سرود بستری مناسب جهت انتقال مفاهیم سترگ است
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


همراه با شرکت کنندگان در جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس/5

سرود بستری مناسب جهت انتقال مفاهیم سترگ است


سید مجتبی ذبیحی، سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، با اشاره به سابقه 15 ساله خود در هدایت گروه های سرود به هدف خود جهت ورود به این عرصه اشاره کرد: در ابتدای کار جذابیت مقوله سرود مرا به سمت خود کشاند اما با گذشت زمان متوجه شدیم بهترین راه انتقال مفاهیم سرود است و می توان در 3 دقیقه مفهومی بزرگ را به مخاطب منتقل کرد.

 

۱۱۱ راه‌نوا – سید مجتبی ذبیحی، سرپرست گروه هنری آسمان مشهد با اشاره به سابقه ۱۵ ساله خود در هدایت گروه های سرود به هدف خود جهت ورود به این عرصه اشاره کرد: در ابتدای کار جذابیت مقوله سرود مرا به سمت خود کشاند اما با گذشت زمان متوجه شدیم بهترین راه انتقال مفاهیم سرود است و می توان در ۳ دقیقه مفهومی بزرگ را به مخاطب منتقل کرد.

 

سید مجتبی ذبیحی، با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله گروه هنری آسمان و ساخت سرودهای انقلابی و ارزشی اظهار داشت: در گروه سرود آسمان شعرهایی متناسب با گروه های سنی مختلف سروده می شود و توسط گروه های کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ارائه می شود.

 

وی با بیان این که گروه سرود آسمان اجراهایی متفاوت از جمله اجراهای محفلی و میدانی را در سطح شهر مشهد اجرا می کند، گفت: در کنار گروه های آقایان، گروه سرود بانوان آسمان نیز در زمینه سرود فعالیت دارد.

 

سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، آثار تولیدی گروه آسمان را بالغ بر ۴۰ اثر برشمرد و گفت: ما هم اکنون حدود ۵۰ عضو ثابت داریم که با موسیقیدانان و شعرای بسیاری کار می کنیم و افزون بر موضوعات انقلابی و ارزشی که در گروه سرود آسمان به آن پرداخته می شود، برای موضوعات شهروندی از جمله حقوق همسایه و امثال این ها نیز کارهایی تولید کرده ایم.

وی با بیان این که برخی از اشعار گروه آسمان تولیدی و برخی اقتباسی هستند، گفت: جواد شیخ الاسلامی، علی محمد مؤدب، خانم راضیه رجایی از جمله افرادی بودند که برای سرودهای گروه آسمان شعر سروده اند و یک همکاری هم با آقای محمد مهدی سیار داشتیم و در مجموع دنبال شعر خوب هستیم و اگر شعری را پیدا کنیم که خوب باشد روی آن کار می کنیم و به سرود تبدیلش می کنیم.

 

۲۲۲۲

انتخاب موضوعات محوری متناسب با وقایع روز

سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، با بیان این که در مسیر انتشار آثارمان تا حدودی ضعیف عمل کردیم، گفت: خوشبختانه در کارهای اخیرمان از جمله «با دست علی برخیز» و «حماسه وطن» توانستیم با تولید نماهنگ های مرتبط در دیده شدن این آثار تأثیر بسزایی بگذاریم.

 

وی با بیان این که در هر سال بنا به فراخور اتفاقات و حوادث آن سال موضوعات محوری و اساسی برای گروه انتخاب می کنیم و آثار را با آن محور ها به انجام می رسانیم، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته استکبار ستیزی و در سال جاری مدافعان حرم را به عنوان موضوع محوری برگزیدیم.

 

سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، با بیان این که رهبری به خوبی ظرفیت های نهفته در سرود را شناخته و بارها در سخنان خود بر استفاده از این ظرفیت ها تأکید داشته اند، اظهار داشت: متأسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم که جشنواره های شعر و موسیقی بخش های سرود خود را حذف می کنند یا این بخش ها را به صورت غیر حضوری برگزار می کنند.

