سرود انقلابی در بستر نوای رهایی
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳


سرود انقلابی در بستر نوای رهایی

مرتضی اسماعیل دوست
نسیم انقلاب با شمیم سرود انقلاب معنا می یابد، چرا که آرزوهای نهفته در قلب مردمانی آزاده را تنها می توان در بیان و نوای ترنم انگیز آواهایی رهایی بخش جست و بغض نهفته در سینه امتی را در عیان نمودن دغدغه ها به جلوه دید.

 

 

 

 

 

64499-193839-1391928328راه‌نوا- فجر آزادی ایران اسلامی از دست جور ستمشاهی رژیم هایی سرکوبگر و طاغوتی در دوران هایی بسیار از ظلم و ستم، همراه با سر دادن نغمه هایی بسیار شوق انگیز بود که هر ساله با شروع بهاری دیگر از خاطره های بهمن 57 دوباره به گوش جان می رسد و بانگ “الله الله تو مددی بر ضعیفان” یادآوری می شود، چرا که در آن آتش نهفته در سال های جور و ستم، این خداوند بود که از طریق فرستاده اش توانست گروه ستمکار را به زیر افکند.

 

در آن سال‌ها، دامنه ایجاد گروه‌های شعار حتی تا درون مدرسه‌ها و ادارات نیز کشیده شد و همه به دنبال برپایی شوقی بودند که در سفره انقلاب کسب نموده بودند و از برکات حکومت اسلامی بود که با وجود همه کمبودهای مادی، روزهایی گرم در زمستانی سرد پیش آمد تا همه دلگرم آن روزها از روزی یاد کنیم که آزاد و رها هستیم. از «آمده موسم فتح و ایمان» تا شادی ترنم پیروزی با نوای «22 بهمن روز از خود گذشتن» روزهایی بسیار در پیش بود، اما همه این دلهره‌های 10 روزه به موجب مردی بت شکن از سلاله عشق طی شد، چرا که از پرواز انقلاب در 12 بهمن 57 موجب شده بود تا بخوانیم «هوا دلپذیر شد گل از خاک بر دمید» و به سمت رفتن به این سرود رویم که «این پیروزی خجسته باد» و با امام عاشقان بود که فهمیدیم بسراییم «با آمدنت بهار دل پیدا شد» و در این مسیر زیبا چه نغمه‌ها که سرودیم و چه نگفته های چند ساله که به زبان آوردیم.

 

برخی از این سرودها پیش از پیروزی انقلاب، توسط هواداران انقلاب ساخته شده بودند و بسیاری از آن ها در استودیوهای زیرزمینی، بصورت آماتور ضبط و بر روی نوار کاست در دسترس عموم قرار می‌‌گرفتند. در این میان سابقه ساخت مارش و سرود در همه انقلاب‌های کشورهای دیگر نیز به عنوان مجرایی برای نمایش عصیان‌های نهفته یک ملت جریان داشت و سابقه ساخت و پخش آثار انقلابی در همه نگاه‌های فکری جولان داشت و تم موسیقی بسیاری از سرودهای انقلابی ما نیز از سرودهای انقلابی سایر کشورها الهام یافته است، اگرچه نوع خاص انقلاب اسلامی و اعتقادات راستین مردم در حکومتی اسلامی، نگره‌ای کاملا متفاوت با همه جای جهان دارد، چرا که این حکومت الله بر روی زمین بود که به سردمداری 2500 ساله شاهنشاهی در ایران پایان داد.

 

روزهای عشق و دلدادگی به نظامی پویا و استوار با همراهی نغمه‌هایی عاشقانه ادامه یافت و در این میان برخی از پیام‌های نهفته در سینه ملتی برخاسته از نغمه‌ای جانسوز بود، آن جا که با همه وجود از شهیدانی نام برده می شد که بهار آزادی را ندیدند و ما برایشان سرود ‌«برخیزید برخیزید» را به تاثیر از کلام مولانا خواندیم و با صدایی رسا همه با هم گفتیم که «در بهار آزادی، جای شهدا خالی» و این قصه ادامه داشت تا همیشه ماندگاری امتی به پا خاسته از کلام الهی و نگاهی آرمانی به سودای شهادت، چرا که سال ها بعد در عملیات‌هایی غرور آفرین در جبهه‌های حق علیه باطل این مسیر ادامه داشت تا آن روزهای قیام انقلاب با شب‌های عملیاتی شجاعانه هم قرین شود و خاک سرزمین عشق همچنان پاینده باقی باشد و جهانیان بدانند که ما در همه تاریخ پایدار انقلاب اسلامی به یاد همان ترانه سرایش شده «ما از برای حفظ دین می جنگیم» در جاده انقلاب اسلامی خواهیم بود و این نگاهِ امتی برخاسته از فرمان بت شکنی چون خمینی کبیر ادامه دارد و با تمام جان و با لشگری قدرتمند به راه خود ادامه می‌دهد. این بهار پیروزی چنان خوش در روح ملت نشست که پیرو همان ترنم عاشقانه ابتدای انقلاب همچنان یکصدا در خط انقلاب و رهبری فریاد مقاومت سر می‌دهد و با گام‌هایی استوار ادامه می‌دهد که: «بسیج بسیج به پیش»

 

منبع: آوینی فیلم

 

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...