سلطان پاپ جهان چگونه مسلمان شد؟
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۰۴ فروردین ۱۳۹۴


سلطان پاپ جهان چگونه مسلمان شد؟

وقتی «کت‌استیونس» به قرآن روی آورد و «یوسف اسلام» شد
نام يوسف اسلام (كت استيونس) تداعي‌گر موسيقي براي صلح است. ۳۵ سال پيش كه به اسلام گرويد، براي پاسداشت صلح از راه موسيقي جنگيد. نه ديپورت شدنش از خاك آمريكا در سال ۲۰۰۴ او را خسته كرد و نه انواع و اقسام اهانت‌ها و تحريم‌هايي كه طي بيش از سه دهه متوجه او بوده است. او به گفته خود، تاوان مسلمان بودن را در دنياي قبل و بعد از ۱۱ سپتامبر به طور كامل پرداخته و همچنان عقيده دارد اسلام، دين ترور و وحشت نيست؛ از همين‌روست كه آلبومش را آغشته به رايحه معطر گل‌محمدي مي‌كند تا مخاطب، بوي راستين اسلام را استشمام كند.

 

 

 

 

 

 

cat-stevens-pop-starراه‌نوا / محمدحسین بارونقی- نام يوسف اسلام (كت استيونس) تداعي‌گر موسيقي براي صلح است. ۳۵ سال پيش كه به اسلام گرويد، براي پاسداشت صلح از راه موسيقي جنگيد. نه ديپورت شدنش از خاك آمريكا در سال ۲۰۰۴ او را خسته كرد و نه انواع و اقسام اهانت‌ها و تحريم‌هايي كه طي بيش از سه دهه متوجه او بوده است. او به گفته خود، تاوان مسلمان بودن را در دنياي قبل و بعد از ۱۱ سپتامبر به طور كامل پرداخته و همچنان عقيده دارد اسلام، دين ترور و وحشت نيست؛ از همين‌روست كه آلبومش را آغشته به رايحه معطر گل‌محمدي مي‌كند تا مخاطب، بوي راستين اسلام را استشمام كند.

 

اين خواننده پاپ راك كه از اواخر دهه ۷۰ ميلادي، مسلمان شده و نامش را از كت استيونس به يوسف اسلام تغيير داده، از اواخر دهه ۶۰ تاكنون نزديك به ۶۰ ميليون آلبوم در سراسر دنيا به فروش رسانده.

 

در ادامه نگاهی کوتاه به زندگی و مراحل تغییر کت استیونس معروف، به یوسف اسلام را با یکدیگر می‌خوانیم.

 

 

مدت‌ها پیش در اوایل دوران سردگمی و گیجی جامعه‌ی انگلستان زمانی که «بیتل‌ها» هنوز دلخوش و خندان قهقه می‌زدند، و اهل تحقیق هنوز در جستجو و مطالعه‌ی آمال ذهنی خود بودند، جوان نوازنده‌ی خارق‌العاده‌ای با قلب و ذهنی پر از صداهای جدید پا به عرصه‌ی موسیقی گذاشت.

 

او و خانواده‌اش یونانی‌الاصل بودند بنابراین موسیقی‌ای که در خانه‌ی آن‌ها شنیده می‌شد و او با آن بزرگ می‌شد، موسیقی کشوری کهن متفکر و هوشمند بود. موسیقی‌ای پربار، سرشار از عواطف، شادی و اندوه و لذت و درد، موسیقی‌ای که حکم معلم و آموزگاری بسیار خوب را داشت و آن پسر، هم خوب یاد می‌گرفت و هم شاگرد خوبی بود. وقتی بزرگ شد شروع به نوشتن آهنگ‌های خودش کرد. بسیار موفق بود و از مدت‌ها پیش، توجه مردی که راه و رسم به شهرت رساندن افراد را خوب بلد بود، به خود جلب کرد. آن پسر فقط باهوش و با استعداد نبود بلکه خیلی خوش‌چهره هم بود و در نتیجه طولی نکشید که آوازه و آوازش از این سر کشور تا آن سر کشور پیچید.بسیاری از مردم ترانه‌هایش را و مجلاتی را که عکس او را چاپ می‌کردند، می‌خریدند.

