سرود خوب توانایی منقلب کردن مستمعین را دارد
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵


همراه با شرکت کنندگان در دومین جشنواره ترانه و موسیقی طبس/2

سرود خوب توانایی منقلب کردن مستمعین را دارد

ابوالفضل کرمانی نسب، سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد، در گفت و گو با راه‌نوا، با اشاره به اهداف تشکیل این گروه سرود اظهار داشت: از سال های گذشته بنده به همراه برخی از دوستانمان در مسجد، مجموعه اقداماتی فرهنگی انجام می دادیم و یکی از آن ها اجرای سرود در مناسبت های مختلف بود.

 

 

 

Slide02_Fullراه‌نوا – ابوالفضل کرمانی نسب، سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد، در گفت و گو با راه‌نوا، با اشاره به اهداف تشکیل این گروه سرود اظهار داشت: از سال های گذشته بنده به همراه برخی از دوستانمان در مسجد، مجموعه اقداماتی فرهنگی انجام می دادیم و یکی از آن ها اجرای سرود در مناسبت های مختلف بود. اما از دو سال پیش تصمیم گرفتیم به صورت جدی و تخصصی به مقوله ساخت سرود بپردازیم.

وی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، مبنی بر این که «بسیار مهم است سرودی ساخته شود که ذکر لب بچه ها شود» خاطرنشان کرد: از زمانی که نگاهمان به مقوله سرود تخصصی شد حدود ۳۰ اثر انقلابی و ارزشی، با موضوعات مختلف توسط گروه سرود عاشقان ولایت یزد تولید و منتشر شد.

 

بچه ها هنگام اجرای سرود مهاجران الی الله اشک می ریختند

سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد، با بیان این که اخلاص کار این بچه ها ستودنی است و در سال گذشته ۴۰ برنامه زنده از صدا و سیما توسط این گروه به روی آنتن رفت، گفت: من در صحبت هایی که با خانواده ی آن ها داشتم برخی هاشان می گفتند که این بچه ها گاهاً در خواب این سرودها را زمزمه می کنند و یاد دارم که اثر «مهاجران الی الله» را با چشم اشک بار بچه ها ضبط کردیم.

 کرمانی نسب، هدف خود از ورود به مقوله سرود و شعر را سربازی در جبهه فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمن دانست و افزود: از آنجا که رشد علمی و معنوی بچه ها برای ما مهم است، در کنار سرود در طول سال دوره های درسی و فرهنگی را نیز برای آن ها اجرا می کنیم.

وی با بیان این که گروه سرود ما با محوریت مسجد صاحب الزمان(عج) محله ی رحمت آباد یزد، فعالیت می کند، گفت: در مجموع ۱۲۰ نفر در ۳ گروه خردسالان کودکان و نوجوانان در این گروه در حال فعالیت هستند، که عمده شعرهای ما توسط آقای سیدمحمدصادق آتشی که در محضر رهبری نیز شعرخوانی داشته سروده می شود.

سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد، به نقل خاطره ای از ساخت نخستین اثر این گروه پرداخت و گفت: نخستین اجرای ما در دهه فجر برای شهرداری شهرمان بود و ما برای سرودمان مجموعه ای از سرودهای انقلابی را تلفیق کردیم و پایان آن را پیروزی انقلاب اسلامی قرار دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آن موقع لباس یکدست نداشتیم و ایده ای به ذهنمان رسید که سرود را همراه با اجرای نمایشی به انجام رسانیم، و چند تا از بچه ها لباس ارتشی ها را پوشیده بودند و چند تا از بچه ها لباس مردم عادی را پوشیدند و خرده قصه ای پیرامون پیروزی انقلاب در آن روایت شد و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از مردم و هم از مسئولان شهرداری گرفتیم و هزینه ای هم بابت این اجرا به ما دادند که با آن پول نخستین اثرمان را با نام قاصدک ها با موضوع شهید و شهادت ساختیم.

 

تبیین گفته های ولایت موضوع محوری آثار ما

 کرمانی نسب به ساخت سرود قاصدک ها و دیده شدن آن پرداخت و گفت: ما پس از ساخت این اثر آن را برای خانه موسیقی بسیج فرستادیم و آن ها از کار خوششان آمد و گفتند می خواهیم برای کار شما نماهنگ بسازیم و نماهنگ آن ساخته شد و تقریبا همزمان با ایام دیدار رهبری با جانبازان قطع نخاعی از شبکه های سراسری سیما پخش شد و بحمدالله دیده شد.

