل باید دو طرفه باشد.

 

مودب گفت: از اوصول مورد نیاز که اهمیت بسزایی نیز در کار فرهنگی دارند، وجود محبت بین نیروها و رازداری است. در میدان فرهنگی، خصوصا در موقع بروز بحران، همیشه باید مسئولیت پذیر و آماده بود و برای پیشرفت در کارهای فرهنگی، باید با دشمن خود هم دوست شد. امروز اگر ما دید تاریخی داشته باشیم، خواهیم دید که در حال حاضر در اوج عزت زندگی می کنیم و در عرصه مبارزه های فرهنگی، دشواری های نسل قبل را نداریم.

 

شاعر مجموعه «کهکشان چهره ها» در ادامه به سخنانی در حوزه ادبیات پرداخت و گفت: استخوان بندی تمامی شاخه ها در ادبیات جمع شده و به توصیه اکیدش، در حوزه ادبیات نباید به کارهایی چون غیبت، دروغگوئی دست زد و همیشه باید اخلاق هنری رعایت شود.

 

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...