 

یوسف اسلام می‌گوید: «من گذشته و جوانی بسیار عجیب و شگفت‌انگیزی داشتم. در بخش غربی لندن به دنیا آمدم و با وجودی که آموزش اولیه‌ام سخت کاتولیکی بود، و مدرسه کاتولیکی که در آن می‌رفتم در محله‌ی دِروری یعنی مرکز فعالیت‌های تئاتری بود، شاید تعجب آور نباشد که عوالم و دنیای سرگرم کننده و تفریحی را همیشه مد نظر داشتم. با محیط کوچه و خیابان آشنا بودم و خیلی هم چابک بودم. همین عوامل باعث شد تا در 18 سالگی به موفقیت دست یابم.»

 

61BLS2WyI4L

 

پی 10 سال موفقیت پی‌درپی در اجرا و ضبط و تولید موسیقی و با اجرای شاهکارهای به یاد ماندنی مانند «دنیای بی‌رحم»( جزو 10 ترانه‌ی برتر بریتانیا)، «صبح طلوع کرد» و «سایه‌‌‌‌ی مهتاب»(جزو 40 ترانه‌ی برتر آمریکا و بریتانیا)، او با نام کت‌استیونس معروف شد و به سقف فروش 25 میلیونی فروش صفحات در تمام دنیا دست یافت. ولی در خلال این موفقیت‌ها و سابقه‌ی درخشان، هیچگاه از جستجو برای صلح و دستبابی به اعماق حقیقت دست برنداشت.

 

ترانه‌های «اولین زخم کاری‌ترین زخم»، «من سگم را دوست دارم»، «قصد دارم اسلحه‌ای دست و پا کنم » و « این محبوب من است که می‌آید» نمونه‌هایی بارز و روشنی از توانایی‌های وسیعی بود که این هنرمند می‌توانست از خود نشان دهد. تا اینکه سرانجام در سال1967 ترانه‌ی «ماتیو و پسران» موفقیت بسیار زیادی در هر دوسوی اقیانوس اطلس به دست آورد و گوش‌ها و چشم‌های زیادی را به خلاقیت این مرد جوان جلب کرد.

 

دیگر بسیار مشهور شده بود. در شغل جدیدش بسیار زحمت ‌کشید، بسیار سفر کرد، در برنامه‌های زیادی شرکت کرد و برای مردم جاهای دیگر نیز ترانه‌هایی ساخت که بسیار معروف شدند. ولی خود او در تمام این مدت غمگین و غمگین‌تر می‌شد. ترانه‌هایی که مردم از او درخواست می‌کردند آنهایی نبودند که خود او دوست داشته باشد. او مشغول نوشتن ترانه‌های دیگری بود، ترانه‌هایی بسیار بهتر از ترانه‌هایی که به خاطر آن‌ها مشهور شده بود. سعی می‌کرد آنطور که می‌خواهد ذهنیت مخاطبانش را عوض کند ولی افرادی که شهرت و امکانات او را رقم می‌زدند و کنترل می‌کردند، نمی‌خواستند او این ترانه‌ها را بخواند.

 

بالاخره مریض شد. وقتی به پزشک مراجعه کرد، پزشک به او توصیه کرد که باید سه ماه بستری شود و در این سه ماه که در بیمارستان بود توانست در مورد خودش و زندگیش به طور جدی فکر کند. چیزی را که در درونش بود دوست نداشت و نمی‌پسندید. تصمیم گرفت که رابطه‌اش را با گذشته به طور کامل قطع کند.

 

yusuf-islam-cat-stevens--57

 

بیش از یک سال دست از کار کشید ولی روی شعرها و نوشته‌های جدیدش متمرکز شد. پول و ثروتی که از شهرتش به دست آورده بود، آنقدر بود که با آن راحت و آزاد باشد. آرام آرام آنچه را که حس می‌کرد واقعیت وجودیش است به عرصه آورد. در نهایت وقتی اطمینان پیدا کرد که آمادگیش را دارد، با کمک چند دوست و مردم که با او همدردی می‌کردند، به استدیو رفت و در مدت یک ماه مجموعه‌ای از ترانه‌های جدیدش را ضبط کرد.

