سه آهنگساز جهانی تجلیل می‌شوند
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴


در اختتامیه جشنواره «پیامبر مهربانی»

سه آهنگساز جهانی تجلیل می‌شوند

نخستین جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» در فرهنگسراهای تهران در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه همزمان با شب میلاد با سعادت پیامبر اعظم(ص) و با تجلیل از «لوریس چکناواریان»، «موریس ژار» و «ای. ‌آر. رحمان» در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

 

 

 

 

1949506راه‌نوا- نخستین جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» از جمعه چهارم دی‌ماه با حضور 16 گروه موسیقی از 8 استان ایران و 7 کشور مسلمان به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسراهای تهران در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه همزمان با شب میلاد با سعادت پیامبر اعظم(ص)، دوشنبه هفتم دی ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

 

تجلیل از خالق سمفونی «رسول عشق و امید»

در این مراسم از «لوریس چکناواریان» آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی کشورمان که بیش از 75 اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، آثاری برای گروه کر و بیش از 45 موسیقی فیلم ساخته، تقدیر می‌شود.

 

چکناواریان خالق سمفونی «رسول عشق و امید» است که جلوه‌ای ماندگار از حضور توامان هنرمندان مسیحی و مسلمان در منقبت پیامبران الهی و جلوه‌ای از اشتراکات ادیان الهی است.

 

از جمله‌ آثار او می‌توان به اپرای پردیس و پریسا، اپرای رستم و سهراب، باله سیمرغ، آهنگ نور و صدا، توکاتا و فوگ برای ارکستر زهی کنسرتو پیانو، سمفونی پرسپولیس و پوئم سمفونی کوروش اشاره کرد.

 

تقدیر از آهنگساز محمد (ص) و رونمایی از آلبوم پیامبر مهربانی

همچنین در این مراسم آلبوم موسیقی «پیامبر مهربانی» در 38 قطعه و 4 لوح فشرده رونمایی می‌شود. این آلبوم، کار مشترکی است از 50 نوازنده از 4 کشور جهان که در مدح حضرت محمد (ص) ساخته شده و در این آلبوم هنرمندان شناخته شده‌ای از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، هندوستان حضور دارند.

 

بخش دیگر مراسم نیز تقدیر از آهنگساز فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی است. «ای. ‌آر. رحمان» خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، تهیه‌کننده موسیقی، کارگردان موسیقی، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر که در جوانی از آیین هندوییسم به دین اسلام گروید و نام خود را به «الله راخا رحمان» به معنی در امان خدا تغییر داد، تقدیر خواهد شد. او پس از 10 سال فعالیت مداوم در صنعت فیلمسازی هند و جهان در زمره پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار گرفت.‌ ای. آر. رحمان برنده جوایز بسیاری از جمله سیزده جوایز فیلم فیر، چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. او همچنین خالق موسیقی متن فیلم «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی است.

 

اجرای قطعه موسیقیایی «پیامبر مهربانی» توسط تمامی گروه‌های شرکت کننده نیز از دیگر ویژه برنامه‌های اختتامیه است. این قطعه توسط 80 نوازنده از 8 کشور جهان اجرا می‌شود. هنرمندانی از کشورهای مراکش، افغانستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و ایران این اثر را به طور مشترک اجرا می‌کنند.

 

نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی همزمان با هفته وحدت، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور هنرمندانی از 8 کشور در فرهنگسراهای پایتخت در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه آن ساعت 18 روز دوشنبه نهم دی ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این آیین می‌توانند به انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...