قزوه: اسفندقه در روزهای سخت فتنه به میدان آمد و بهایش را پرداخت
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴


در مراسم بزرگداشت مرتضی امیری اسفندقه

قزوه: اسفندقه در روزهای سخت فتنه به میدان آمد و بهایش را پرداخت


علیرضا قزوه در نکوداشت امیری اسفندقه گفت: در روز سخت به میدان آمدن و بهای آن را پرداخت کردن اجر خاصی دارد که امیری اسفندقه از عهده آن برآمد. در سال ۸۸ چهار - پنج نفر به صورت جدی پای کار آمدند. اسفندقه یکی از آن ها بود.

 

 

 

 

310473_904راه‌نوا- بیستمین شب شاعر بزرگداشت مرتضی امیری اسفندقه با حضور مصطفی محدثی خراسانی, علی انسانی, علی‌رضا قزوه, علی محمد مودب, سعید حدادیان, شاعران و جمعی از علاقه‌مندان در موسسه فرهنگی هنری اوج برگزار شد.

 

موسوی گرمارودی دیگر سخنران این مراسم بود, او در سخنان خود ضمن اشاره به اخوانیه امیری اسفندقه گفت: خاطرم هست زمانی که در تاجیکستان حضور داشتم از ایشان درخواست کردم تا به اینجا آمده و این کشور را ببینند. اما ایشان نیامدند و زمانی که من برگشتم چگامه اخوانی را برای من سروده بودند که برای من بسیار قابل توجه بود.

 

موسوی گرمارودی علاوه بر خواندن بخشی از این اخوانیه، جوابیه خود را نیز برای این شعر خواند و پس از آن سعید حدادیان صحبت کرد. او در سخنان خود گفت: برگزاری چنین جلساتی الگوهایی را که در جامعه‌ ما هستند برای ما معرفی می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که با نگاه دقیق‌تری به این هنرمندان بنگریم.

 

وی ادامه داد: ویژگی بارز مرتضی امیری اسفندقه استاد پذیری, استاد محوری و همواره یاد کردن از استاد است.  در گذشته تا زمانی که کتاب یک شاعر توسط استاد آن تایید نمی‌شد شاعر جوان آن را چاپ نمی‌کرد اما امروز کتاب چاپ می‌شود بدون آن که ذکری از استاد بشود.

 

این شاعر آئینی و مداح اهل بیت(ع) ضمن اشاره به خاطره‌ای از شاگردان استاد مرتضی امیری اسفندقه گفت: خاطرم هست که ایشان به دلیل کسالتی به بیمارستان رفته بود در آنجا شاهد حضور گسترده شاعران جوان بودم که برای ایشان گریه‌ می‌کردند این موضوع به دلیل توجه ایشان به عنصر تواضع در تربیت نسل جوان بر می‌گردد. برای مثال می‌دیدیم که ایشان در برابر شاعران نو پا که شعر خود را می‌خواندند بسیار مهربان بود و به آنها آفرین می‌گفت. امیری اسفندقه شاعری است که همیشه در کنار این نوآموزان بوده و به واسطه همین موضوع بسیار دیده‌ایم که شاعرانی جوان به دلیل همین خصلت رفتاری ایشان رشد یافته‌اند.

 

از سال 1379 با ایشان همکاری داشتیم و در سال 1380 همایش سوختگان وصل انجام شد. که چهاردهمین دوره آن سال آینده در تجلیل از مقام مدافعین حرم و با نام «در خیمه ماه» برگزار خواهد شد.

 

سعید حدادیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در یکی از دیدارهای شعرا با مقام معظم رهبری وقتی که آقای امیری شعر را خواند, مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از شعر ایشان گفت: «این شعر استاد دیده است» این عبارت یک عمر شاعری امیری اسفندقه را با خود به همراه دارد.

 

در ادامه مراسم علیرضا قزوه صحبت کرد و گفت: در سال 1388 و هنگامی که شرایط بدی به وجود آمده بود شاید بتوان گفت که 4 یا 5 نفر به صورت جدی پای کار آمدند که یکی از آنها امیری اسفندقه بود. خاطرم هست که در همان روزها ایشان دستگیر شده بود و البته کتک هم خورد اما روی خط انقلاب و آرمانهایش باقی‌ماند. ایشان به اندازه یک دفترچه شعر چاپ نشده در حیطه اتفاقات آن سال دارد که مقام معظم رهبری نیز آن را دیده‌اند. در حقیقت باید گفت که در روز سخت به میدان آمدن و بهای آن را پرداخت کردن اجر خاصی دارد و این همان چیزی است که امیری اسفندقه از عهده‌اش بر آمد.

 

وی ادامه : ایشان بسیار سلامت زندگی می‌کنند و البته برادر دو شهید نیز می‌باشند, پدر ایشان شخص بسیار ارجمندی است که علاوه بر آن که پدر دو شهید است، به فرهنگ و هنر نیز علاقه بسیاری دارد. امیری اسفندقه یکی از بهترین شعرای روزگار ما است که در قصیده  تبحر خاصی دارد.

