شهرستان ادب برای من یادآور تشکل‌های ادبی دهۀ شصت است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵


یادداشتی از محمد کاظم کاظمی:

شهرستان ادب برای من یادآور تشکل‌های ادبی دهۀ شصت است

شهرستان ادب برای من یادآور تشکل‌های ادبی دهۀ شصت است، آن زمان که با وقوع انقلاب اسلامی خون تازه‌ای در رگ‌های شعر فارسی دمیده شده بود؛ جمعی از جوانان پویا و باانگیزه به میدان آمده بودند و با یک سعی بسیجی‌وار، در صدد راه‌اندازی جریان‌های ادبی، انتشار آثار و پرورش جوان‌ها بودند.

 

 

 

 

۱۳۹۴۰۱۱۱۱۲۴۳۳۲۷۰۷۵۰۲۱۰۱۴راه‌نوا- شهرستان ادب برای من یادآور تشکل‌های ادبی دهۀ شصت است، آن زمان که با وقوع انقلاب اسلامی خون تازه‌ای در رگ‌های شعر فارسی دمیده شده بود؛ جمعی از جوانان پویا و باانگیزه به میدان آمده بودند و با یک سعی بسیجی‌وار، در صدد راه‌اندازی جریان‌های ادبی، انتشار آثار و پرورش جوان‌ها بودند.

 

این طبیعتِ همه جریان‌ها و همه نهادهاست که کم کم به مسیر اداری می‌افتند، درگیر مقررات معمول می‌شوند و در واقع شاعران و نویسندگان آن‌ها به کارمندهایی بدل می‌شوند. در سال‌های اخیر چنین رخوتی در تشکل‌ها و نهادهای ادبی حس می‌شد، در حالی که جوان‌های بسیاری در جای جای این سرزمین سر برکرده بودند و با همان انگیزه و نشاط، در پی یافتن کانونی برای تجمع و فعالیت بودند.

 

از سویی دیگر با تحولات سیاسی اواخر دهۀ هشتاد، نوعی صف‌بندی سیاسی و حتی فکری در کشور بروز کرده بود که البته پیش از آن هم وجود داشت، ولی به این حدّ برجستگی و تبارز نرسیده بود. این تب و تاب و حتی گاه التهاب سیاسی هم جوان‌هایی را با جدیت بیش از پیش به میدان آورده بود.

 

این فضا ایجاب می‌کرد که این جوان‌ها گرد هم آیند، به هم وصل شوند و یک جریان جوان، پرتحرک و باانگیزه در شعر ایجاد کنند. شهرستان ادب حاصل این فضاست. ما در گردانندگان آن، سیمای شاعران جوان دهۀ شصت را می‌بینیم.

 

در ایجاد یک جریان ادبی نیرومند، چند چیز بسیار ضروری است: انگیزه، نشاط، آگاهی و تشکل. این گروه از این جهت که مقید به یک سلسله ارزش‌هایند و آن ارزش‌ها را مورد تهاجم می‌یابند، انگیزۀ دفاعی کافی دارند. چون جوان‌اند، نشاط و پویایی دارند. چون تجربه‌های نسل‌های قبل را با خود دارند صاحب آگاهی‌اند و چون بعضی آدم‌های تشکیلاتی همراه خود داشته‌اند، توانسته‌اند این تشکل را ایجاد کنند، تشکلی به نام «شهرستان ادب».

 

به نظر من شهرستان ادب تا کنون به تناسب امکانات محدودی که در اختیار آن بوده، بسیار موفق بوده است. اردوهای پرورشی آن، یادآور اردوهای دانش‌آموزی دهۀ شصت و هفتاد است. حلقه‌های ادبی آفتابگردان‌ها در چند شهر کشور فعال شده است و در حوزۀ انتشار کتاب هم کارهای ارزشمندی کرده‌اند. بگذریم از حضور فعالشان در دنیای مجازی.

 

اما آیندۀ شهرستان ادب چه خواهد بود؟ من گمان می‌کنم که حداقل برای یک نسل، این‌ها پیشگامان ادبیات در جریان انقلاب اسلامی خواهند بود. البته می‌توان احتمال داد که در آینده، همان رکودی که دامنگیر دیگر تشکل‌های ادبی و هنری شد دامنگیر شهرستان ادب نیز بشود، که به نظر من راه پیشگیری از آن، همین است که متولیان شهرستان، به شدت بکوشند که از جانبی اینجا را از تبدیل شدن به «اداره» حفظ کنند.

 

 

 

 

 

 

منبع: خراسان

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...