شعر سرود ملی از کیست؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳


ماجرای تهیه شدن سرود ملی از زبان شاعر

شعر سرود ملی از کیست؟

سرود ملی یکی از نمادهای انقلاب اسلامی است که در دهه ۷۰ با حضور بهترین‌ها در حوزه شعر و موسیقی تنظیم و ارائه شد. سرودی که جایگزین سروده استاد ابوالقاسم حالت شد و تا امروز با افتخار در مجامع عمومی و بین‌المللی طنین‌انداز است.

 

 

 

13850_634890978911406250_lراه‌نوا- سرود ملی یکی از نمادهای انقلاب اسلامی است که در دهه ۷۰ با حضور بهترین‌ها در حوزه شعر و موسیقی تنظیم و ارائه شد. سرودی که جایگزین سروده استاد ابوالقاسم حالت شد و تا امروز با افتخار در مجامع عمومی و بین‌المللی طنین‌انداز است.

 

 سرود ملی یکی از وجوه فرهنگ انقلاب اسلامی است. شاید برای بسیاری این پرسش باشد، که چه کسی سرودن این شعر را برعهده داشته است. زنده‌یاد مشفق کاشانی در کتاب «خلوت انس» که نتیجه مکاتبات برخی از شاعران با وی است، درباره این سرود توضیح داده و شاعر آن را ساعد باقری دانسته و می‌نویسد: «از بین تعداد زیادی آهنگ که توسط آهنگ‌سازان مشهور آماده شد، تنها آهنگ استاد فرزانه دکتر ریاحی که اجرای آن 59 ثانیه وقت می‌گیرد مورد تصویب قرار گرفت. سپس از میان ده دوازده شعری که توسط شاعران شورای عالی شعر صداوسیما بر اساس ملودی مورد بحث سروده شده بود، «سرود ساعد باقری» به اتفاق آراء انتخاب و با تغییراتی جزئی آماده اجرا گردید.

 

وی در ادامه این مطلب که پیش‌تر در یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود، ادامه داد: من این مطلب را بدان جهت نوشتم که خود باقری عزیز با سعه صدری که دارد هیچگاه تا امروز بدین مهم اشاره نکرده است، ارباب فضل و بصیرت به خصوص کسانی که دستی در سرودن، سرود و ترانه و تصنیف دارند، می‌دانند گنجانیدن سرفصل‌های انقلاب در آهنگی 59 ثانیه‌ای تا چه حد توانایی می‌خواهد که باید گفت سرودن چنین سرود زیبایی در یک کلام کاری است کارستان.

 

سرود ملی به روایت شاعر

اما خود شاعر چندی پیش در برنامه «لبخند شمس» که در خوی با حضور شاعران برگزار شده بود و از رسانه ملی پخش شده بود، درباره چگونگی تنظیم سرود ملی گفت: پیش‌تر از من، استاد مشفق کاشانی در کتابشان این موضوع را توضیح داده بودند. داستان این بود که ملودی شعر جمهوری اسلامی را در اختیار دوستان شاعر قرار داده بودند تا براساس آن دوستان شاعر چند شعر بگویند. ماجرا برای سال 70 بود که من در آن هنگام 31 سال داشتم. در آن جلسه نهایی که داشت آثار بررسی می‌شد، هر بند که پخش می‌شد، دوستان سروده‌های خود را می‌خواندند. 11 معیار قائل شده بودند که باید در سرود ملی لحاظ می‌شد. سرود ملی پیشین از استاد ابوالقاسم حالت بود که به دلیل طولانی بودن گاه در مجامع جهانی به صورت کامل اجرا نمی‌شد و به نوعی شاید بی‌احترامی تلقی می‌شد.

 

وی ادامه داد: وضع اولیه‌ این سرود حدود 59 ثانیه بود که بعد تبدیل به 65 ثانیه شد. 11 معیار داشت که من یک‌بار به دوستان گفتم که در 59 ثانیه این 11 معیار در این مدت کوتاه اگر به نثر بخوانیم، جا نمی‌شود. البته این 11 معیار به جا و به حق بود و جزء شعائر ملی و دینی ما شمرده می‌شد. این جلسه با حضور تعدادی از شعرای بزرگ مانند استاد محمود شاهرخی، استاد مشفق، سپیده کاشانی، مرحوم اوستا و چند تن از دوستان برگزار شد. هر کدام از دوستان شاعر قسمت‌های مربوط به خودشان را می‌خواندند. بند به بند خوانده می‌شد و تصمیم می‌گرفتند که برای هر بند این ملودی باشد یا خیر. من هم دو کار عرضه کردم که در نهایت این سعادت من بود که همه این قسمت‌های انتخاب شده از دو شعر سروده شده من انتخاب شود.

 

باقری در ادامه به تغییرات لحاظ شده در سرود ملی اشاره کرد و یادآور شد: تنها یک‌تغییر در این شعر ایجاد شد و آن این بود که جایی برای کلمات «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در ملودی اولیه نبود و به عبارتی ملودی فضایش برای حضور این واژگان تنگ بود. استاد اوستا به همین دلیل پیشنهاد دادند که در کنار «پیامت ای امام …» این بخش استقلال را اضافه کنیم که این پیشنهاد مورد پذیرش ریاحی، آهنگ‌ساز سرود ملی، قرار گرفت و در نهایت با تغییر کوچک ملودی این بخش اضافه شد. یک تغییر دیگر را نیز استاد اوستا اعمال کردند که مربوط می‌شد به آن بخش «بهمن شور ایمان ماست». استاد اوستا گفتند که بهتر است به جای «شور ایمان» از «فرّ ایمان» استفاده کنیم که در حقیقت با این پیشنهاد سخن را از زمین به آسمان بردند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...