رونق پاپ بعد از انقلاب از سرود بیشتر بود
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


«رضا مهدوی»

رونق پاپ بعد از انقلاب از سرود بیشتر بود

مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه‌ی هنری گفت: مدیران فرهنگی دغدغه پرداختن به اصالت‌ها را ندارند و بودجه‌ها را معطوف آثاری می‌کنند که به معنای پاپ کف خیابان نیست؛ بلکه پاپ الگو برداری از غرب است.

 

۴۷۵۸۵_origراه‌نوا – «رضا مهدوی» مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه‌ هنری در گفتگویی اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سالی که عنوان مظلومیت فرهنگ را مطرح کردند خودشان وارد میدان شدند؛ چون مدیریت‌ نهادهای مختلف فرهنگی به موضوعات جدی توجه نمی‌کنند و به حواشی می‌پردازند. تولیدات امروز فرهنگی نیاز جامعه کف خیابان نیست.

وی گفت: موضوع سرود مسئله‌ای بود که باید پس از دهه ۶۰ جدی گرفته می‌شد؛ اما شاهد کم‌رنگ شدن آن شدیم و کارشناسان و مدیران موسیقی معتقد بودند دوران سرود به پایان رسیده است. سرود یک ژانر خالص است که نیاز به ابزارآلات خاصی ندارد و با یک کار جمعی ساده صورت می‌گیرد. سرود همانند دوران انقلاب می‌تواند با اشعار موزون و ریتم ساده در ذهن مردم نقش ببندد.

رونق موسیقی پاپ بعد از انقلاب از سرود بیشتر بود

کارشناس موسیقی خاطرنشان کرد: صدا و سیمای ما هیچ‌گاه سرود را جدی نگرفته و به‌طور جدی آن را در رسانه ملی پوشش نداده است. مدیران فرهنگی ما برای پاسداشت انقلاب که مزیّن به دهه فجر است جهت تولید سرود به “پاپیست‌”ها سفارش می‌دهند؛ این مسئله باعث شد موسیقی پاپ بعد از انقلاب به قدری رونق بگیرد که پیش از انقلاب رونق نداشت. مقام معظم رهبری ضرورت سرود را با سرودن شعر اخیرشان نشان دادند.

 

مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه‌ هنری گفت: اقدام رهبر انقلاب به نوعی تنبیه مدیرانی است که سرمایه‌گذاری و انگیزه‌سازی برای هنرمندان توانمند و جوانان اهل ذوقی که کار انجام می‌دهند و جدی گرفته نمی‌شوند، انجام نمی‌دهند. ایشان به ما نشان دادند که مسئله سرود چقدر حایز اهمیت است.

هیچ سازمان و نهادی «جشنواره ملی سرود» را جدی نگرفت

مهدوی اظهار کرد: من سال‌ها به دنبال برگزاری یک جشنواره ملی سرود بودم؛ که هیچ سازمان و نهادی آن را جدی نگرفت. برخی کارشناسان معتقد بودند که باید گونه‌های مدرنی از موسیقی ارائه شود و سرودها حتی در مدارس پاسخگو نخواهند بود؛ اما بنده معتقدم این اظهارات اشتباه است. در تمام دنیا محیط‌های نظامی، مدارس و محیط‌های فرهنگی هنری و در بین کسانی که به دنبال تفریحات سالم خانوادگی هستند، سرود خالص بدون ابزارآلات موسیقی و فقط با یک آهنگ ساده تولید می‌شود.

تهیه‌کننده موسیقی تصریح کرد: حرکت ارزنده مقام معظم رهبری یک گوشزد مدبرانه بود؛ که امیدوارم مدیران فرهنگی از آن درس بگیرند و جشنواره ملی سرود را برگزار کنند. سال‌هاست در دانشگاه تربیت معلم جشنواره سرود برگزار است؛ که امسال دوره بیست و ششم آن در استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار خواهد شد. معلمانی در این جشنواره حضور دارند که بدون هیچ امکانات و قراردادی، خودجوش تولید سرود می‌کنند؛ اما هیچ پوشش رسانه‌ای و تقدیری از اقدام آنان نمی‌شود. عدم استقبال و پوشش رسانه ملی باور غالب مردم را به این سمت هدایت کرده که سرود مسئله کم اهمیت و پیش‌پا افتاده‌ای است.

