رهبری: جلوی ولخرجی‌های معاونت هنری را بگیرید
باشگاه هواداران
×

تخصص

تایخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶


در واکنش به شایعه دعوت ارکستر سمفونیک از اروپا با هزینه‌ای سرسام آور به ایران

رهبری: جلوی ولخرجی‌های معاونت هنری را بگیرید

علی رهبری با نوشتن نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد، از او خواست تا جلوی آمدنِ ارکستر اروپایی به ایران را بگیرد، چرا که این امر هزینه‌های گزافی را برای کشور در پی خواهد داشت.

راه نوا –  علی رهبری سال‌های بسیاری است که در عرصه موسیقی کلاسیک و رهبری ارکستر فعالیت می‌کند و بیشتر کارهایش هم در سطح یکِ موسیقی اروپا بوده است. او تجربه‌ی بسیاری در اداره و رهبری ارکسترهای بزرگ را دارد. رهبری حدود یک سال هم مدیرهنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران بود که در طیِ این مدت برنامه‌ای مِدون و دقیق را طرح‌ریزی کرد و اجراهای بسیاری را روی صحنه برد. شاید بتوان گفت، درخشان‌ترین دوران ارکستر سمفونیک تهران در دوره‌ی حضور علی رهبری در این ارکستر رقم خورد.

 

به هر روی علی رهبری پس از این که ایران را ترک کرد و بار دیگر به اروپا برگشت، نسبت به اوضاع موسیقی در ایران بی‌توجه نشد و همچنان رخدادهای عرصه موسیقی را در ایران رصد می‌کند. او در تازه‌ترین اقدام خود، نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد نوشته پرده از اتفاقی برداشته که احتمالا برای ماه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌شود.

 

متن نامه‌ی علی رهبری خطاب به وزیر ارشاد به این شرح است:

 

جناب آقای سید عباس صالحی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی ایران

 

این روزها اخباری از داخل ایران به بیرون درز کرده و دربین دانشجویان و موسیقیدانان خارج از کشور شایعه‌ای به وجود آمده مبنی بر این  که افرادی از جانب دولت  ایران در حال رایزنی هستند تا یکی از ارکسترهای سمفونیک اروپا را با هزینه‌ای سرسام آور به ایران بیاورند.

 

ممکن است این گونه اقدامات جهت بَزَک کردن چهره ممالکی در کشورهای تازه به دوران رسیده حوزه خلیج فارس، اقدامی ضروری باشد، ولی کشور عزیز ما ایران که قدمتی ۸۰ ساله در ارکستر سمفونیک دارد و دارای مدارس متعدد موسیقی و دانشگاه در رشته موسیقی و صدها آموزشگاه خصوصی موسیقی، که از داخل آن‌ها هزاران جوان نخبه و با استعداد بیرون می‌آیند، این ولخرجی‌ها به هر دلیلی که باشد، خیانت به جوانان این مملکت و هدر دادن امکانات به حساب می‌آید.

 

جناب آقای وزیر، به خاطر خدا هم که شده، جلوی این گونه اقدامات نمایشی را بگیرید و امور را در راه منطقی و  اصولی، که صرفا منافع گروه خاص و کوچکی را، در نظر نمیگیرد، هدایت کنید.

 

اجازه بدهید، در مورد ارکسترهای میهمان، نکته‌ای که خودم شاهد آن بوده‌ام را عرض کنم:

 

با افتتاح دوباره ارکستر سمفونیک تهران در اسفند ۱۳۹۳، کشورهای مختلف علاقمند شدند که برای اجرای برنامه به ایران بیایند. در آن زمان قرار گذاشتیم که ارکسترهای کشورهای علاقمند، به شرطی می‌توانند به ایران بیایند که برای دولت ایران هزینه‌ای در بر نداشته باشند. همانطوری که این امر در مورد ارکستر فیلهارمونیک چین در مرداد ۹۴ انجام شد و ما برای حضور آنان در ایران چیزی هزینه نکردیم. نکته جالب این است که  ارکستر فیلهارمونیک چین به بنده، به عنوان یک رهبر ایرانی که ارکسترشان را رهبری کردم، دستمزدی معادل دستمزد رهبران اروپایی پرداخت کرد. الان پس از دو سال چه شده که  حالا ما باید به ارکستری که قرار است به مملکت ما بیاید، مبالغ هنگفتی هم پرداخت کنیم؟ این در حالی است که ما نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی بین المللی داریم که با این ارکسترها با دریافت دستمزد بسیار بالا دعوت می‌شوند.