 

سخنران بعدی این مراسم علی انسانی، شاعر آئینی و مداح اهل بیت(ع) بود, او گفت: سید حسن حسینی به من می‌گفت که اوستا واقعا کسی است که می‌توان لقب استاد را بر روی او گذاشت. باید توجه داشت که این کلمه دارای بار سنگینی است و نمی‌توان به راحتی این کلمه را به شخصی اطلاق نمود. همانطور که اشاره شد امیری اسفندقه در بحران‌ها و زمانی که باید ذات خود را نشان می‌داد به روی صحنه آمد و موفق نیز بود.  او امروز یک استاد است.

 

سخنران پایان این مراسم مرتضی امیری اسفندقه بود, او گفت: من تجربه انقلاب و دین را آب نمی‌کشم و شعر نیز از همان ابتدا با من عجین شده است. باید گفت که مدیون شهدا هستیم و اگر این‌ها سینه سپر نکرده بودند ما نیز اکنون نبودیم. شاعران بسیاری آمدند که شعرشان به دلیل کیفیت بالا از مرزها نیز خارج شده است. آخرین آن قیصر امین پور است و اکنون نیز علیرضا قزوه این گونه شعر می‌گوید, او شاعری است که اکنون از این جریان به جای مانده و بر پای آرمان‌ها و ارزش‌ها باقی مانده است.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از من تعریف کردند و بر من منت گذاشتند, پس برای من بزرگداشت برگزار شده است. اکنون باید از علیرضا قزوه تجلیل نمود. من لقب استادی و شاعری را به علیرضا قزوه می‌دهم.

 

در پایان این مراسم از طرف سازمان فرهنگی هنری اوج, حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی, انتشارات شهرستان ادب, دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران, مجمع شاعران اهل بیت و شاگردان استاد امیری اسفندقه از ایشان تجلیل به عمل آمد.

 

20121028211943gb-h

 

قزوه شاعر است، سیاستمدار نیست

مرتضی امیری اسفندقه خود نیز در این مراسم گفت: من بلد نیستم نه سجاده دین آب بکشم و نه سجاده انقلاب را. اما شعر با شیر مادر با هم همراه بوده است و از هر جایی که رد شدم شعر را دیدم.

 

وی با اشاره به تصویر شهیدانی که در سالن برگزاری وجود داشت، گفت: معتقدم اگر شهیدان نبودند هیچ کدام از رنگ‌های امروز ایران اعم از سبز، قرمز، بنفش و… نبودند. در این برنامه به من لقب اخوان شعر انقلاب را اطلاق کردند. اخوان انسان خیلی بزرگی بود و فرجام خیلی خوبی هم داشت که امد و با بچه‌ها آمیخته شد.

 

این شاعر ادامه داد: در طول سه‌دهه گذشته چند شاعر بزرگ آمده و رفته اند که شعرشان از مرزهای جهانی رد شده و به آن طرف رفته. یکی از آنها قیصر امین‌پور است. دیگری علیرضا قزوه است. قزوه شاعر است، سیاستمدار نیست. بالاخره باید درجه و کسوت رعایت شود. خودم شنیدم که استاد شفیعی کدکنی به او گفت دکتر قزوه.

 

فروغ و شاملو هم شاعر انقلاب هستند

اسفندقه در ادامه با خوانش شعری از فروغ فرخزاد گفت: من فروغ را یک شاعر انقلابی می‌دانم، شاعر انقلابی، شاعری است که به زیستن معتقد است؛ نه به زندگی؛ نه به زنده بودن بلکه به زیستن به این معنی که قلب تپنده بتپد. شاعری چون فروغ معتقد است بیا قلب را از سینه من در بیاور و در سینه خود بگذار. قلب باید بتپد، در سینه چه کسی، مهم است. وقتی خواستند برای من نکوداشت برگزار کنند تن ندادم اما سعی کردم دلم را با این قضه همراه کنم و حواس را پرت کنم چون وقتی که استاد شفیعی کدکنی یا استاد موسوی گرمارودی برای من اخوانیه گفته اند، بزرگداشتم قبلا برگزار شده است. حالا اگر قرار است برای شاعری بعد از این سه دهه بزرگداشت برگزار شود، او علیرضا قزوه است.

 

وی با اشاره به عنوان «استاد» در پوستر برگزاری این برنامه گفت: این استاد یک دشمنام است. علیرضا قزوه در سخنانش به خاطر کتک خوردن من به خاطر حوادث سال ۸۸ اشاره کرد. اگر قرار باشد به خاطر ارزش‌های انقلاب اسلامی کتک بخورم، حاضرم اما آن ارزش ها در شعر بامداد، و شعر شاملو هم هست. همه اینها شاعر انقلابند.

 

این شاعر باسابقه تصریح کرد: شعر فارسی از قرن سوم تا به امروز، شعر انقلاب است. شعر انقلاب هم یک معنای بزرگ و وسیع دارد.

 

اسفندقه در پایان گفت: بزرگترین آرزوی من این است که در ایرانی زندگی کنم که جناح نداشته باشد، بال داشته باشد اما بال‌بال نزند. به همین خاطر به درون گود آمده ام و حاضرم دشنام بشنوم. من امشب همانطور که سید حسن حسینی در تالار وحدت لقب شاعری را به قیصر امین پور داد، لقب اعطا شده به خودم را به علیرضا قزوه می دهم.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...