 

۴۷۵۸۶_origغفلت کنیم مورد هجمه سرود قرار خواهیم گرفت

وی تاکید کرد: اتفاقاً امروز باید جامعه ما به سمت مسائل ساده باشد؛ ما باید به دنبال سخنرانانی باشیم که بیان همه‌فهم و ساده داشته باشند. به گونه‌ای صحبت نکنند که مردم نفهمند؛ به گونه‌ای موسیقی تولید نشود که کسی چیزی از آن متوجه نشود و عده‌ای از خواص آن را بفهمند که عموماً موسیقی شخصی گفته می‌شود. سرود اصل و پایه است و اگر این حرکت شروع شود موثر خواهد بود؛ سرودهایی در دنیا تولید می‌شود که خیلی پیشرفته و مدرن است؛ لذا اگر غفلت کنیم مورد هجمه سرود هم قرار خواهیم گرفت.

 

جشنواره موسیقی فجر هیچ‌وقت یک سالن برای سرود اختصاص نداد

مهدوی عنوان کرد: قرن‌ها ما ایرانی‌ها سرودخوانی‌های دینی، مذهبی، ملی، سیاسی و اجتماعی داشتیم. دوران مشروطه و انقلاب اسلامی و زبان‌حال امروز نشان می‌دهد تولید سرود نیاز جامعه است. جشنواره موسیقی فجر هیچ‌وقت یک سالن را برای سرود اختصاص نداد. مگر جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی انقلاب اسلامی نیست؟! چرا همیشه برای بلیط‌فروشی به دنبال چهره‌های شاخص هستند. حداقل یک سالن صد نفره به گروه‌های سرود اختصاص دهند.

 

تهیه کننده موسیقی تصریح کرد: هیچ نهادی متولی سرود در کشور نیست. بسیج هنرمندان نیز در جشنواره موسیقی سال گذشته از سرود استقبال نکرد و بیشتر به دنبال موسیقی پاپ بود. باید گروه‌های دانش‌آموزی و فرهنگیان را دعوت کنیم تا سرود را احیا کنیم. ما امروز به سرود کوه، دریا، عروسی، کودکان، دختران و حجاب نیاز داریم.

 

مهدوی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۸۶ سرودی برای حجاب تولید کردیم که شعر آن را علیرضا قزوه سرود و امید فتح‌اللهی آن را آهنگسازی کرد. سرود را به تلویزیون بردیم؛ این سرود که مورد تایید سازمان تبلیغات بود مورد تایید شورای موسیقی سازمان صدا و سیما قرار نگرفت. باید کسانی که به سرود و اندیشه‌های انقلابی تقیّد دارند، متولی آن باشند.

 

انگ کارشناسی به سرود نچسبانند/ مدیریت فرهنگی و هنری فشل است

تهیه‌کننده موسیقی تاکید کرد: باید سازمانی اختصاصاً برای تولید سرود ایجاد شود و نهادهای مختلف پای کار باشند. پایه‌ی سرود در مدارس است؛ باید سرود دوباره در مدارس احیا شود و صدا و سیما این سرودها را پخش کند و انگ کارشناسی به آثار نچسبانند؛ چون کارشناسان آن‌ها نظر شخصی می‌دهند و حتی نظرات‌شان علمی هم نیست.

 

۴۷۵۸۴_orig وی ادامه داد: جشنواره سرود ملی باید راه‌اندازی شود؛ تا دانش‌آموزان و نخبگان سرود برای ارائه کار وارد میدان شده و آثار آن‌ها ارزیابی شود. باید بودجه خاصی برای سرود در نظر گرفته شود. امروز بیشترین بودجه‌های موسیقی به سمت پاپ می‌رود. مدیریت فرهنگی به گونه‌ای است که حاکمیت امروز مجبور و ناچار شده از موسیقی نازل پاپ برای مفاهیم بلند انقلاب استفاده کند. چرا در این عرصه از سرود استفاده نمی‌شود؟ این راهکارهایی است که می‌تواند سرود را زنده بدارد.

 

مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور کلی مدیریت فرهنگی و هنری کشور فشل است. ما طی سه دهه گذشته هیچ‌گاه مدیریت‌های قوی مرتبط با فرهنگ که با شناخت از فرهنگ و هنر بوده باشد، نداشته‌ایم. مدیران فرهنگی دغدغه پرداختن به اصالت‌ها را ندارند؛ این‌ها می‌خواهند بیلان کاری خودشان را پُر کنند و بودجه‌ها را معطوف آثاری می‌کنند که به معنای پاپ کف خیابان نیست؛ بلکه به معنای پاپ الگو برداری از غرب است و این موسیقی هجمه فرهنگی واقعی است؛ که به ما ضربه می‌زند و حتی موسیقی ملی را زیر چتر خودش گرفته است.

 

 

 

 

 

منبع : دفاع پرس

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...