حامد زمانی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳


حامد زمانی

44حامد زمانی متولد 21 فروردین‌ماه 1367 در اصفهان و بزرگ شده ی شهر میمه است. در حال حاضر در مقطع کارشناسي ارشد رشته علوم سياسي در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است. او پدیده ای جدید در نسل سوم پس از انقلاب اسلامی و اولین کسی است که سالها پس از موسیقی های شورانگیز دهه اول انقلاب، ارزش های انقلاب اسلامی ایران را بصورت حیرت انگیز و با شور انقلابی وارد عرصه هنر و موسیقی کرده است. موضوع کارهای او اغلب مذهبی و همگام با گفتمان انقلاب اسلامی و یا در واکنش به اتفاقات سیاسی روز ایران است. با توجه به اینکه سالهاست کسی در این عرصه وارد نشده است ترانه های او با استقبال کم نظیری مواجه شده اند. حامد زمانی را می توان طلیعه جدید موسیقی انقلاب اسلامی دانست.

 

قرائت قرآن، مداحی و سپس خوانندگی
از هفت سالگی شروع برای یادگیری قرائت قرآن وارد کلاس های قرآن شد. با علاقه‌ ای که به تلاوت قرآن داشت و با داشتن صوت خوب در جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری شرکت کرد که حاصل آن چند رتبه‌ در رشته قرائت و اذان‌گویی در نوجوانی بود. در کنار قرائت قرآن مداحی هم می کرد. در همان سال ها آواز موسیقی سنتی را نیز شروع کرد. صدای خوبی که داشت؛ باعث شد تا بر حسب علاقه و برخلاف میل باطنی پدر و مادر در کلاس‌های آواز اصفهان شرکت کند. وی از ده سالگی شعر هم می‌گفت و چون رشته‌اش ادبیات بود کاملا با فنون و قالب‌های شعری آشنا بود. ابتدا غزل می‌گفت اما از وقتی که وارد موسیقی شد، ترانه را جدی‌تر دنبال کرد.

اولین ترانه پاپ برای امام حسین علیه السلام
زمانی اعتقاد داشت موسیقی سنتی مخاطبی که مد نظر اندیشه‌ی اوست را ندارد و اگر بخواهد با مخاطبان گسترده تری ارتباط برقرار کند، باید سبک دیگری از موسیقی را انتخاب کند. به همین دلیل از سال 84 فعالیت خود را در عرصه موسیقی پاپ آغاز کرد. نخستین ترانه‌اش را در همان سال به نام «زینت آسمان» و با موضوع امام حسین (ع) خواند. سال ۸۵ وارد دانشگاه تهران شد و مدتی بعد شعر «پرچم» را سرود و ترانه ای به این نام خواند. مضمون این ترانه این بود که اگرچه جوانان ما در تیپ و لباس متفاوت هستند اما در دفاع از دین و میهن با هم تفاوتی ندارند و پای پرچم خود می‌ایستند.

ورود به عرصه حرفه ای خوانندگی
اولین کار حامد زمانی که از صداوسیما پخش شد و او را رسماً وارد عرصه حرفه ای خوانندگی کرد تیتراژ برنامه «ديروز، امروز، فردا» بود. پس از آن خواندن  ترانه های «تحریم»، «قلاده‌های طلا» و سپس تیتراژ برنامه ماه عسل و ارائه ترانه هایی چون  «آرمیتا»، «حضرت ماه»، «حضرت مهتاب» و «امام رضا(ع)» خبر از ظهور یک خواننده انقلابی و آتیه دار در عرصه هنر انقلاب می داد.

 

لانه جاسوسی آمریکا، سکوی پرتاب زمانی
پیشرفت حامد زمانی در ترانه هایی که به مناسبت های مختلف ارائه می کرد کاملا مشهود بود اما اتفاقی که 13 آبان سال 92 در لانه جاسوسی آمریکا روی داد باعث یک جهش غیرمنتظره در جایگاه موسیقیایی او شد. واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خواندن ضدآمریکایی ترین ترانه سالهای اخیر که شعرش از محمد مهدی سیار بود را به حامد زمانی سپرد. رونمایی از ترانه «مرگ بر آمریکا» نه تنها افکار عمومی را در داخل ایران تحت تاثیر قرار داد بلکه توجه بسیاری از رسانه های غربی را نیز به خود جلب کرد و واکنش‌های متعددی برانگیخت. واشنگتن‌پست درباره این ترانه نوشت: «برخی به این امید که میزان انتقادات مردم در جریان مذاکرات هسته‌ای را بالا نگه دارند، در مقابل سفارت قدیم آمریکا در تهران از آهنگ جدید «مرگ بر آمریکا» رونمایی کردند. آن‌ها از روز شنبه در تدارک و برنامه‌ریزی برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی ضد آمریکایی در مقابل سفارت آمریکا بودند که یاد تسخیر سفارت در سال ۱۹۷۹ را زنده نگه دارند».