 

او ابتدا با دریافت یک قرآن از برادرش با اسلام آشنا شد و در سال 1977(یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران) به این دین گروید و حقانیت آن را پذیرفت و اکنون نیز یکی از اعضای فعال انجمن مسلمانان بریتانیاست. کت استیونس در 23 دسامبر 1977 رسما مسلمان شد و نامش را به یوسف اسلام تغییر داد. او می‌گوید: «آلبوم زندگی آخرین پیامبر» مهمترین اثری است که تاکنون اجرا کرده‌ام. من مثل بسیاری از مردمی که در غرب تربیت شده‌اند، فقط جنبه‌ی منفی اسلام و تمدن آن را یاد گرفته‌ام و هیچگاه چیزی از تاریخ واقعی آن یا اساس اعتقادات آن را به من نیاموختند. زمانی که متوجه شدم بسیاری از مردم مسایل مهم و اصلی زندگی حضرت محمد(ص) را نمی‌دانند، علاقه‌مند شدم لوح فشرده‌ی زندگینامه‌ی او را تهیه کنم. امیدوارم همان طور که برای من بوده، مردم نیز از آشنایی و درک آموزش‌های آن حضرت بهره‌مند شوند و استفاده کنند.

 

آلبوم «زندگی آخرین پیامبر» یک لوح فشره و یک کاست 66 دقیقه‌ای شامل آیات قرائت شده‌ی خاطره‌انگیزی از قرآن است. مجموعه‌ای بسیار سرگرم کننده و جذاب. او در قسمت «طلع البدر علینا» از طبل و همسرایی کودکان اردنی استفاده کرده است. همراه این آلبوم یک کتابچه‌ی 40 صفحه‌ای وجود دارد که متن کامل زندگینامه‌ی حضرت محمد (ص) را دربرمی‌گیرد.

 

 با این حال یازدهمین و آخرین آلبوم خود را با نام «بازگشت به زمین» در دسامبر 1987 عرضه کرد که فروش معتدلی داشت. با این شرایط، یوسف اسلام از بازار موسیقی پاپ کناره گرفت، با فردی که در نظر گرفته بود ازدواج کرد و ماحصل این ازدواج پنج فرزند بود. تمام دارایی‌اش را به حراج گذاشت و یک مدرسه‌ی اسلامی در حوالی لندن تاسیس کرد. تا ده سال صدایی از او شنیده نشد، تا اواخر 1980 که با حمایت از «حکم مرگ» (که آیت‌الله خمینی علیه سلمان رشدی به خاطر نوشتن کتاب آیات شیطانی صادر کرد) هوادارانش را مبهوت ساخت. در نتیجه‌ی آن بعضی از ایستگاه‌های راک/کلاسیک پخش آثارش را متوفق کردند و ده‌ها هزار دیوانه، ترانه‌ی «قطار صلح» را از آلبوم «در فبیله‌ی من» درآوردند.

 

 

cat_stevens_2003_11_27

 

ولی با این حال موسیقی او همچنان محبوب باقی ماند. به طور مثال آلبوم گلچین بهترین‌های کت استیونس در سال 1990 به قله‌ی پنج آلبوم اول انگلستان رسید. در بهار 2000 آلبوم دیگری با همین عنوان در آمریکا وارد فهرست آثار شد. به طوری که باعث شد او با نام یوسف اسلام یک دوره مسافرت تبلیغاتی در ارتباط با انتشار «آلبوم‌های کت استیونس با اجرای جدید» را شروع کند.  

 

یوسف اسلام در نوامبر ۱۹۹۹ آلبوم «الف از آن الله است» را تولید کرد. و درسال ۲۰۰۴ آلبوم «می‌نگرم، می‌بینم» را عرضه نمود. 

آلبوم چهاردهم او شامل هشت ترانه است که اغلب آن‌ها را خود یوسف اسلام نوشته ولی فقط یکی از آن‌ها را خودش اجرا کرده است. او در این آلبوم، آموخته‌هایش را از اسلام به طور خلاصه طی ۲۸ حرف الفبای عربی توضیح می‌دهد. 
حرف الف: برای الله است و لا غیر. 
حرف ب: شروع بسم الله است. 
حرف ت: برای تقوا و ترس از خداست. 
حرف ث: برای ثواب و پاداش است. 
حرف ج: برای جنت، باغ بهشت است.

 

 

در ادامه می‌توانید دو نمونه از آثار یوسف اسلام را مشاهده نمایید.

 

 

دانلود

 

 

 

دانلود

 

 

 

روایت یوسف اسلام (کت استیونس) از فتوای امام درباره سلمان رشدی

 

دانلود مجموعه آثار یوسف اسلام

 

 

 

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...