عاشیق‌ها؛ مردمی‌ترین هنرمندانی كه با ساز و آواز در غم و شادی مردم شریكند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴


رئیس حوزه‌هنری آذربایجان شرقی:

عاشیق‌ها؛ مردمی‌ترین هنرمندانی كه با ساز و آواز در غم و شادی مردم شریكند

حسن میلانی هدف از برگزاری این گردهمایی را با حضور هنرمندان رشته موسیقی عاشیقی معرفی هر چه بهتر این هنر به مردم به ویژه در موضوعات دینی و ارزشی عنوان كرد و گفت: زیربنای موسیقی عاشیقی مبتنی بر غیرت دینی است و هر جا كه این موسیقی باشد غیرت دینی و ناموسی حفظ می‌شود.

 

 

 

 

20150520145705gb-IMG_4539راه‌نوا-  حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در گردهمایی پژوهشی شعر و موسیقی ادبیات عاشیقلار گفت: ادبیات شفاهی و فولكلور منطقه آذربایجان توسط بزرگ مردان موسیقی عاشیقی سینه به سینه به ما انتقال یافته است؛ به طوری كه شاهدیم این نوع از ادبیات اشعار خود را با نعت پیامبر و درود بر او و خاندان پاكش شروع كرده‌اند تا الهام بخش و مبارك كننده اشعار و گفته‌هایشان باشد.

 

حسن میلانی در ادامه بیان داشت: داستان‌های فولكلور آذربایجان بخشی از ادبیات شفاهی ایران زمین است كه سینه به سینه حفظ شده و نگهداری آن نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی دقیق است تا بتوانیم به توسعه هرچه بیشتر آن بپردازیم.

 

وی هدف از برگزاری این گردهمایی را با حضور هنرمندان رشته موسیقی عاشیقی معرفی هر چه بهتر این هنر به مردم به ویژه در موضوعات دینی و ارزشی عنوان كرد و گفت: زیربنای موسیقی عاشیقی مبتنی بر غیرت دینی است و هر جا كه این موسیقی باشد غیرت دینی و ناموسی حفظ می‌شود.

 

میلانی با بیان اینكه گردهمایی پژوهشی شعر و موسیقی ادبیات عاشیقلار سه شنبه‌های آخر هر ماه توسط حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد، گفت: هنر عاشیقی مهم‌ترین و غنی‌ترین شاخه ادبیات شفاهی مردم آذربایجان است؛ به تعبیری دیگر اگر عاشقی‌ها نبودند از فولكور غنی آذربایجان به جز چیزهای پراكنده و كم محتوا هیچ نمی‌ماند، لذا برگزاری این برنامه در راستای تكریم از هنرمندان پیش‌كسوتی است كه در این رشته از هنر به ایفای نقش می‌پردازند.

 

میلانی در پایان از هنرمندان عرصه موسیقی و شعر و ادبیات عاشیقی خواست تا به موضوعات غدیریه و انتظار نیز در اشعار و خوانش‌های خود توجه جدی نمایند.

 

در ادامه برنامه مسئول كارگروه شعر و ادبیات عاشیقی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: عاشیق‌ها مردمی‌ترین هنرمندانی هستند كه با ساز و آواز و اشعار و داستان های خود در غم و شادی مردم شریك می‌شوند.

 

محمد عبادی آلیشیق ادامه داد: آمال و آرزو‌ها، عادات، باور‌ها و آداب و رسوم مذهبی و ملی مردم در طول سالیان دراز در هنر ارزشمند عاشیقی انعكاس پیدا كرده است.

 

وی افزود: عاشیق‌ها ماهیت اخلاقی و فلسفی معارف دینی را عمیقا یاد گرفته و در اشعار و داستان های خود به طرز استادانه‌ای به كار برده‌اند.

 

عبادی خاطرنشان كرد: مفاهیم دینی در رابطه با معجزات پیامران، مفاهیم متنوع احادیث و آیات قرآنی، شرح زندگی پیامبران و امامان و مواردی از این قبیل در اشعار آن‌ها به كرات آمده است.

 

در ادامه این برنامه گروه‌های مختلف عاشیقی نظیر گروه كر قارا داغ، اشیق چنگیز، عاشیق فتح الله، عاشیق علی اصغر ونیاری، عاشیق بهمن قربان‌زاده، عاشیق نبات علی علیزاده به اجرای برنامه پرداختند.

 

 

اولین گردهمایی پژوهشی شعر و موسیقی ادبیات عاشیقلار با حضور پژوهشگران و عاشیق‌های آذربایجانی و سایر هنرمندان و علاقه مندان به این رشته در محل سینما ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

 

 

 

 

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...