پاسخ موسیقی مردمی به بی ادبی های سیاسی
هنوز ضرباهنگ ترانه «مرگ بر آمریکا» در گوش مردم بود که دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در افتتاحیه جشنواره عمار از ترانه دیگری به نام «گزینه های روی میز» رونمایی کرد. خواننده این ترانه باز هم حامد زمانی بود. ترانه ای که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و با استقبالی گسترده تر از ترانه قبلی مواجه گردید و بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی نیز پخش شد. فضای جامعه ایران ماه ها بود متاثر از بی ادبی های سیاست مداران امریکا پیرامون موضوع هسته ای بود و ترانه که ترجمه حرف دل مردم ایران به زبان موسیقی بود به سرعت در بدنه اجتماعی جامعه ایران نفوذ کرد. از این به بعد بود که نام حامد زمانی بیش از پيش‌ بر سر زبان‌ها افتاد و اجراهای زنده ی او در بین مردم به خصوص در دهه فجر سال 92 به جزیی از مراسم های سیاسی و انقلابی در بسیاری از نقاط کشور تبدیل شد.

دیدار با رهبر انقلاب
حامد زمانی در مراسم تقدیر از وی که در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۲ در حسینیه نمایندگی ولی فقیه در ستاد کل سپاه برگزار شد، از دیدارش با رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: چندی پیش خدمت مقام معظم رهبری حضور یافتم؛ ایشان به بنده لطف داشتند و بنده را مورد تفقد قرار دادند. رهبر انقلاب در این دیدار راجع به ترانه «مرگ بر آمریکا» فرمودند که ترانه مرگ بر آمریکای شما، مرگ بر آمریکای سال ۹۲ بود. شنیدم که به این کار زیاد حمله کردند، بگذار حمله بکنند که اگر حمله نمی‌کردند باید عزا می‌گرفتید. شما هم دلسرد نشوید و یکی دیگر هم بسازید. من با توجه به تشویق مقام معظم رهبری، کار «گزینه‌های روی میز» را ساختم و دوباره به این بهانه خدمت ایشان رسیدم.

جایگاه حامد زمانی در موسیقی
«من صدای بی صداها هستم»، این جمله‌ای است که حامد زمانی در توصیف نقش خود در عرصه موسیقی بیان کرده است. به عقیده او، بخشی از افراد جامعه و عقاید و آرمان‌های آنها ــ که همان عقاید و ارزش‌های حامد زمانی هستند ــ در بسیاری از آثار موسیقایی موجود نادیده گرفته شده‌اند. در حالی که این قشر، بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند تاکنون از داشتن هنرمندی که در عرصه موسیقی و ترانه، بصورت صریح و بدون پرده‌پوشی به ارزش‌ها و دغدغه‌های فکری آنها بپردازد؛ محروم بوده اند.
وی موسیقی خود را ترویج‌دهنده گفتمان و ارزش‌های جهانی اسلام و انقلاب اسلامی دانسته و دامنه مخاطبان آثار خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران می‌داند و با ساختن ترانه‌هایی (که برخی از آنها به زبان عربی خوانده شده‌اند) مثل «مکر شیطان» و «قدس» به مضامین مبتلابه جامعه اسلامی و کلیه مستضعفان دنیا پرداخته است.

تعیین جایزه برای قتل یک خواننده مرتد و شروع تخریب ها
در پی انتشار ترانه توهین آمیز شاهین نجفی نسبت به امام هادی علیه السلام، حامد زمانی در صفحه فیسبوک خود برای قتل این خواننده فراری و مرتد، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه تعیین کرد. و بعد از آن ترانه «حضرت ماه» را برای امام هادی علیه السلام خواند.
ترانه های انقلابی او از یک طرف و موضع گیری های سیاسی و اعتقادی او از طرف دیگر موجب شد عده ای که این ترانه ها و موضع گیری ها را در تضاد با منافع خود می دیدند؛ شروع به حمله و تخریب گسترده او کنند.
حامد زمانی در گفتگویی با همشهری جوان دست به افشاگری از این حملات گسترده میزند: «مخالف که زیاد دارم. شاید برای هیچ خواننده ای اینقدر مخالفت و هجمه توهین نبوده و این در ذات کار من است. ذات کار رادیکال، سنگ زدن است و اگر محافظه کاری می کردم، شاید هیچ مخالفت و هجمه ای نبود! هیچ وقت فرار نکردم و این که من خودم می گویم خواننده سیاسی و ارزشی هستم نشان می دهد که ترسی ندارم. سر قضیه آن «رپر» خارج از کشور، بیش از پنج هزار کامنت و ایمیل تهدید و فحش داشتم و تلفن های عجیبی نیز می شد که خیلی از آنها حتی آن رپ خوان را نمی‌شناختند و صرفاً با موضع گیری من مشکل داشتند. گفتم سیاستی که ما داریم سیاست اهل بیت است. من فوق لیسانس علوم سیاسی دارم».