 

 

اجرای سرود با موضوع یمن در جشن تولد

وی به ظرفیت های نهفته در سرود اشاره کرد و افزود: چند وقت پیش شخصی که اجرای خیابانی ما را دیده بود ، از ما دعوت کرد تا به منزلش برویم و برای تولد فرزندش سرودهایمان را اجرا کنیم و جالب‌تر این که از ما درخواست کرد تا سرودمان با موضوع یمن که ارتباطی با آن جلسه و مراسم هم نداشت را بخوانیم.

سید مجتبی ذبیحی، با اشاره به استقبال خانواده ها از ورود فرزندانشان به فضای گروه های سرود، تصریح کرد: بارها برای من پیش آمده که پس از خواندن سرود در مکان های مختلف خانواده ها می آیند و از ما در خواست می کنند تا فرزندانشان هم به این گروه ها راه یابند.

وی به سرود حماسی و ماندگار «روز بصیرت» اشاره کرد و افزود: پس از اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد و آن فتنه طراحی شده از سوی دشمنان به وقوع پیوست به واقع خون ما را به جوش آورد و به دنبال روزنه ای برای بیان سخن خود بودیم و خوشبختانه این کار آماده شد و در مکان های مختلف به اجرای آن پرداختیم.

سید مجتبی ذبیحی، به بازخوردهای تولید سرود «روز بصیرت» که از آثار شاخص گروه هنری آسمان است، اشاره کرد و افزود: پس از این که این اثر تا حدودی در مشهد دیده شد، شهرداری پای کار آمد و ۹ اثر دیگر در کنار آن تولید و آلبومی با نام «روز بصیرت» تهیه و در مکان ها و مراکز مختلف توزیع شد.

 

رونق اجراهای سرود خیابانی در مشهد به برکت بارگاه امام رضا

وی به ظرفیت نهفته ی اجراهای پاتوقی و خیابانی که چندسالی است در مشهد شکوفا شده، اشاره کرد و افزود: ما نقاط شلوغ و پرتردد شهر مشهد و اطراف حرم امام رضا(ع) را پیدا کردیم و صوت و متن های سرودهایی را در اختیار گروه های مختلف قرار می دهیم تا به اجرا در این نقاط بپردازند و به نوعی ظرفیت های نهفته موجود را شکوفا کرده ایم.

سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت های ما این است که در مناسبت های مهم همانند شهادت امام رضا(ع) گروه بزرگی از سرودخوانان مشهد را گردهم جمع می کنیم و با پای پیاده به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت می کنیم و در حرم در تمام صحن ها به اجرای سرود می پردازیم.

 

 

۳۳۳سرودمان در تمام صحن های حرم امام رضا پخش شد

وی به اتفاقی جالب هنگام تشییع پیکر مرحوم سبزواری در حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: ما هنگام تشییع مرحوم سبزواری سرود «خمینی ای امام» را در حرم اجرا کردیم و برای نخستین بار بود که میکروفون در اختیار ما قرار گرفت تا سرودمان در سراسر حرم مطهر پخش شود.

سرپرست گروه هنری آسمان مشهد، در ادامه با بیان این که وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) سبب شده تا هیچ گروه سرودی در مشهد بدون اجرا نماند، گفت: مقوله سرود هنوز جا دارد تا ظرفیت های نهفته اش هویدا شود.

 

سید مجتبی ذبیحی، به آغاز به کار طرح فرهنگی مساجد اشاره کرد و افزود: در این طرح ۵۰ گروه سرود آماتور مسجدی پیدا کرده ایم و در کنار گروه های خوب و ممتاز از این گروه ها هم استفاده خواهد شد، که نمونه آن در دهه مهدویت و دهه کرامت انجام گرفت.

 

وی به اهتمام شهرداری مشهد به مقوله سرود اشاره کرد و افزود: اقدامات شهرداری مشهد سبب شد تا گروه های سرود مختلف در شهر، جانی دوباره بگیردند و این ظرفیت های فرهنگی نهفته در شهر دوباره شکوفا شوند.

 

 

 

 

منبع : اختصاصی «راه‌نوا»

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...