وی با اشاره به تنوع آثاری که توسط گروه سرود عاشقان ولایت یزد، ساخته شده، اظهار داشت: راهیان نور، اقتصاد مقاومتی، حادثه منا و شهادت شیخ نمر از جمله موضوعاتی است که ما در آثارمان به آن ها پرداخته ایم و دغدغه اصلی ما در ساخت این آثار  باور و اعتقاد بچه هایی ست که سرود را قالبی برای بیان حرف ها و دغدغه هایشان انتخاب کرده اند و این را نیز بگویم که سفارشات بسیاری از بیرون به ما می شود اما کارهایی که از مسیر و هدف اصلی مان فاصله می گیرد را نمی پذیریم.

سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد، در ادامه سخنان تصریح کرد: افزون بر این که به ساخت سرود می پردازیم وارد مقوله آموزش بچه ها هم شده ایم و به کسانی که علاقه مندند، در زمینه شعر و تنظیم موسیقی و نماهنگ سازی آموزش هایی داده می شود.

 

ماجرای یک سرود که اثر گذار شد

وی در ادامه گفت: قبل از این که وارد عرصه سرود شوم مسئول کمیته فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) بودم و یکی از شاگردانم هیچ گونه احساس تعلقی به مبانی اعتقادی و دینی نشان نمی داد و تلاش های من نیز در این مسیر بی فایده بود. روزها گذشت تا فراخوان جشنواره ای در مورد ساخت سرود زده شد و ما گروهی تشکیل دادیم و مداحی «امر من و جان ولی» که توسط میثم مطیعی خوانده شده بود را بازخوانی کردیم و یک روز که به خانه می رفتم در اتوبوس واحد دیدم شخصی همان شعر را بر روی اتوبوس نوشته و زیر آن آورده که از طرف بهنام فلانی و من بعدها فهمیدم که این نوشته مربوط به همان پسری است که از شاگردانم در کمیته امداد بود و این مسئله مرا بیشتر به اهمیت زبان هنر و توانایی سرود در تأثیرگذاری وا داشت.

سرپرست گروه سرود عاشقان ولایت یزد،، تصریح کرد: سرود خوب در ناخودآگاه شخص وارد می شود و قابلیت این را دارد که بر آن شخص تأثیرگذار باشد و ایجاد افزونه ای به نام نماهنگ نیز این اثرگذاری را دوچندان می کند و خوشبختانه ما در ساخت نماهنگ هایمان تا حدودی سعی کردیم از فضای استودیویی فاصله بگیریم و از معماری غنی و با ارزش یزد بهره مند شویم.

وی با بیان این که سرود و موسیقی به دلیل جذابیتی که دارد تأثیر بسزایی در جذب بچه هایی که تا حدودی نسبت به مسجد و مسائل اعتقادی فاصله دارند را ایفا می‌کند، گفت: تأثیری که سرود بر این بچه ها می گذارد بر خانواده های آن ها نیز اثرگذار است و خوشبختانه امام جماعت و اهالی مسجد آثار بچه ها را که دیده اند حمایت معنوی خوبی کرده اند و ارتباط خوبی بین نسل جدید و نسل قدیم ایجاد شده است.

 

تمنای یک دیدار

‌کرمانی نسب، «تا آسمان راهی نیست» را شعار محوری گروه سرود عاشقان ولایت یزد عنوان کرد و افزود: تنها آرزوی و خواسته این بچه ها اجازه یک اجرا در محضر رهبر معظم انقلاب است.

وی به روند تولید دو اثر «آیات سجیل» و « ما از دلاوران کشوریم» که به بخش مسابقه استکبار ستیزی «طبس» راه یافته است، اشاره کرد و افزود: هدف ما در ساخت این دو اثر، نمایش استکبارستیزی ملت ایران بود و به یاد دارم که سرود آیات سجیل را در ماه مبارک رمضان  و هوای گرم یزد در روز قدس قرار بود اجرا کنیم و من از اعضای کوچکتر گروه خواسته بودم که آن روز را به دلیل سختی و فشردگی کار روزه نگیرند اما قبول نکردند و با زبان روز و در جریان راهپیمایی تصاویر نماهنگ را ضبط کردیم و یکی از شیرین‌‌ترین کارهای ما تبدیل شد.

کرمانی نسب با اشاره به اثر «ما از دلاوران کشوریم» تصریح کرد: این اثر را نیز در روز ۱۳ آبان در تکیه امیرچخماق در طول نصف روز با همت بچه ها ضبط کردیم و تصور نمی کردم که روند تولید کار با این سرعت انجام شود اما بحمدالله با ارتباط خوبی که بچه با اثر برقرار کرده بودند این اثر نیز به بهترین نحو ضبط گردید.

 

 

 

 

منبع : اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...