جوایز
جنس جوایز دریافت شده و تقدیرهایی که از او به عمل آمده نیز مانند ترانه های او، با فضای مرسوم موسیقی کشور متفاوت است. حامد زمانی در اولین کنگره بین‌المللی امام هادی (ع) با ترانه حضرت ماه برگزیده این جشنواره شناخته شد.. وی همچنین در اولین جشنواره موسیقی ضد آمریکایی طبس که در سفارت سابق ایالات متحده آمریکا در تهران برگزار شد با ترانه تحریم نفر برگزیده بخش ترانه شد. البته این ها علاوه بر تقدیرهایی است که خانواده های شهدا در مراسمات مختلف و به شکل های گوناگون از او داشته اند.

نظرات

    morteza
    جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳

    عشق است داداش حامد یگی از رویاهام اینه که یه روز بتونم باهاش بخونم

    مقداد
    پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳

    انشاءالله آلبومش زودتر بياد بيرون تا توزيعش رو سريع تر انجام بدم فعلا كه يه مقداري خودم رايت كردم و توزيع

    4
    چهارشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

    11 آبان رونمایی آهنگ مرگ بر آمریکا بود.
    بررسی کنید.
    من خودم اونجا بودم

    رضا
    پنج شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

    به قول آقای زمانی : «این پدیده‌ای که به اسم حامد زمانی مطرح شده است، دو ضلع دیگر هم دارد که اینها در واقع با هم خوب چفت شده‌اند، یکی مدیریت جسور و هوشمندی است که در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اهمیت ورود به این حوزه را درک کرد و دیگری قطعاً شعر خوب است، یعنی شعری که هم قوی است و هم خیلی نمک دارد و همه‌فهم است و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. آقای سیار، آقای عرفان‌پور و دوستان …»
    واقعا ازتون ممنونیم.

    شمران
    جمعه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

    خدا حفظشون کنه. ان شاالله روز به روز شاهد موفقیتای بیشترشون باشیم

    حیدری
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

    سلام علیکم ورحمت الله .ان شاالله این برادرعزیزمان درپناه امام زمان موفق وسربلن باشند

    IrAnI
    پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    بسیار عالی

    سینا
    شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    ماتشنه ی چنین شخصیتی بودیم

    بیا و.بخوان سیراب کن جبهه فرهنگی را

    چقدردشمن حمله کرد حالاوقت قدرت نمایی توست بتاز که ماباتوهستیم

    مرگ برامریکا

    محمد رضا
    پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

    با عرض سلام . باتشکر از شما موفق و سربلند باشید

    علی
    یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    من که منتظرم یه ترانه هم واسه رهبر بسازه،البته میدونم که کار واقعا سختیه،تو جامعه بعضی ها هستند که از اوردن نام رهبر هم متنفرن،خدا قوت برادر

    محمد رضا
    شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳

    حامد رو عشقه

    محمد رضا
    سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳

    کدوم پدیده ست ؟؟؟حامد یا تتلو ویاس و…. فقط حامد

    حسین
    یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳

    خدا حفظش کنه

    فاطمه
    دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

    سلام من با این فضا بیگانه ام فقط می تونم بگم واقعا خوش حالم یه همچین جوونایی تو کشورم هستن و فعالیت می کنن خدا حفظ شون کنه یا علی

    جلال
    سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    واقعا حامد عزيز “صداي بي صداهاست”. من با شنيدن بسياري از كارهايش گريه غرور و گريه شوق ميكنم. ما رو از غربت درآورد. خداوند روز به روز بر توفيقات و عزت اين برادر انقلابي بيفزايد و عاقبتش را به خير كند.

    فاطمه عاشق رهبر
    دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    بخوان بسیجی صدای تو صدای ماست…نحن صامدون

    hadiseh
    دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴

    کشورماازداشتن چنین جوونایی سربلنده .

    H.z
    دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    افتخارنسل من..باشجاعت بجنگ…تااخرین نفسمون پشتتیم ومث نامردای کشورمون تنهات نمیذاریم

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...