شگفتی‌ها و ظرافت‌های صدای سلیم موذن‌زاده در هر مداحی نیست
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵


حسین اسرافیلی:

شگفتی‌ها و ظرافت‌های صدای سلیم موذن‌زاده در هر مداحی نیست

حسین اسرافیلی در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده در حوزه هنری، گفت: صدای زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده صدای بسیار ویژه‌ای است و هر كسی نمی‌تواند این صدا را داشته باشد.

 

 

راه‌نوا- حسین اسرافیلی، شاعر عاشورایی و آیینی کشور، در گفت‌وگویی با بیان اینکه زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده از مداحان بزرگ و ماندگار کشور است، اظهار کرد: البته در حوزه مداحی و موسیقی خیلی صاحب‌نظر نیستم و صاحب‌نظران باید درباره آثار ایشان نظر بدهند. اما زمانی در جمع صاحب‌نظران این عرصه درباره موسیقی آذربایجان و باکو صحبت شد و از زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده نیز صحبت به میان آمد، صاحب نظران معتقد  بودند که ایشان توانمندی‌های زیادی در خوانش آثار دارند و اینکه در یک لحظه از صدای پایین به صدای بالا می روند و دوباره صدای پایین را اجرا می‌کنند، قابلیت شگفتی است و از دست بسیاری از مداحان و خوانندگان چنین کاری بر نمی‌آید.

 

وی ادامه داد: ایشان در موسیقی و مداحی توانمند بودند، موسیقی را می شناختند و مرحوم پدر و برادرشان نیز شناخت بسیار خوبی نسبت به موسیقی داشتند و این موضوع نشان می‌دهد این خانواده هم از صدای خوش برخوردار بودند و هم نسبت به موسیقی و ردیف‌ها و دستگاه‌های آوازی ایرانی شناخت خوبی داشتند.

 

اسرافیلی همچنین گفت: مرحوم سلیم موذن زاده در انتخاب اشعار برای مداحی خیلی وسواس نداشتند و بیشتر صدای زیبای ایشان و چگونگی اجرایشان ویژگی خاصی به کارشان داده است. گاهی برخی از آثار ایشان را گوش می‌دهم و می بینم شعرهای ضعیفی خوانده‌اند و با خود فکر می‌کردم که حیف است صاحب این صدا، چنین اشعاری را بخواند. البته صدا، صدای بسیار ویژه‌ای است و هر کسی نمی‌تواند این صدا را داشته باشد. شگفتی‌ها و ظرافت‌هایی که در صدایشان وجود داشت، از دست دیگران برنمی‌آید.

 

این شاعر آیینی با تاکید بر اینکه زبان آذری، زبان عاطفه و احساس است، عنوان کرد: حتی شعرهای عاشقانه و شعرهایی که با موضوع جوانمردی، غیرت و فتوت و … در این زبان سروده می‌شود، بر احساس انسان اثر می‌گذارد. در حوزه شعر آیینی و عاشورایی، وقتی زبان خود ویژگی عاطفی و احساسی دارد، اگر با موضوعی احساسی مانند عاشورا گره بخورد، قطعا تاثیراتش چند برابر می‌شود. اگر در هیئت‌های آذری وارد شوید، نیازی نیست خودتان زبان آذری بدانید؛ بلکه عواطف و احساسات مداح و مخاطبان، شما را نیز متوجه شعر می‌کند و بر روح و جانتان اثر می‌گذارد.

 

آیین پاسداشت زنده‌یاد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) ساعت ۱۸، دوشنبه ۲۰ دی‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

 

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند در زمان یاد شده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...