شاعران درباره حضرت معصومه بیشتر بخوانند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵


محمدجواد شرافت:

شاعران درباره حضرت معصومه بیشتر بخوانند

یك شاعر آیینی در آستانه سالروز درگذشت حضرت معصومه (س) گفت: اتفاقاتی كه پیرامون حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم رخ داده كه یكی از آن‌ها، وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و اعتراضات مردم بر ضد رژیم شاه بوده است، می‌تواند دست‌مایه آثار ادبی بسیاری باشد.

 

 

راه‌نوا- محمدجواد شرافت، شاعر آیینی کشور، در گفت‌وگویی با بیان اینکه در میان امامزاده های واجب التعظیم، حضرت معصومه (س) و حضرت ابالفضل العباس (ع) شان و جایگاه ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: حضرت معصومه (س) از بانوان اهل بیت (ع) هستند و این برای جامعه بانوان ما به لحاظ الگوپذیری قابل توجه است. اگر چه آقایان هم باید به سیره آن حضرت رجوع کنند.

 

وی ادامه داد: شاعرانی که گره خوردگی دلی با مضامین آیینی دارند، به موضوعاتی همچون زندگی حضرت فاطمه معصومه و حضور با برکتشان در شهر قم و عالم پروری که در سایه حضور ایشان در قم اتفاق افتاده توجه می‌کنند. فضائل فراوانی از چند معصوم راجع به حضرت معصومه (س) نقل شده و این احادیث دست مایه آثار شاعران در این زمینه شده است.

 

شرافت همچنین با تاکید بر اینکه اتفاقی که در شعر رضوی ما رخ داده درباره حضرت معصومه (س) نیز مشاهده می‌شود، تصریح کرد: وجود حرم مبارک ایشان در ایران، ما را از فضائل حضرت دور کرده و اشعارمان به جای آنکه به فضائل و مناقب آن معصوم بپردازند، به وصف زیارت ایشان منتهی می‌شوند. شاعران و ادبای کشورمان، به ویژه جوان‌ترها، باید راجع به حضرت معصومه(س) و امام‌زادگانی همچون ایشان بیشتر مطالعه کنند.

 

این شاعر کشور افزود: چند سال قبل، کتابی با عنوان «سایه سار بیت النور» از شاعران جوان استان قم گردآوری کردم. «بیت النور» مکانی است که حضرت معصومه ۱۷ روز در این مکان مقدس اسکان داشتند. این مجموعه جزو مجموعه‌های برگزیده تولیدات مراکز استانی حوزه هنری شناخته شد و علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه این اثر، با اشعار مرتبط با ایشان آشنا شوند.

 

شرافت اظهار داشت: در منابع فکری و آثار معرفتی، کتاب قابلی ندیده‌ام که به شکل مفصل به زندگی حضرت معصومه(س) پرداخته باشد. البته این گونه نیست که اثری درباره حضرت معصومه(س) وجود نداشته باشد. اگر شاعران و ادبا در روایاتی که از حضرات معصومین و یا متن زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه که از معصوم نقل شده و فضائل حضرت را بیان می‌کند تامل کنند، می‌توانند به آثار عمیقی دست پیدا کنند. همچنین اتفاقاتی که پیرامون حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم رخ داده که یکی از آن‌ها، وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و اعتراضات مردم بر ضد رژیم شاه بوده است، می‌تواند دست‌مایه آثار ادبی بسیاری باشد.

 

این شاعر آیینی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر آثار خوب و شنیدنی درباره حضرت معصومه(س) خلق شده است، گفت: اگر شاعران جوان به نکات ظریف زندگی حضرت معصومه(س) دقت کنند و تنها از فضای آیینه و ایوان و گلدسته نگویند، اشعارشان مطرح تر و گیراتر می‌شود.

 

حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر موسی بن جعفر (هفتمین امام شیعه) است. وی از شخصیت‌های مورد احترام شیعیان و مسلمانان و آرامگاهش در شهر قم است.

 

حضرت معصومه (س) تنها هفده روز در قم زنده ماند و در سن ۲۸ سالگی، در حالی که هنوز ازدواج نکرده بود، وفات یافت. پیکر ایشان را در جایی که آن زمان به باغ بابلان مشهور بود به خاک سپردند که هم اکنون زیارتگاهی باشکوه مشهور به حرم حضرت معصومه(س) است.

 

 

 

 

منبع: حوزه هنری

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...