شعرای آئینی و هیاتی باید کار خور را جدی بگیرند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳


گفتگو با «محمدمهدی سیار»

شعرای آئینی و هیاتی باید کار خور را جدی بگیرند

این شاعر انقلابی در زمینه آسیب شناسی شعرای آئینی و راه‌های موفقیت بیشتر شعرا گفت: من آسیب شناسی بلد نیستم ولی به هرحال پیشنهادی که می شود کرد، این است هر کسی در هر حوزه ای که فعالیت می کند اولا کار خودش را جدی بگیرد، حتی اگر مخاطب بسیار اندکی دارد و هر کسی سعی کند دامنه اطلاعات خود را در زمینه تخصصی خودش بالا ببرد.

 

 

 

 

13910512000414_PhotoL1راه‌نوا- محمد مهدی سیار، شاعر، ترانه سرا و مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای فلسفه می باشد. ” بی خوابی عمیق”، ” حق السکوت” و ” رودخوانی” از آثار این شاعر جوان و انقلابی است. او برای کتاب ” حق السکوت” ، جایزه کتاب سال 1389 را از آن خود کرده است. سیار در این گفتگو به ویژگی‌های شعرهای آئینی و هیأتی پرداخته و تاکید بر پیوند هرچه بیشتر شعرا و مدیجه‌سراهای هیأت ها دارد.

 

سیار از استقبال خوب مخاطبین از آخرین کتاب خود گفت: الحمدلله استقبال خوبی از طرف مردم شد، هم از طرف عموم مخاطبان وعلاقه مندان به ادبیات و هم از طرف اساتید، شعرا، اهل ادب، دوستان شاعر و منتقدان و بازخورد راضی کننده ای از این اثر به من رسید و خدارا شکر می کنم که این مجموعه، جای خود را در بین مخاطبین باز کرده است.

 

همه کسانی که در حوزه هیات و عزاداری وارد می شوند، از یک توفیق الهی بهره مند بوده اند

این شاعر انقلابی در زمینه آسیب شناسی شعرای آئینی و راه‌های موفقیت بیشتر شعرا گفت: من آسیب شناسی بلد نیستم ولی به هرحال پیشنهادی که می شود کرد، این است هر کسی در هر حوزه ای که فعالیت می کند اولا کار خودش را جدی بگیرد، حتی اگر مخاطب بسیار اندکی دارد و هر کسی سعی کند دامنه اطلاعات خود را در زمینه تخصصی خودش بالا ببرد.

 

به نظر من همه کسانی که در حوزه هیات و عزاداری وارد می شوند، از یک توفیق الهی بهره مند بوده اند و هر کسی به اندازه ظرفیت خود از این توفیق و درگاه استفاده می کند و فکر می کنم هر کدام از ما اگر ظرفیت کسب توفیق خود را بیشتر کنیم، کیفیت کار همه ما رشد خواهد کرد البته جدیت در کار هم خیلی مهم است و هر چه قدر سهل انگاری و کم کاری در کار کمتر باشد، قاعدتا به موفقیت بیشتری نائل می شویم.

 

در ضمن علاوه براینکه مداحی برای اهل بیت، یک کار آئینی، دینی است، یک کار هنری و ادبی نیز محسوب می گردد و روی همین حساب جنبه های هنری و ادبی کار را باید هرچه بیشتر گسترش دهیم. البته جنبه های دینی هم بسیار مهم است و این دو باید در تلفیقی از همدیگر قرار بگیرند یعنی هم باید مطالعات دینی و شناخت ما از ابعاد تاریخی و اعتقادی اهل بیت هر چه بیشتر و عمیق تر گردد، همچنین تمرین و هم جواری با اساتید مجرب و درس گرفتن از آنها، محک زدن و نقد کردن آثار ادبیمان نیز به موفقیت کار کمک می کند. هیچ شعری حتی اگر با موضوع اهل بیت باشد، بی نیاز از نقد نیست. باید بگذاریم این شعرها نقد شوند، اساتید درباره آنها نظر دهند و اول ذائقه خودمان را بالا ببریم و در پی آن ذائقه و سلیقه مخاطب، رشد پیدا می کند.

 

 

شعرای آئینی و هیاتی باید کار خور را جدی بگیرند

شاعر کتاب رودخوانی در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته و در زمان اهل بیت، کار شعرا از برجستگی بیشتری برخوردار بوده و آنها با حضور به محضر اهل بیت به شعر سرایی می پرداختند ولی به مرور زمان، آنها کم کم به پشت پرده رفتند و حضور کم رنگ تری در هیات ها پیدا کردند؛ جواب داد: البته این نهضت شروع شده یعنی حضور شعرا در جلسات مداحی دارد بیشتر می شود ولی به هر حال فکر می کنم آن نحوه اجرا  هم یک کار هنری دیگری است که در واقع شعر را با موسیقی و حتی با رگه هایی از تئاتر همراه می کند و با یک نفس، صدا، ملودی و اجرای خوب تلفیق می شود و سطح تازه ای از ارتباط مخاطب با شعر را بوجود می آورد و این هم مهم است و اشکالی در آن نیست ولی خب باید همه ابعاد کار با یکدیگر رشد کنند یعنی شعر و ملودی خوب در کنار اجرا و صدای خوب می تواند موثر باشد.

 

البته شعرای آئینی و هیاتی هم باید کار خور را جدی بگیرند و صرفا خود را به عنوان بخش کم رنگی از عزاداری نبینند و مداحان نیز اگر شوق و ذوق ادبی دارند، ولی تسلط کاملی بر فنون ادبی ندارند، به شعرا رجوع کنند چون آفتی که در برخی از مدیحه‌سراها وجود دارد این است که با وجود ذوق شعری خوب، در متعالی کردن آن کار نکرده اند و باعث می شود که با همین ذوق اندک، کار خودشان را به اصطلاح راه بیاندازند و به شعرا و اهل فن رجوع نکنند. و باید پیوند بین جامعه شعرا و مدیحه‌سراها هرچه بیشتر گسترش پیدا کند تا شاهد کیفیت هرچه بیشتر آثار باشیم.

 

همت اصلی من فقط بر روی شعر است

سیار در پاسخ به فعالیت های گسترده خود در زمینه سرودن شعر برای خواننده ها و مدیحه‌سراها افزود: همت اصلی من فقط بر روی شعر است، شعری که در کتاب چاپ می شود و مخاطب بدون موسیقی و ملودی باید آنرا بخواند و حالا این شعر می تواند در عرصه ها و قالب های مختلف هنری پیوند بخورد. در وادی اهل بیت این کار، چیزی جز توفیق نیست و در حوزه موسیقی نیز البته باید با یک زمان سنجی و مخاطب شناسی و احتیاط و دقت فراوانی پیش رفت و خیلی آدم پرکاری در سایر عرصه ها نیستم و سعی کرده ام با یک احتیاط زیادی کار را جلو ببرم تا هیچ کدام از این جهات به هم خدشه ای وارد نکند ضمن اینکه همه اینها ذیل یک هدف جمع می شود و سعی کردم همه کارهایی را چه در وادی شعر اهل بیت و هیات و چه موسیقی، در راستای اعتقادات و دغدغه های خودم انجام دهم.

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...