روایت اجرای گروه سرود آباده در جماران
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶


در گفت و گو با حجت الاسلام شاهمرادی مطرح شد

روایت اجرای گروه سرود آباده در جماران

سال ۱۳۶۶گروه سرود آباده سرودِ «یل شیردل» را در جماران اجرا می‌کنند. روحانیِ جوانی تکیه به دیوار پشتِ سرِ بچه های گروه سرود ایستاده و با نوای سرودشان اشک می‌ریزد. این تصویر را در فصلِ«فرود» مستند بزم رزم آورده ایم. در هنگام تدوین هر بار با دیدن این تصویر بغضمان می‌گرفت و فکر می کردیم که این سید جوان کیست و الان چه می کند؟

راه نوا – کارگردان مستند «بزم رزم» سید وحید حسینی که توانست با ساخت این فیلم مورد توجه قرار بگیرد در یادداشتی نوشته است: «سال ۱۳۶۶گروه سرود آباده سرودِ «یل شیردل» را در جماران اجرا می‌کنند. روحانیِ جوانی تکیه به دیوار پشتِ سرِ بچه های گروه سرود ایستاده و با نوای سرودشان اشک می‌ریزد. این تصویر را در فصلِ«فرود» مستند بزم رزم آورده ایم. در هنگام تدوین هر بار با دیدن این تصویر بغضمان می‌گرفت و فکر می کردیم که این سید جوان کیست و الان چه می کند؟

 

دیروز پیدایش کردیم. خودش تماس گرفت. گفت شنیده است که تصویری از جوانی اش در بزم رزم است. خواست که فیلم را ببیند. دیشب مهمانمان بود در اکران موزه سینما. آقای سیدحسین شاهمرادی.»

 

به همین منظور با حجت الاسلام شاهمرادی «فعال فرهنگی و دبیر سابق شورای فرهنگ عمومی»  که در یکی از صحنه های آرشیوی فیلم «بزم رزم» به عنوان سرپرست گروه موسیقی آباده در جماران و نزد امام خمینی (ره) حضور داشته است، گفت‌وگویی داشتیم که در پی می‌خوانید:

 

_ابتدا نظرتان را در ارتباط با این مستند عنوان کنید

 

«بزم رزم» مستند خوبی است و مطالب مهمی را از جانب هنرمندان و مدیران وقت درباره هنر موسیقی بیان کرده است و این مطالب با ساختاری منسجم و روایت تاریخی درست تعریف شده است. بنابراین از این جهت اثر خوب و قابل قبولی از آب درآمده است. 

 

خواست رهبری برای فراهم کردن مقدمات اجرا برای یک گروه سرود

 

_کمی درباره حال و هوای فیلم «بزم رزم» و دیدن صحنه ای از فیلم که مربوط به دوران جوانی‌تان بود بگویید و این که چه حس و حالی پیدا کردید.

 

دیدن تصاویر آن سال پس از گذشت سی و هفت سال حس خوبی داد و آن دوران برای من زنده شد. به خوبی به یاد دارم گروه سرود آباده در آن دوران این سرود را با شعری درباره پیامبر به خوبی اجرا کرده بود و مقام معظم رهبری که در آن زمان رییس جمهور بودند برای اولین بار در شیراز در برنامه‌ای این سرود را می‌شنوند و مرا مامور کردند که از این گروه سرود حمایت و مقدمات اجرای سرود را در مراسم‌های مختلف فراهم کنم. 

 

ماجرای اجرای گروه سرود آباده نزد امام (ره)

 

_این سرود را در آن زمان در حضور چه افرادی اجرا کردید؟

 

به یاد دارم می‌خواستیم این سرود را در جماران اجرا کنیم و باید سازهایی مثل نی و ارگ گروه را همراهی می‌کرد ولی شرایط حضور ساز فراهم نبود. موضوع را با زنده یاد حاج آقا سید احمد مطرح کردیم. موضوع را به اطلاع امام رساندند و امام فرمودند که ایرادی ندارد و این دو ساز همراه با گروه؛ سرود را اجرا کردند که از اجرای این سرود امام (ره) بسیار لذت بردند. 

 

_به عنوان فردی که دوره انقلاب و جنگ را سپری کرده و تجربه شنیداری از موسیقی آن دوران دارد فکر می‌کنید روایت فیلم در این بخش ها درست بوده است؟

 

به اعتقاد من مستند «بزم رزم» حال و هوای موسیقی در دوران انقلاب و جنگ را به خوبی تصویر می‌کند و کارگردان این فیلم شرایط آن دوران را با توجه به منابع موجود از آن زمان به خوبی تشریح می کند. ساخته شدن فیلم هایی از این دست در حوزه های مختلف تبیین کننده شرایط جامعه و فرهنگ و هنر در آن زمان است.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...