فعالیت‌های هنری مساجد؛ مهم‌ترین دلیل‌شکوفایی سرود‌ و‌نغمه‌سرایی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳


پیام وزیر ارشاد به جشنواره سرود

فعالیت‌های هنری مساجد؛ مهم‌ترین دلیل‌شکوفایی سرود‌ و‌نغمه‌سرایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: مساجد در تاریخ انقلاب اسلامی همواره کارکردهای متنوع و برکات و اثرات وصف‌نا‌پذیری داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل شکوفایی هنر سرود و نغمه‌سرایی با مضامین دینی از کارکردهای ادبی، هنری مسجد نشأت می‌گیرد. از این رو نقش مسجد و متولیان این مکان مقدس در شکل‌گیری، رشد و ماندگاری این هنر اصیل به راحتی قابل اغماض نیست.

 

 

 

 

72025_384راه‌نوا-  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی به سومین جشنواره سرود رضوی روستایی کشور از عوامل اجرایی آن به ویژه مردم روستای کردر قدردانی کرد و این جشنواره را یکی دیگر از شاخه‌های پر بار جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) دانست.

 

ابتدای این پیام آمده است: آنها که حماسه‌های ماندگار روزهای پیروزی انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند به خوبی به یاد دارند که سرودهای حماسی و شورانگیز آن روزها چگونه مردم را تهییج و برای رسیدن به هدف مقدس شان مصمم می‌کرد. آنگاه که مسجد از یک مکان صرفاً مذهبی به مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی بدل شد و جوانان برومند را در دل خویش جای داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: مساجد در تاریخ انقلاب اسلامی همواره کارکردهای متنوع و برکات و اثرات وصف‌نا‌پذیری داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل شکوفایی هنر سرود و نغمه‌سرایی با مضامین دینی از کارکردهای ادبی، هنری مسجد نشأت می‌گیرد. از این رو نقش مسجد و متولیان این مکان مقدس در شکل‌گیری، رشد و ماندگاری این هنر اصیل به راحتی قابل اغماض نیست.  

 

در ادامه این پیام می‌خوانیم: بخش مهمی از فرهنگ و هنر اصیل ایران اسلامی مرهون تلاش سرایندگان بزرگی است که با بهره گیری از مضامین رفیع دینی، تشنگان معرفت را از دریای واژگان و ترکیب‌های زیبا که در مدح و منقبت آل رسول(ع) و عزت و سربلندی مسلمانان سروده‌اند سیراب می‌کند. در این میان هرگاه که این هنر قدسی با یک مکان و محتوای مقدس قرین شده، علاوه بر ماندگاری و جاودانگی، آثار معرفتی مضاعفی نیز در برداشته است.  

 

جنتی می‌افزاید: مردمی و خوجوش بودن هنر سرود و نغمه‌سرایی، بهره گیری از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و نیز استفاده از فنون موسیقایی ـ با رعایت ضوابط شرعی، عرفی و فرهنگی ـ از مهمترین ویژگی های این هنر مردمی است.

 

untitled_1

 

وی خطاب به مردم هرمزگان نوشته است: من به مردم شریف این دیار به خاطر شور و اشتیاق وصف‌ناپذیرشان در میزبانی این رویداد هنری تبریک می‌گویم. جشنواره سرود مساجد روستایی یکی دیگر از شاخه‌های پربار جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است که نشان از معرفت اهالی این روستای با صفا و مردم با وفای آن دارد. بی‌تردید چنین اهتمام و اراده‌ای الگویی ارزشمند و قابل تعمیم خواهد بود و زمینه ظهور و بروز ظرفیت‌های اثر گذار فرهنگی هنری را در دیگر محیط های روستایی فراهم خواهد کرد.

 

 وزیر ارشاد ادامه می‌دهد: این جشنواره در مسیر حفظ و توسعه هنر سرود در ایران اسلامی قدم بر می دارد و تلاش ارزشمندی است برای برقراری عدالت فرهنگی در سراسر کشور، از روستاها و مناطق مرزی گرفته تا مراکز شهری پرجمعیت. همین فعالیت‌های به نسبت کوچک اما به واقع بزرگ و ارزشمند زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم و بویژه جوانان  با معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انتقال آن به نسل های آینده خواهد شد.

 

در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم: قالب‌های زیبای هنری، معارف دینی را برای جوانان جذاب‌تر، قابل‌پذیرش‌تر و میزان پایبندی آنان را به فرایض دینی دو چندان می کند و از این منظر، هدایت و حمایت از چنین جشنواره‌هایی را ضروری می‌نماید.   جنتی خاطرنشان کرده است: در پایان از تلاش‌های خداپسندانه و هدفمند ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و تمامی دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان، بویژه مردم متدین و هنر دوست روستای کَردَر، قدردانی می‌کنم.

 

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره سرود رضوی روستایی کشور از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، ویژه اعضا کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور 12 گروه و در دو رده سنی زیر 15 سال و بالای 15 سال به مدت دو روز در روستای کردر رضوی میناب برگزار شد.

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...