 

جناب آقای وزیر، البته این را هم باید بگویم، این اولین بار و تنها موردی نیست که معاون هنری  وزارت  فرهنگ وارشاد بودجه‌اش را، اغلب با کلاه شرعی، از طریق بنیاد رودکی، و یا ارگان‌های دیگر، به عنوان به اصطلاح حمایت از جوانان، حمایت از آهنگسازان، تجلیل و برگزاری میهمانی و دادن پاداش، بابت مشاورات، به خصوص  درجشنواره فجر و عناوین مختلف دیگر، به عده‌ای انگشت شمار پرداخت می‌کند.

 

این درحالی است که در ایران صدها موسیقیدان و ده‌ها آهنگساز ایرانی  بسیار خوب، حتی برای امرار معاش معمولی، نیاز به کمک مالی وزارت فرهنگ و ارشاد دارند و  نوازندگان ارکستر  سمفونیک نیز دستمزد کافی برای امرار معاش دریافت نمی‌کنند. متاسفانه، وزارتخانه‌ای که امروز تحت امر شماست، سال‌هاست که این جوانان را فراموش کرده و فقط به منافع چند نفر انگشت شمار توجه می‌کند.

 

در خاتمه از شما تقاضا دارم در شرایط سخت مالی فعلی، به خصوص آنچه مربوط به جوانان می‌شود، ضمن دستور رسیدگی به وضع این سازندگان آینده مملکت، جلوی ولخرجی‌های  معاونت هنری را، که هیچگونه کمکی به سازندگی و پیش برد هنر نمی‌کند، بگیرید.

 

با احترام

 

علی رهبری  – وین

 

علی رهبری در کارنامه‌اش رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک و برگزیده‌ شدن در ۲ مسابقه جهانی رهبری ارکستر در فرانسه و سوییس را در کارنامه دارد. رهبری همچنین مدیر هنری ارکسترهایی در بروکسل، پراگ، مالاگا، و زاگرب بوده است. علی رهبری تنها رهبر خاورمیانه است که به این درجات بین المللی رسیده است.

نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • دیدگاه سید شهیدان اهل قلم درباره موسیقی

    اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید

    . درباره موسیقی حداقل دو جور می‌شود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلا در حد بنده نیست و آدم‌هایی مثل ما اصلا نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحث‌های فقهی شوند، مسایلی کاملا تخصصی است و به هیچ‌وجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملا تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل ...
  • دیدگاه شهید دكتر بهشتی درباره موسیقی

    آن موسیقی حرام است، که انسان را در مقابل گناه ‌بي‌پروا كند

    موسيقي‌ از نظر اسلام‌ بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌ نامه‌ شما رسيد. در اين‌ نامه‌ درباره‌ چند مطلب‌ سوال‌ كرده ‌بوديد كه‌ لازم‌ دانستم‌ به‌ اين‌ سوالات‌ طي‌ نوار، پاسخ‌ مفصل‌تري‌ بدهم‌. خواهش‌ مي‌كنم‌ كه‌ نوار را گوش‌ كنيد تا اگر باز نكته‌اي‌ به‌ نظرتان‌ رسيد بپرسيد تا پاسخ‌ بدهم‌ و ضمناً نوار را هم‌ به‌ مركز اسلامي‌ هامبورگ برگردانيد، چون‌ اين‌گونه‌ نوارها معمولا اينجا ...
  • گزیده‌ای از نظرات رهبر انقلاب در مورد موسیقی

    خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟

        خواننده خوب جبهه مستضعفین کجاست؟ بنده گاهى اوقات که مى‌بینم نوجوانى را به تلویزیون مى‌آورند که از صداى خوبى برخوردار است، دلم مى‌لرزد که آیا بناست این نوجوان، فردا، پس فردا خواننده‌ى خوبِ جبهه‌ى مستضعفین و جبهه‌ى حق شود، یا قرار است به خود و مادر و پدرش پولى بدهند، بعد هم ببرندش و یک استودیوى مجّانىِ پر زرق و برق در اختیارش ...